Consumul de bere pe cap de locuitor s-a situat la 86 litri în 2019

Consumul de bere pe cap de locuitor s-a situat la 86 litri în 2019. Berea lager a continuat să domine preferințele românilor, cu o pondere de 93%. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3% din piață, iar categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc, 2,2% din piață. Berea fără alcool a deținut o pondere de 1,7%.


În ceea ce privește dinamica segmentelor în 2019, mixurile de bere și berile aromatizate au crescut cel mai mult, cu 32,5%, în timp ce berea fără alcool a înregistrat o ușoară scădere de -8,2%. Celelalte segmente au rămas stabile.

„Preferința românilor pentru mixurile de bere și berile aromatizate este în creștere, urmând de altfel și tendința europeană de consum. Deși cu o pondere mică din piață, acest segment a înregistrat anul trecut o creștere record în România, de 32,5% față de anul anterior. Aceasta confirmă preferințele tot mai variate ale românilor în materie de bere și dorința lor de a experimenta gusturi noi, speciale”, a comentat Julia Leferman, Director general Asociația Berarii României.

Preferințele consumatorilor în funcție de tipurile de ambalaje s-au încadrat în tendințele ultimilor ani, vedetele ramânând sticla și doza, cu creșteri de 1-2 procente anual. Ponderea sticlei a crescut în total cu 5,2 pp în ultimii cinci ani.

Berea ambalată la doză a crescut în 2019 cu 1,6 pp, în timp ce ambalajul PET a înregistrat anul trecut o altă scădere semnificativă, de încă 3,1 pp. Berea draft este constantă, iar berea îmbuteliată la PET își continuă declinul, într-un ritm de aproximativ 3 procente anual. Scăderea totală înregistrată de ambalajul PET în ultimii cinci ani a atins aproape 9 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj – sticlă: 30%, doză: 22,2%, butoi: 3,4%, PET: 44,5%.

Pe parcursul anului 2019, importurile au cunoscut o ușoară scădere, de 0,04 milioane Hl, atingând un total de 0,5 milioane Hl. Piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Numărul producătorilor de bere a crescut la 68 în 2019, față de 56 în 2018.
Exporturile au scăzut și ele ușor, cu 0,05 milioane Hl față de anul anterior, atingând un total de 0,49 milioane HL.

Producția de bere reprezintă un stimul real pentru economia României

Datorită caracterului său profund național, definit de producția locală în proporție de cca. 97% și 50% ingrediente provenite din agricultura României, sectorul berii are o influență semnificativă în primul rând asupra gradului de ocupare a forței de muncă, prin crearea, la nivelul întregii țări, direct și indirect, a aproape 61.000 locuri de muncă pentru români, contribuind astfel la asigurarea traiului zilnic a familiilor acestora.

De-a lungul ultimilor ani, fabricile de bere au fost retehnologizate la standarde europene – peste 1,5 miliarde de euro au fost investiţi în modernizarea capacităţilor de producţie. Cele mai multe investiții au fost direcționate către dezvoltarea durabilă a sectorului, în sensul eficientizării consumului de apă în producţia de bere, al creșterii eficienței energetice, inclusiv prin utilizarea de energie din surse regenerabile, sau în reducerea amprentei de CO2.

Investiții în 2019
• Investiții: eforturile investiționale ale membrilor Berarii României au atins un nivel record în 2019, acestea ridicându-se la 96,3 milioane euro, în creștere cu 22 de milioane euro față de 2018. Investițiile cumulate ale membrilor Asociației în ultimii 16 ani au atins 1,62 miliarde euro.
• Contribuții la bugetul de stat: nivelul contribuțiilor anuale ale membrilor Asociației la bugetul statului este unul semnificativ, doar în 2019 acesta atingând 251 milioane euro. Nivelul contribuției cumulate din partea membrilor Berarii României în ultimii 16 ani a depășit 3,88 miliarde euro.

Sursa acestor informații: Berarii României, BDO Business Advisory și studiul Brewers of Europe despre impactul economic al sectorului berii din România, ediția 2020