Directorul executiv al ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), Florinel Chiș, a confirmat creșterea pe care comerțul online a înregistrat-o în România, în cadrul conferinței „E-consumatorul”, organizată de Asociaţia „Sută la Sută Românesc”.
„Comerțul online românesc își păstrează trendul de creștere, după ce în 2017 a avut o creștere de 40% și a depășit pragul de 2,8 miliarde de euro, mai mult decât dublu comparativ cu media europeană, situată la 15%”.
„Această creștere nu ar fi fost posibilă dacă clienții nu ar fi avut încredere în mediul online pentru achiziții.”
Asociația Română a Magazinelor Online, membră a asociațiilor europene de la Bruxelles EMOTA și Ecommerce Europe, oferă o certificare de tip ‘marcă de încredere’, care garantează la nivel european un anumit standard al serviciilor oferite de magazinele românești.
“Considerăm că, pentru a susține în continuare creșterea și dezvoltarea comerțului online, este necesară simplificarea legislației, armonizarea completă a legislației locale cu normele și directivele europene”, a precizat Florinel Chiș.
Gazda evenimentului, avocatul Adrian Iordache, președintele Asociației „Sută la Sută Românesc”, a adus în prim plan datele personale ca focus principal al comerțului online, mai ales în contextul așteptatei intrări în vigoare, din 25 mai 2018, a Regulamentului General privind Protecția Datelor al Uniunii Europene (GDPR).
Introducerea GDPR aduce în atenția magazinelor online drepturile consumatorilor la informare și la controlul asupra datelor personale, astfel că acestea vor trebui să își revizuiască procesele tehnice și comerciale pentru a asigura conformitatea cu cerințele de gestiune, de siguranță și de răspuns la solicitările consumatorilor.
Potrivit Irinei Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor România (ECC România), consumatorii români trebuie să știe că au drepturi atât atunci când cumpără de la comercianți care au sediul social pe teritoriul României, cât și atunci când cumpără de la comercianți care au sediul social în țările membre ale Uniunii Europene.
„Consumatorii români au drepturi și sunt îndreptățiți să și le exercite. De exemplu, în primele două luni ale acestui an, am primit la Centrul European al Consumatorilor România 395 de reclamații transfrontaliere, dintre care în jur de 270 sunt legate de comerțul online. Reclamanții se plâng fie că produsele nu le-au fost livrate, fie că au fost livrate, dar nu conform legii (…) Scopul Centrului European al Consumatorilor România a fost, în ultimii 10 ani, să construiască încrederea consumatorilor români în piața unică. Un consumator care are probleme cu un comerciant din afara României ni se adresează nouă și noi încercăm să soluționăm pe cale amiabilă reclamațiile primite”, a conchis Irina Chirițoiu.
Paul Anghel, directorul general al ANPC, a subliniat că, din totalul de 92.400 de reclamaţii înregistrate în 2017, 28.224 sunt din mediul online: „S-ar putea să sperie ca număr, este o cifră destul de mare, dar trebuie să avem în vedere şi nivelul vânzărilor. Procentual, numărul reclamațiilor este în scădere”.
Totodată, directorul ANPC, Paul Anghel a menționat că, în timp ce în cazul site-urilor din România consumatorii se pot adresa ANPC sau ANCOM pentru rezolvarea reclamației, aceasta putându-se finaliza cu rambursarea banilor sau remedierea bunului necorespunzător, în cazul site-urilor din statele membre UE, rezolvarea poate veni și din partea Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România).
Plata cu cardul este cea mai sigură metodă de a face cumpărături online a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România.
„Când plata se face prin cash sau prin transfer bancar, banii nu mai pot fi recuperați, pentru că ambele metode de plată sunt finale. Atunci când plata se face cu cardul, orice client înșelat își poate recupera banii, contestând tranzacția la banca emitentă. Clientul poate face refuz de plată (charge back) pentru acea tranzacție pe care nu o recunoaște și, astfel, își poate recupera banii”.
Vladimirescu a subliniat că utilizatorii de carduri Mastercard beneficiază de o soluție suplimentară de securitate, Mastercard SecureCode: atunci când consumatorii fac o tranzacție online, li se cere introducerea unei parole pe care o știu doar ei sau pe care o primesc prin SMS la momentul plății. El a vorbit și despre migrarea plăților către telefoanele mobile și a punctat că autentificarea biometrică, precum amprenta sau recunoașterea facială, reprezintă cea mai sigură metodă de autentificare.
„Nu cred că va dura mai mult de un an până când autentificarea biometrică va deveni un fenomen de masă. În 2019, consumatorii vor putea folosi această tehnologie ca metodă de identificare atunci când fac cumpărături online sau cu telefonul mobil și plătesc cu Mastercard. Concret, în urma eforturilor continue ale Mastercard de a îmbunătăți experiența la cumpărături, băncile partenere vor oferi soluții de autentificare biometrică începând cu anul următor”, a adăugat Cosmin Vladimirescu.
Asociația „Sută la Sută Românesc” a fondat Tribuna Consumatorilor (www.tribunaconsumatorilor.ro), prima platformă din România care reușeste să înglobeze informații corecte și utile pentru toate tipurile de nevoi ale consumatorilor.