Berevoescu, PepsiCo: România este un centru de producție pentru Europa Centrală și de Est

Radu Berevoescu, Organized Trade Director (Snacks & Beverages) al PepsiCo
Radu Berevoescu, Organized Trade Director (Snacks & Beverages) al PepsiCo

PepsiCo este într-o continuă dezvoltare în România, iar în 2022 și-a consolidat rolul de hub de producție și distribuție. Compania a anunțat o investiție în valoare de 100 de milioane de dolari în trei linii de producție operaționale și un nou depozit automat, capabilități de automatizare și un nou masterplan în fabrica din Popești-Leordeni. Aceste investiții vin, după finalizarea, în 2021, a planului de dezvoltare pe 5 ani, implementat în fabrica de băuturi răcoritoare Dragomirești, în valoare totală de 40 milioane de dolari, constând în îmbunătățirea liniilor de producție și un depozit complet automatizat. În ultimii zece ani, PepsiCo a investit direct 320 de milioane de dolari în România.

Radu Berevoescu, Organized Trade Director (Snacks & Beverages) al PepsiCo, susține că România este o piață critică pentru PepsiCo în Europa: „Nu numai că aprovizionăm piața internă, producând local peste 90% din produsele comercializate în țară, însă România este și un hub regional de producție.”

Care a fost consecința imediată a investiției făcute de compania PepsiCo în fabrica de la Popești Leordeni?

În acest moment, oferim atractivitate uneia dintre cele mai mari piețe din regiune, cu o economie care are un potențial ridicat de creștere susținută în viitor. În urma investiției de anul trecut, în fabrica de snackuri din Popești Leordeni, am extins piețele în care exportăm, în peste 18 țări, România fiind un centru de producție pentru tot ce înseamnă Europa Centrală și de Est.

Care sunt preferințele consumatorilor români în categoria beverages, în acest moment?

În ultima perioadă, există o ascensiune a băuturilor răcoritoare cu arome naturale și mai puține zaharuri, acestea intrând în topul preferințelor consumatorilor români. De asemenea, băuturile cu arome inovative sunt preferate în special de către tinerii consumatori și a celor aflați în căutarea de noi experiențe culinare.

În ceea ce privește ambalarea, din ce în ce mai multe persoane sunt tot mai preocupate de ambalajele sustenabile, care pot fi reciclate sau refolosite. Pentru a avea un impact semnificativ în sensul unei economii circulare pentru ambalaje flexibile, lucrăm constant la producerea unei schimbări pe întregul lanţ valoric al materialelor din plastic – de la modul în care sunt produse la modul în care sunt utilizate de consumatori şi în care pot fi reciclate. Continuăm să producem schimbarea pe care vrem să o vedem în piață. La sfârșitul anului 2022, mărcile noastre Pepsi, Mirinda și Lipton erau 100% rPET.

În același timp, PepsiCo în Europa și, în special în România, este un susținător activ al Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), unul dintre cele mai importante proiecte de mediu din România. Acest mecanism este esențial pentru a asigura un grad ridicat de reciclare pentru ambalajele noastre de băuturi. Introducerea ambalajelor într-o economie circulară va fi esențială pentru o Românie mai curată și mai sustenabilă.

Care sunt cele mai iubite branduri din portofoliul vostru, în categoria băuturilor? Ce consumă tinerii, mai degrabă, Pepsi sau Rockstar?

Preferințele pentru această categorie sunt variate și, prin portofoliul diversificat, noi căutăm să oferim alternative pentru toate gusturile. Pepsi rămâne unul dintre cele mai iubite branduri, însă observăm o creștere atât pe segmentul flavours, cât si pe segmentul băuturilor energizante, pentru brandul Rockstar.

Ne-am propus să contribuim activ la un stil de viață mai sănătos, de aceea pentru portofoliul de băuturi din Europa, care include Pepsi-Cola, Lipton Ice Tea și 7UP, vom reduce cu 25% nivelul mediu de zaharuri adăugate, pentru toată gama de băuturi răcoritoare, până în 2025, și cu 50%, până în 2030.

