Așezarea depozitelor și centrelor de producție mai aproape de consumatorul final, o oportunitate majoră pentru sectorul logistic din România

Pandemia de Covid-19 a reconfigurat substanțial modul în care producătorii și companiile de logistică își desfășoară activitatea. În noul context de piață, eCommerce-ul a devenit principala prioritate, în special pentru retaileri și companiile din industria FMCG, integrarea puternică a online-ului în activitate fiind totodată un mod eficient de a întâmpina nevoile și așteptările consumatorilor.

În paralel cu soluțiile căutate în mediul online, în contextul în care vânzările prin acest canal au crescut în această perioadă pentru 75% dintre companii, jucătorii din piață se îndreaptă și către soluții locale sau de proximitate pentru materii prime (19%), pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din țări îndepărtate, își restructurează proiectele și procesele (46%) sau chiar pun în așteptare unele proiecte (33%), după cum arată un studiu recent realizat de Colliers International în rândul a 76 companii din sectorul industrial și logistic din România.

Atât chiriașii, cât și dezvoltatorii de proiecte industriale și logistice au început deja să-și regândească operațiunile locale. Focusul pe eficientizarea costurilor a scos la iveală risipa și activitățile ineficiente trecute cu vederea în alți ani și a pus presiune pe abordarea mai riguroasă a unor procese, precum cele care vizează costurile ridicate de livrare din centrele regionale, coșmarul și povara retururilor, costurile mai ridicate cu forța de muncă în alte țări sau chiriile mai mari ale spațiilor de depozitare externe.

Piața locală are capacitatea să susțină descentralizarea depozitelor regionale care deservesc mai multe țări – în mare parte localizate în Polonia, Cehia, Germania și Spania – și relocarea centrelor de distribuție mai aproape de consumatorul final, acesta fiind și motivul pentru care dezvoltările industriale și logistice sunt proiectele cel mai puțin afectate de situația actuală. Potențialul de creștere este foarte ridicat în România, iar cererea absoarbe aproape în totalitate noile dezvoltări, circa 80% din construcțiile aflate în curs de livrare fiind deja preînchiriate.

Încă un argument că există un potențial important de creștere pe piața locală este și că România continuă să fie una dintre cele mai slab aprovizionate piețe din zona Europei Centrale și de Est. Volumul total de spații industriale și logistice clasa A ar putea depăși 5 milioane de metri pătrați până la sfârșitul lui 2020, conform estimarilor de livrări primite de la marii dezvoltatori activi pe piața locală, ceea ce reprezintă doar 9% din stocul celor 17 țări din regiunea Europa Centrală și de Est. Pentru comparație, stocul modern de depozite din România pe cap de locuitor este de 4 ori sub cel din Cehia și de 2 ori sub cel din Polonia.

“Restructurarea operațiunilor prin calibrarea spre soluții locale, în detrimentul celor globale, ar putea însemna mult mai multă muncă, însă profiturile crescute ce se pot obține în acest fel fac demersul unul foarte atractiv. Salut în acest sens succesul unuia dintre clienții noștri cei mai importanți, un retailer de fashion, care a reușit să își reducă la jumătate costurile de livrare și retur, dar și să-și dubleze comenzile online prin abordarea acestei schimbări de perspectivă, care a presupus închirierea unui depozit regional local și investiții făcute în dezvoltarea platformei de vânzări online. Creșterea businessului a făcut ca acum, la foarte puțin timp după închirierea primului depozit în România, acest retailer să ia decizia dublării suprafeței închiriate”, spune Vlad Mustață, Associate – Industrial Agency în cadrul Colliers International.

Dezvoltatorii de proiecte industriale și logistice sprijină și ei toate aceste schimbări de abordare a businessului, dând dovadă de flexibilitate în ceea ce privește ofertele. Concret, sunt mai deschiși să încheie contracte de închiriere pe termen scurt și mediu, oferă mai multe facilități și își asumă termene de livrare mai scurte, totul pentru a contribui la dezvoltarea clienților. Vedem inclusiv o expansiune la nivel de spații noi în marile orașe din provincie cu acces facil la rețeaua existentă de autostrăzi, unde forța de muncă la costuri mai mici reprezintă un factor de interes pentru multe companii.

În anii următori este preconizată și o dezvoltare puternică a zonei de sud a Bucureștiului, viitoarea autostradă A0 fiind promotorul acestui nou “hotspot” logistic și industrial. Există potențial semnificativ pentru relocarea unor centre logistice și de producție ușoară în această zonă, cu avantajul de a putea prelua pe plan local foarte mulți angajați care în acest moment fac naveta către joburi localizate în vestul și nordul Bucureștiului.

“Misiunea mea, în calitate de consultant imobiliar în acest sector, este să ajut clienții, adică viitorii chiriași ai spațiilor logistice și industriale, să-și contureze realistic viitorul, implementând soluțiile potrivite la momentul oportun. În noua realitate economică, având în vedere și remodelarile preconizate pentru sectorul nostru, marii jucători ar trebui să își asume responsabilitatea creării unor depozite regionale locale, care să deservească atât piață noastră, cât și țările vecine. Creșterile de vânzări datorate eficientizării serviciilor ar promova semnificativ piața din România ca fiind importantă în cadrul firmelor multinaționale, aducând totodată beneficii semnificative pentru fiecare business în parte. Avantajele oferite potențialilor investitori – forță de muncă specializată la costuri încă competitive, infrastructură în dezvoltare cu acces relativ facil spre și din zonele de vest ale țării -, fac din România o piață atractivă pentru dezvoltatorii imobiliari de spații industriale și logistice”, conchide Vlad Mustață.

Colliers International Group Inc. este unul dintre liderii globali în servicii profesionale imobiliare diversificate și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori.

Timp de peste 25 de ani, o echipă experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capital, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari.