L-am invitat pe Costel Zaman, Key Account Manager pentru Europa Centrală și de Est, al Bridor, să ne povestească care este evoluția pieței de consum pentru produsele congelate de patiserie și panificație. Bridor este o companie franceză, prezentă pe piața din România de peste cinci ani și are un portofoliu diversificat de produse care se găsesc atât pe rafturile marilor retaileri din România, cât și în restaurante și hoteluri de lux.
Vă propun să ne conturați un prim tablou al brandului Bridor.
Bridor este un producător francez de panificație congelată, care combină de 30 de ani puterea de producție la scară largă cu expertiza artizanală în panificație și patiserie, pentru a propune produse de înaltă calitate. Suntem prezenți în 100 de țări din lume. În România suntem deja prezenți pe piață de peste cinci ani și ne poziționăm atât în categoria de paine, cât și în cea de patiserie, pe segmentele mainstream și premium.
Am făcut echipă, constant, cu maeștri brutari și patiseri celebri pentru a propune produse ofertante și menținem parteneriate prestigioase cu La Maison Lenôtre, La Maison Pierre Hermé Paris și Meilleur ouvrier de France Boulanger, Frédéric Lalos, Bridor – care oferă colecții originale și de calitate, chiar și pentru clienții pretențioși.
Echipele sunt formate din brutari, patiseri, ingineri și experți în calitate care dezvoltă în principal produse de patiserie cu unt, realizate după rețete tradiționale de patiserie franceză.
Ce produse aveți în portofoliu, din ce an sunteți pe piața din România, cum vă poziționați în piață?
Bridor are în portofoliu produse de panificație, cum ar fi pâine, baghete, demibaghete și diverse alte miniformate de pâine, dar și produse de patiserie în formă de croissante, patiserie dulce și patiserie sărată. Aș dori să mai adaug că din totalul de 4 miliarde de bucăți de produse pe care le punem pe piață anual la nivel global, 1 miliard sunt din categoria pâine, iar 3 miliarde fac parte din categoria patiserie. În patiseria dulce deținem o diversitate foarte mare de forme sau arome, de la ciocolată, cremă de vanilie, caramel, sirop de arțar, la fructe, migdale sau alune de pădure. Aș dori să mai adaug că pâinea noastră este făcută din făină minim T65 și că suntem mândri de calitatea produselor noastre și de faptul că ne este recunoscută munca. De exemplu, Bridor a câștigat marele premiu Grand Prix SIRHA Innovation 2019 pentru L’Amibiote, o baghetă dezvoltată în colaborare cu INRAE, institut public de cercetare din Franța, și Joël Doré, expert în microflora intestinală.
Care sunt tendințele în piața de panificație și patiserie, din România?
Consider că piața de panificație și patiserie congelată, din România, este în continuă creștere, dacă ne uităm și la factorii și indicatorii care determină acest trend. Unul dintre ei este eficiența economică mărită a utilizării acestor produse de către marii retaileri, în comparație cu producția on-site a articolelor similare. Aici putem adăuga și o lipsă acută de personal calificat de brutari sau patiseri care să poată susține o astfel de producție, realizată local în fiecare magazin. Apoi, un alt factor este dezvoltarea de către producătorii de panificatie și patiserie congelată a unui portofoliu foarte divers, cu produse care încorporează rețete atractive pentru consumatori și care folosesc ingrediente de cea mai buna calitate, pe un flux de producție permanent controlat, din punct de vedere al calității. O altă tendință este aceea că în categoria pâine, a crescut ponderea produselor realizate artizanal, cu maia, produse cu făină integrală, făină de secară, simplă sau cu adaosuri de diverse semințe. De asemenea, este în creștere categoria de pâine cu un conținut ridicat de fibre, pâine care aduce mai multe beneficii sănătății consumatorului final. Compania noastră are foarte multe produse în această categorie: pâine cu fibre Amibiote, pâine Pochon cu făină de hrișcă, pâine Legumi cu făină de linte și diverse alte variante de pâine cu făină integrală sau cu multicereale.
Iar în categoria patiserie, tot mai mulți consumatori sunt atrași de produsele inovative, care sunt fabricate cu ingrediente de foarte buna calitate, iar o evoluție foarte bună o au produsele de patiserie din gama bio și vegan. Iar ca formate, se remarcă o creștere a cererii de produse mini. Aceste produse dau posibilitatea consumatorului de a experimenta mai multe arome.
În ce rețele vă găsesc consumatorii și care este gradul de acoperire?
Consumatorii pot găsi produsele noastre în HoReCa, unde suntem prezenți în hotelurile de 4 și 5 stele, dar și în restaurantele fine dining sau în zona de gastro a rețelelor de benzinării. De asemenea, suntem prezenți la nivel național și în retailul modern.
Iar dacă am adus în discuție rețelele, ne-ar plăcea să ne spuneți care sunt caracteristicile care cimentează o astfel de relație de parteneriat, dar mai ales, cât de dificil este să ajungi să închei un astfel de parteneriat?
În general, cheia este de a oferi partenerilor tăi produsele de care aceștia au nevoie. Este vorba de produse care să poată fi coapte cu ușurință, fără a se folosi tehnici prea complicate sau de durată, produse care sa fie permanent livrate la același nivel înalt de calitate, produse care să fie proaspete tot timpul anului. Consider că nu este dificil să închei un astfel de parteneriat, este mult mai dificil să îl menții întotdeauna la un nivel înalt calitativ și cu performanțe maxime pentru ambii parteneri.
Care sunt categoriile de produse cele mai de interes pentru marile rețele de retail din România? Dar pentru consumatori?
În România, categoria de pâine domină piața de panificatie și patiserie, lider fiind de departe pâinea albă. Cu toate acestea, marile rețele de retail din România au creat portofolii de produse foarte diversificate și au adus pe rafturi foarte multe produse noi care au contribuit semnificativ la educarea consumatorului către o alimentație cu produse mai sănătoase, cum ar fi produse cu fibre, cu semințe, cu făinuri speciale, produse organice și artizanale, sau produse cu ingrediente naturale care să conțină mai puțină sare, zahăr sau cu îndulcitori.
Ați observat, în ultimul an, schimbări în preferințele consumatorilor? Care este dinamica? Ce creșteri ați avut și pe ce categorii de produse, în anul 2021?
Se observă o creștere a momentelor de consum: mic dejun, gustare de dimineață, prânz, gustare de după-amiază, afterwork, aperitiv de seară, cină. Brutăriile și punctele de vânzare care își diversifică oferta și o reînnoiesc în timpul zilei în funcție de aceste momente, pentru a răspunde așteptărilor diferite ale consumatorilor.
Segmentul bake-off a suferit foarte mult în timpul pandemiei, consumatorii s-au îndepărtat de acesta în favoarea pâinii și a produselor de patiserie cu durată lungă de valabilitate.
Drept urmare, segmentul de produse congelate care pot fi coapte acasă a avut o creștere fără precedent. Acest lucru ne-a determinat să ne lărgim sortimentul de astfel de articole cu 2-6 sortimente de pâine și patiserie congelată, dedicate rețelelor de retail. Următorul pas este vânzarea acestor articole și online.
Știm că în portofoliul dumneavoastră se află produse gluten free. Ce ne puteți spune despre evoluția acestui sector de piață? Există o creștere de cerere pentru acest tip de produse?
Produsele Bridor fără gluten fac parte din colecția denumită “Well Being”, colecție care pune accent pe sanătatea consumatorului: Amibiote și Bleu Blanc Cœur – mai multe fibre și acțiune la nivelul microflorei intestinale, Just a Pinch – produse cu mai puțină sare, Legumi – produse cu amestec de făinuri din legume. Toată această colecție este privită ca o formă de respect pentru consumatorii care vor sau sunt nevoiți să consume astfel de produse diferite față de produsele normale. Evoluția consumului acestor produse este una crescătoare, fără să estimam pentru perioada următoare schimbări semnificative.
Ce noi produse v-ați propus să introduceți în portofoliul anul acesta?
Am lansat la începutul anului La Vache qui Rit. Este o gustare care vine în întâmpinarea cererilor consumatorilor din zona snack-urilor. Este făcută cu o umplutură de brânză La Vache qui Rit cremoasă și un foietaj cu unt pur auriu, pentru o textură crocantă care se topește în gură. Toate acestea, într-un format generos de 100 g, pentru diferite momente de consum.
Desigur, nu am cum să nu vorbesc despre gama de produse de patiserie vieneze imaginată de Pierre Hermé, celebrul pastry chef francez. Această gamă este realizată dintr-o selecție de materii prime pentru a elabora rețete exclusive, delicate și gourmet. Gama cuprinde: mini croissant și mini pain au chocolat cu ciocolată din Madagascar, croissant cu migdale și fistic din California, croissant cu migdale și lămâie din Sicilia, triunghi cu mere și scorțișoară de Ceylon.
Și nu în ultimul rând, gama noastră bio, realizată doar din ingrediente esențiale, urmând Carta Bridor Clean Label.
Care sunt obiectivele pentru anul în curs?
Obiectivele noastre pentru anul în curs sunt legate de creșterea prezenței și a vizibilității produselor Bridor în piață, astfel încât un număr cât mai mare de consumatori să se bucure de gustul și de calitatea lor.