Legea amnistiei fiscale privind tichetele-cadou

Parlamentul lămurește prin lege interpretările diferite ale legislației fiscale și opiniile contradictorii ale organelor fiscale, referitor la impozitarea veniturilor din tichetele cadou, obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii acestora. Proiectul de Lege pentru anularea unor obligaţii fiscale, PL-x nr. 199/2022, inițiat de senatorii Robert Cazanciuc și Radu Oprea la propunerea mai multor asociații profesionale și patronale, a fost adoptat de Camera Deputaților în data de 8 februarie 2023, scrie Ovidiu-Nicolae Gheorghe, Președintele Asociației ACDBR, într-un comunicat primit la redacție. Proiectul de lege fusese supus reexaminării la cererea Președintelui Republicii, după ce, în 29 iunie 2022, fusese inițial adoptat de Parlament.

Acest succes legislativ se datorează demersului consorțiului de asociații profesionale ACDBR – Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România, ANAT – Asociația Națională a Agențiilor de Turism, Federația ROMALIMENTA (membre ale Confederației CNÎPMMR – Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România) și Confederația CONCORDIA care au explicat constructiv și persuasiv parlamentarilor iminenta nevoie de a preveni și de a înlătura un posibil comportament abuziv, neloial al unor autorități publice, cu impact devastator asupra unor operatori economici.

Deși legislația fiscală prevedea că tichetele cadou acordate angajaților altor companii nu sunt venituri de natură salarială, ci se încadrează în categoria altor venituri supuse doar impozitului pe venit, nu și contribuțiilor sociale, deși au existat numeroase materiale informative emise în acest sens de Ministerul de Finanțe și ANAF, începând cu anul 2019, în controalele efectuate de ANAF, se concluziona că tichetele cadou acordate angajaților terților ar trebui să fie impozitate ca salarii.

Aceste tichete cadou puteau fi acordate, pe lângă destinația de cheltuieli sociale (adică propriilor angajați, limitate fiind cantitativ și valoric) și pentru campanii de marketing, studiul pieței, promovare, etc. de companii unor persoane fizice, în afara unor raporturi individuale de muncă. Această practică a fost des întâlnită în diverse domenii (comerț cu bunuri de larg consum, piața auto, piața financiar- bancară, turism etc.).

Prin OUG 130/2021, a fost limitată destinația de acordare a tichetelor cadou strict la acțiuni sociale pentru angajații proprii, concomitent cu introducerea unei sancțiuni pentru utilizarea neconformă.

”Legea a fost la un moment dat neclară sau cei chemaţi să o aplice nu au fost pregătiţi în acest sens. Statul are obligaţia să asigure un mediu legislativ firesc şi predictibil”, a spus senatorul Robert Cazanciuc în cadrul dezbaterii organizate de Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) şi de Patronatul Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) în aprilie 2022.

”Mare parte dintre problemele cu care se confruntă mediul de afaceri a fost cauzată de instabilitatea legislativă. (…) Amnistia fiscală privind tichetele-cadou este o măsură reparatorie care va ajuta întregul mediu de afaceri”, a afirmat senatorul liberal Daniel Fenechiu în cadrul aceluiași eveniment.

Sumele vehiculate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF, pe care intenționau în mod nejustificat, pe fondul unui vid legislativ, să le instituie ca obligații de plată în sarcina unor companii, atingeau la nivelul economiei naționale sute de milioane euro.