La nivel european, aproximativ una din trei băuturi vândute de noi este fără zahăr și considerăm că această tendință va continua. Reducerea zahărului are, de asemenea, un impact pozitiv asupra mediului. Compania noastră estimează că, în medie, emisiile de gaze cu efect de seră ale unui litru de Pepsi sunt cu până la 40% mai mici, când se trece de la producția rețetei cu zahăr la cea fără zahăr.

Care sunt preferințele consumatorilor români în categoria snackurilor, în acest moment?

Revenirea la socializare după pandemie, dar și stilul de viață tot mai alert au contribuit la intensificarea ocaziilor de consum, fapt ce plasează snackurile sărate pe un trend ascendent, în materie de alegeri la raft. La aceste tendințe se adaugă și conceptul de hometainment, sinonim cu momentele de relaxare și confort, când snackurile sunt consumate la domiciliu.

Odată cu intensificarea acestor ocazii, dar și cu tendințele din ultima perioadă, o bună parte dintre consumatori au devenit din ce în ce mai preocupați de opțiuni mai sănătoase, cu un profil nutrițional îmbunătățit, fără a pierde, însă, plăcerea gustului. În plus, aceștia caută din ce în ce mai mult ca brandurile să producă local, să le reflecte valorile, să inoveze în materie de sustenabilitate și să aibă un impact redus asupra mediului înconjurător.

Drept urmare, în ultimul deceniu, am transformat sau am lansat produse noi, pentru a răspunde nevoilor consumatorilor și pentru a le oferi mai multe opțiuni, odată cu tranziția către un portofoliu de snackuri mai echilibrat.

Care sunt cele mai iubite branduri/arome din portofoliul dv în această categorie? Ce consumă românii, mai degrabă, Lay`s sau Doritos?

În calitate de lider al acestei categorii, cu cele mai populare și puternice branduri, este firesc să acordăm o atenție deosebită preferințelor consumatorului român în ceea ce privește snackurile alese și criteriile care stau la baza alegerii lor. Am constatat, așadar, că subcategoria care a cunoscut cea mai accelerată evoluție este cea a pufuleților, înregistrând o creștere importantă, determinată de intrarea în categorie a mărcii Cheetos, un brand foarte popular și iubit. Aceasta este urmată la scurt interval de potato chips, inclusiv chipsurile coapte și tortilla chips. Doritos rămâne un brand iconic, în topul preferințelor Gen-Z și am completat acest portofoliu cu un sortiment savuros, dar cu 30% mai puțină sare.

Avem în vedere preferința consumatorilor pentru produse cu mai puține calorii, mai puține grăsimi, mai puțină sare și vom continua să ne concentrăm pe inovațiile relevante care răspund acestor nevoi.

De asemenea, chipsurile din cartofi Lay’s Rumeniți în Cuptor cunosc o popularitate sporită datorată atât gustului savuros și texturii crocante, cât și profilului nutrițional îmbunătățit, conținând cu 50% mai puține grăsimi și constituind o sursă de fibre delicioasă, ce poate fi împărtășită cu familia sau prietenii, în diverse ocazii sociale sau de relaxare.

Care sunt tendințele momentului în trade marketing? Care dintre acestea ar merita încercate și în România?

Trade marketing este un teritoriu extrem de dinamic, care se dezvoltă constant, iar experiența consumatorului în magazine este critică pentru decizia de cumpărare. Printre tendințele momentului aș enumera: abordarea omnichannel – integrarea atât offline, cât și online pentru a crea o experiență de cumpărare coerentă și memorabilă; sustenabilitatea – promovarea comportamentului eco-friendly, al unui unui stil de viață sănătos, sustenabil și responsabil, personalizarea promoțiilor și data driven trade marketing. Consider că toate sunt relevante pentru piața din România.

