Cinci afaceri moldovenesti care s-au extins cu succes in Romania

0
274

Dupa ce au cucerit piata din Republica Moldova, mai multe companii de peste Prut si-au extins businessul si in Romania, reusind sa aplice cu succes strategiile de marketing si regulile promovarii afacerilor online. Printre ele sunt Pro-imobil (vanzare/cumparare/chirie imobile), JLC (prelucrarea laptelui si producerea derivatelor din lapte), Andy’s Pizza si La Placinte (retea de restaurante), Panilino (produse de patiserie), Nikita Rinadi (brandul fashion designerului Nadya Gudumak), Vivi Art Boutique (brand de haine pentru copii), Nanetty (brand de haine office pentru femei), Editura Cartier, Purcari (vinarie), Bucuria (producator de produse de cofetarie), Privesc.eu (proiect de transmisiuni live), Tandem (fabrica de mobila). Am realizat un top al celor mai puternice branduri din Republica Moldova care au trecut Prutul cu succes.

Bucuria

Cartea de vizita a Republicii Moldova, marca Bucuria, este cel mai vechi brand din stanga Prutului. Istoria „legendei dulci” a inceput in anul 1946 cu asocierea catorva manufacturi mici. Bucuria a devenit treptat cea mai mare intreprindere moldoveneasca specializata in producerea tuturor tipurilor de produse de cofetarie zaharoase, fainoase (vafe si biscuiti), ciocolata si produselor de ciocolata. Asortimentul productiei depaseste 450 de denumiri. Se estimeaza ca intreprinderea produce 90% din volumul productiei de bomboane din Republica Moldova. Bomboanele Bucuria au fost aduse pe piata din Romania de firma Tuta Prima Invest. Aceasta a fost infiintata in 2012 de catre Victor Tasca si Sergiu Tuhari. Sub acest brand au fost deschise mai multe chioscuri, dintre care sase in statiile de metrou din centrul Bucurestiului−Piata Unirii 1, Piata Unirii 2, Piata Universitatii, Piata Romana, Piata Victoriei si Gara de Nord. Mai exista un magazin Bucuria in statia de metrou Nicolae Grigorescu, din cartierul Titan. Statiile de metrou au fost alese de catre cei doi antreprenori pentru ca sunt zonele cu cel mai mare trafic (de exemplu Piata Unirii este tranzitata zilnic de circa 40.000 de persoane). Magazinele Bucuria sunt amplasate in zonele statiilor de metrou unde ai acces fara sa fie nevoie de o cartela.

Purcari

Istoria Purcari incepe in secolul XVIII, cand colonistii francezi au luat in arenda pamanturile de la Manastirea Afon-Zograf. […] In anul 1827, Tarul Nicolae I al Rusiei emite un Decret Special, in urma caruia la Purcari este infiintata prima gospodarie vinicola specializata din Basarabia. Inca din acele timpuri vinul de Purcari era foarte apreciat. Acesta a obtinut medalia de aur in cadrul Iarmarocului Agricol Basarabean in 1847, iar in 1878, la Expozitia Mondiala de la Paris, vinul sec de culoare intens – rubinie, de la Purcari, a fost confundat cu un vin de Bordeaux, fiind rasplatit cu prima sa medalie de aur la o expozitie internationala. In 1950, vinificatorii moldoveni au restabilit tehnologia clasica de producere a celebrelor vinuri si bautura lui Bahus produsa la Purcari a devin un simbol al Republicii Moldova. De-a lungul anilor, colectia de vinuri Purcari a castigat mai mult de 140 de medalii la cele mai prestigioase concursuri internationale. In 2012, Vinaria Purcari a devenit dublu detinator al Grand Prix-ului in domeniul vitivinicol, decernat de Guvernul Republicii Moldova, pentru merite deosebite in domeniul vinificatiei si promovarii imaginii Moldovei peste hotare. Vinaria Purcari face parte din Bostavan Wineries Group, liderul pietei vinicole din Moldova. In Romania, grupul a investit in Crama Ceptura, unul dintre producatorii importanti din zona Dealu Mare.

Andy’s Pizza si La Placinte

Primul restaurant La Placinte a aparut pe piata din Romania la sfarsitul anului 2013, desi compania Andy’s Pizza e inregistrata in Romania inca din 2006. Firma din dreapta Prutului e administrata de Galachin Andrei, asociat fiind Andrei Tranga (detinand pachetul majoritar) si compania pe care a fondat-o el−Trabo Plus SRL din Republica Moldova. Aceasta detine marcile La Placinte si Andy’s Pizza, cele mai „puternice“ branduri din Republica Moldova ca cifra de afaceri. Primul restaurant Andy’s Pizza a fost deschis in Republica Moldova la 2 iulie 1999, exact la o luna dupa ce Andrei Tranga si-a luat licenta in finante si credite. Si-a pornit afacerea la numai 22 de ani. A fost inspirat de localurile din America, dupa ce a lucrat in bucataria unei pizzerii. Acolo a cunoscut din interior intreg procesul de functionare a unei companii de alimentatie publica. Deschiderea primului local „Andy’s Pizza” l-a costat pe proprietar 20.000 de dolari.

Star Kebab

„Star Kebab – gustul visului!” este un brand pe piata restaurantelor de tip fast-food si a luat nastere in Chisinau, Republica Moldova. Primul local si-a deschis usile la 15 noiembrie 2011. Din 2012, „Star Kebab” ofera posibilitatea de a-i procura franciza si de a lansa propria afacere. Adica orice doritor (care are bani, desigur) poate cumpara dreptul de a folosi numele si intregul concept „Star Kebab – gustul visului!”. Astfel isi poate deschide si administra propriului restaurant „Star Kebab”. In baza acestui sistem de franciza deja au fost deschise mai multe localuri de acest tip in Republica Moldova. Reteaua de restaurante fast-food „Star Kebab – gustul visului!” a intrat pe piata Romaniei la sfarsitul lunii august 2016. Localul a fost deschis in Bucuresti, pe adresa Soseaua Stefan cel Mare, 240, fiind primul pas in strategia de extindere a retelei pe intreg teritoriul Romaniei.

Tucano Coffe

Reteaua internationala de cafenele Tucano Coffe este membra a SCA (Speciality Coffee Association). Aici se prepara cafeaua exclusiv din boabe selecte 100% Arabica, cultivate de pe plantatiile Africii si ale Americii Latine, localizate la altitudini mari, in conditii ecologice pure. Boabele de cafea sunt colectate manual si prelucrate fara de utilizarea substantelor chimice.”, dupa cum scrie pe site-ul oficial al companiei. Sloganul retelei de cafenele este ”Love.Peace.Coffee”. Primul coffee shop Tucano Coffee din Chisinau a fost deschis in noiembrie 2011, dupa aproape un an de pregatiri. Dupa o calatorie in jurul lumii, antreprenorul, Ruslan Cojocaru, a decis sa-si extinda afacerea pe marile piete ale lumii. Astfel in 2014 a deschis prima cafenea Tucano in Bucuresti, pe Calea Dorobantilor si doua unitati in Emiratele Arabe, impreuna cu un partener master francizat. Investitia in afacerea Tucano a constituit in jur de 600.000 de euro, din care 250.000 de euro numai in Romania.

Asta e doar o mica parte din businessul moldovenesc care a reusit sa cucereasca piata din Romania si pentru care frontiera dintre cele doua tari n-a constituit un impediment. Iar printre altele, Romania este cel mai important partener comercial al Republicii Moldova, cu o pondere de 25% in totalul exporturilor.

Articol furnizat pentru Modern Buyer de Radu Plugaru, SEOlium.