O prezență apreciată la evenimentele Modern Buyer, Dan Matei, Industry Lead, Beverages & Tobacco la NielsenIQ, a răspuns și în acest an invitației de a participa în calitate de speaker la ediția aniversară cu numărul X a conferinței anuale „Retail & HoReCa Distribution”.
Acesta a oferit audienței o serie de informații de mare actualitate cu privire la evoluția pieței de retail din România, punctând câteva dintre tendințele relevante pentru audiența evenimentului: antreprenori și manageri din sectorul de distribuție, furnizori FMCG și furnizori de soluții conexe.
Potrivit invitatului NielsenIQ, în 2023, piața de FMCG a ajuns la valoarea de 98 miliarde de RON. „În 2024, vom depăși, probabil, 100 de miliarde de RON în FMCG, iar acum 10 ani eram la doar 40 de miliarde. Acesta este și un barometru al vitezei de dezvoltare a consumului în România, odată cu îmbunătățirea calității vieții. Vedem, în același timp, că dăm mai mulți bani pe mâncare și pe băuturi, alcoolice și nealcoolice și mai puțini pe produse de curățenie”.
În ceea ce privește comerțul tradițional, lucrurile arată interesant privind în retrospectivă, în ultimii 10 ani. „Comerțul tradițional pierde în importanță, știm asta. În 2014 existau 77.000 de magazine, iar acum mai avem circa 50.000. Bineînțeles, principala cauză au fost extinderile marilor comercianți, dar, cu toate acestea, banii pe care îi rulează comerțul tradițional aproape s-au dublat, atingând 32 miliarde RON în 2023″, spune Dan Matei.
Potrivit informațiilor oferite de reprezentantul NielsenIQ, comerțul tradițional crește mai mult decât celelalte canale. „Cred că este primul an, din cei 10 analizați pentru acest eveniment, în care comerțul tradițional câștigă cotă de piață. Avem o perfomanță mai bună în valoare față de celelalte canale, respectiv +11.2%. Desigur, este influențată de câțiva factori, cum ar fi taxa pe zahăr”.
Alte câteva concluzii interesante desprinse din prezentarea lui Dan Matei:
- Piața de FMCG a revenit pe creștereîn volume anul acesta după un 2022-2023 în care inflația a frânat consumul.
- Ecommerce și proximitatea sunt trendurile anului 2024.
- 2024 a fost anul consolidărilor: mai puține deschideri de magazine.
- Comertul online în segmentul FMCG nu a explodat în România, încă este la 1,5% importanță, dar are cea mai mare creștere (18%).
- E-Commerce vinde mai mult în promo% decât Hypermarket-urile.
- Există o creștere foarte mare a activității promoționale în retailul FMCG, în special pe produsele din categoria de îngrijire personală și a locuinței, dar în toate categoriile avem creșteri. Promoțiile au ajutat la revenirea pe plus a consumului dar riscăm sa intrăm într-o spirală fără ieșire.
- Discounturile sunt și ele din ce în ce mai mari. Practic, în majoritatea categoriilor a crescut nivelul de discount.
- Evolutia FMCG depinde foarte mult de ce se va întâmpla cu inflația, puterea de cumpărare și această letargie în care dorința de a scoate bani din buzunar doar de dragul consumului va fi depășită.