La PENNY România, prioritatea nu este doar sprijinirea furnizorilor români, ci și extinderea gamei de produse făcute din ingrediente locale, procesate local şi de către producătorii români, strategie pe care Marek Doležal și întreaga echipă din companie o numesc „Triplu RO”.
Domnule Marek Doležal, ce misiune vi s-a încredințat odată cu preluarea postului de COO al PENNY România?
În calitate de COO al PENNY România, misiunea mea este de a mă dedica românilor pentru ca aceștia să se poată bucura de o experiență plăcută la cumpărături în magazinele noastre. Datorită preferinței lor pentru produsele românești, un obiectiv al meu ar fi creșterea parteneriatelor cu furnizorii români, care în prezent sunt de peste 85%.
Echipa este cea de-a doua misiune pe care o am. Alături de aceasta avem rezultate excelente și, în acest sens, mă asigur că toată lumea din echipă este foarte motivată și lucrează în vederea atingerii aceluiași obiectiv.
“Românii preferă produsele românești, iar acest lucru este o tendință generală. În 2020, un an dificil, acest fapt a fost reconfirmat. Formatul de discounter al PENNY oferă un sortiment bine selectat și, în general, o experiență la cumpărături foarte confortabilă, format preferat de mulți clienți în acele momente dificile. Sunt bucuros că am oferit aceeași calitate urmată de prețuri corecte, acestea fiind condițiile PENNY de bază.” – Marek Doležal, COO PENNY.
Care sunt primele trei categorii de produse pe care le prioritizați în strategia “Triplu RO”?
Producția românească va fi întotdeauna prima noastră alegere. Prioritatea PENNY nu este doar sprijinirea furnizorilor români, ci și extinderea gamei de produse făcute din ingrediente locale, procesate local şi de către producătorii români, strategie pe care o numim „Triplu RO”. Cele mai importante categorii pe care le prioritizăm în cadrul strategiei noastre Triplu RO sunt carne proaspătă, fructe și legume, și produsele de panificație.
În categoria carne proaspătă, de exemplu, oferim în prezent 100% produse de origine românească, de toate felurile: porc, vită și pui, ceea ce înseamnă ca produsele provin de la animale crescute în România, care mai departe ajung pe mesele românilor. Acest lucru se întâmplă încă din 2016. O altă alegere bună pentru clienții noștri este cooperarea cu partenerii noștri locali de măcelărie. În 2020, am înregistrat un număr de 135 de măcelării în rețeaua noastră de magazine.
Și în categoria fructe și legume – una sensibilă -, ne dorim să oferim în continuare o selecție din surse românești.
Puteți să ne oferiți un exemplu de colaborare de durată, cu furnizorii locali, pentru unul din cele 100 de articole permanente, dezvoltate sub marca proprie Hanul Boieresc?
Toate produsele Hanul Boieresc fac parte din angajamentul PENNY Triplu RO de a oferi produse fabricate și prelucrate în România. Un exemplu relevant în acest sens este făina Hanul Boieresc de 1 kg, produs pe care îl oferim în colaborare cu furnizorii locali. Acest produs are ca ingredient principal grâul cultivat și măcinat în România, iar făina este, de asemenea, ambalată și distribuită de furnizorul din România. Hanul Boieresc rămâne cea mai importantă marcă proprie a noastră. Ne mândrim cu ea și ne dorim să o creștem în următorii ani, motiv pentru care și investim constant în aceasta.
Aveți deja 30 de mărci proprii în categoria panificație/ brutărie (și peste 1.000 de articole). Este contextul favorabil pentru obiectivele asumate în programul Triplu Ro, în această categorie?
Planul nostru pentru categoria de panificație este de a le oferi clienților cea mai bună ofertă posibilă de pâine locală. În prezent, colaborăm cu aproximativ 100 de furnizori locali, care se află la o distanță maximă de 50 km de magazin și alături de care oferim, în total, 26 de produse locale, inclusiv cele exclusive, numai la PENNY. Scopul nostru este ca fiecare magazin să ofere pâine din regiune.