De fapt, cât de modern este Modern Trade-ul din România, în 2023, în comparație cu alte țări pe care le cunoașteți?

Aș zice că suntem printre țările cele mai dezvoltate, alături de Polonia, Cehia și Ungaria. Marii retaileri din vestul Europei au prezență ridicată în România, investind considerabil în dezvoltarea și modernizarea rețelelor lor de magazine, însă în continuare comerțul tradițional are, pentru noi, o pondere semnificativă.

Cum vă așteptați să evolueze cele două categorii: snacks & beverages, pe parcursul acestui an?

Consider că trendul de produse sănătoase va continua să crească în popularitate, iar alături de pilonii inovație, diversitate și sustenabilitate, vor reprezenta motoarele care vor genera creșterea categoriei de snacks and beverages. Gustul bun, accentul pus pe micile bucurii ale vieții, bucuria și răsfățul asociate acestor categorii vor continua să fie componente esențiale, urmărite și apreciate de consumatori.

Iar pentru că ne referim la o categorie de impuls, tot ce înseamnă noutate de arome, de texturi și de experiențe noi de consum sunt, de asemenea, elemente câștigătoare. Cu fiecare nouă opțiune, vom continua să arătăm consumatorilor că produsele cu un profil nutrițional îmbunătățit nu sunt plictisitoare din punctul de vedere al aromei.

În plus, compania noastră își propune ca snackurile echilibrate nutrițional să fie categoria cu cea mai mare creștere din industria alimentară din următorii ani, cu posibilitatea de a crește la 1 miliard de dolari până în 2030.

Planurile d-voastră de vânzări în 2023 vor fi la fel de ambițioase ca întotdeauna?

Da, planurile noastre de vânzări rămân la fel de ambițioase. Vom continua demersurile de a câștiga piața în mod sustenabil și de a accelera creșterea businessului. Pentru noi rămâne prioritar să contribuim la construirea unui sistem alimentar mai sustenabil, care poate satisface dorința consumatorilor de a achiziționa produsele dorite și, în același timp, de a susține dezvoltarea economică și socială a comunităților.

Viziunea PepsiCoPositive ghidează modul în care transformăm toate operațiunile noastre de business, respectiv: de la aprovizionarea cu ingrediente, fabricarea și vânzarea produselor noastre într-un mod mai sustenabil la valorificarea conexiunilor zilnice, pe care le avem cu consumatorii, pentru a-i determina să facă alegeri mai bune pentru ei și pentru planetă.

Ce ați dori să cunoască partenerii din distribuție și retail despre politica d-voastră comercială în 2023?

PepsiCo România continuă să investească pentru a câștiga în piață în mod sustenabil și de a încorpora această intenție în toate aspectele strategiei de business, urmărind să ofere experiențe de brand unice pentru consumatori. Avem o abordare omnichannel (offline și online) și mizăm pe crearea de experiențe prin care să ne conectăm autentic cu consumatorii. Pentru a putea realiza acest lucru, ne bazăm pe parteneriatele puternice și pe termen lung.

Portofoliul PepsiCo este unul variat în România, atât pe partea de băuturi (Pepsi, Prigat, 7UP, Mirinda, Evervess, Gatorade, Lipton, Mountain Dew, Rockstar), dar și de snackuri (Lay’s, Star, Doritos, Cheetos). Produsele provin din cele două fabrici deținute de PepsiCo în România: Star Foods SNACKS, în Popești-Leordeni și Dragon Beverage în Dragomirești, ambele situate în apropiere de București.


Articolul precedentPENNY introduce pliantul digital disponibil pe telefonul mobil prin aplicația WhatsApp
Articolul următorAlina Horgea, Carrefour România: “Anul 2022 a fost cel mai bun pentru mărcile proprii. Urmează un an, cel puţin la fel de bun”
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com