Nielsen continuă să analizeze săptămânal evoluția vânzărilor din comerțul modern. După vârful acut înregistrat în “săptămâna de panică” (9-15 martie), când unele tipuri de produse au înregistrat creșteri spectaculoase de volume (săpunuri și produse de igienă personală +466%, paste făinoase +378%), cantitățile cumpărate ulterior au început să scadă ușor.
Astfel, în săptămâna 23-29 martie, produsele de igienă personală au crescut cu “doar” 216% în volum iar pastele făinoase cu 127% față de aceeași săptămână din 2019.
Per total, în perioada de la începutul pandemiei și până în 29 martie s-a înregistrat o creștere totală a vânzărilor de bunuri de larg consum de 31,3% în valoare, mai mare pentru produsele de îngrijire a locuinței (+49.9%), de îngrijire personală (+40,7%) și alimente (+39,5%) și mai puțin pentru băuturile alcoolice (+10%).
De asemenea, datorită restricțiilor de circulație impuse de autorități, se observă o creștere mai mare a vânzărilor din formate de proximitate: supermarketurile au crescut cel mai mult în valoare (+36,1%), iar hipermarketurile cel mai puțin (+25,4%), în timp ce magazinele de tip cash&carry, care alimentează și comerțul tradițional, au înregistrat vânzări cu 34,5% mai mari decât în perioada similară a anului trecut.
Schimbarea obiceiurilor de cumpărare se observă pregnant în categoria produselor de tutun de exemplu, care a înregistrat o creștere de volum de 19% în supermarketuri, în timp ce în hipermarketuri s-au vândut cu 6% mai puțin.
Nielsen a pornit în peste 70 de țări un studiu de consumator, pentru a înțelege mai bine cum se schimbă comportamentele în urma acestei situații fără precedent.
V-am prezentat aici o parte din rezultatele primului val de interviuri realizate în România la finalul lunii martie, legat de modul cum se schimbă comportamentele de cumpărare a bunurilor de larg consum în retailul modern.