Cum vă propuneți să acoperiți deficitul de carne de vită și de porc din piața locală?
În mod clar, există o producție mai mică decât cererea și putem presupune că această tendință va continua în viitor. În acest moment, avem în vedere dezvoltarea colaborării cu furnizorii noștri de carne, prin integrarea fermierilor, a crescătorilor de porci, în contractul nostru de achiziție. În acest fel, crescătorii vor avea garanția achiziției materiei prime și a plăților, exact la termenul planificat în contract. Cum vă spuneam, în categoria carne proaspătă, oferim deja produse 100% de origine românească, de toate tipurile, inclusiv porc, vită și pasăre, adică produsele provin de la animale crescute și sacrificate în România.
Cum veți acoperi 40% din sortiment cu produs de origine din România, în categoria legume și fructe proaspete?
Prioritizăm în continuare producția românească, iar obiectivul nostru este, într-adevăr, de a oferi cel puțin 40% din selecția noastră de fructe și legume din surse românești, în timpul lunilor de disponibilitate. Vom reuși acest lucru prin implicarea semnificativă în întregul lanț de producție. Astfel, suntem parte a întregului proces și dispunem, în același timp, de o cooperare strânsă cu producătorii.
Pe ce se concentrează eforturile în dezvoltarea sortimentului Bio?
Cu ajutorul produselor bio urmărim în continuare ca alimentația sustenabilă să devină din ce în ce mai accesibilă pentru clienți. Pe viitor, avem în vedere dezvoltarea gamei de produse marcă proprie, care să răspundă, în cel mai bun mod, nevoilor tuturor clienților noștri, care acordă o importanță aparte sănătății și mediului înconjurător, atât pentru ei, cât și pentru cei dragi.
Aveți o experiență de șase ani la Rewe Cehia; care sunt asemănările și diferențele dintre obiceiurile de consum ale românilor și ale cehilor?
Există mai multe asemănări între obiceiurile de consum ale românilor și ale cehilor. De fapt, am fost surprins cât de similare sunt preferințele clienților. De aceea, pentru mine este ușor să mă adaptez, să trăiesc și să lucrez aici, în România. Am observat, de exemplu, aceeași preferință pentru produsele naționale și locale, atât în cazul românilor, cât și al cehilor. Această preferință este în creștere în ambele țări. De asemenea, pot menționa interesul ridicat pentru categoriile proaspete: fructe și legume, carne și panificație, precum și importanța calității, a disponibilității și a prețului.
În ceea ce privește diferențele, aș menționa consumul de bere. Țara care se află în fruntea listei este în continuare Republica Cehă. Oferta săptămânală este semnificativ mai importantă pentru cehi, aceștia acordând mai multă atenție promoțiilor și reducerilor.
Ce ar trebui să știe furnizorii români, despre politica departamentului de achiziții PENNY România?
Scopul nostru este de a atinge rezultate excelente împreună. Nu în ultimul rând, ne așteptăm ca aceștia să respecte întotdeauna legile impuse de Guvernul României. Ne dorim să avem colaborări de lungă durată cu furnizorii noștri!
Ce rezultate vă doriți pentru departamentul de achiziții al PENNY în 2021?
Dorim să dezvoltăm și să le oferim în continuare produse sustenabile clienților noștri și să promovăm continuu consumul responsabil al resurselor. Ne-am propus ca în următorii trei ani să ne atingem targetul pentru „Triplu RO” și să identificăm acei producători și parteneri cu care să dezvoltăm parteneriate pe termen lung. Mai mult decât atât, ne dorim să îi ajutăm pe români să economisească bani, nu dragoste!
Cehul Marek Doležal este noul COO al PENNY România, responsabil de achiziții, asigurarea calității și auditul filialelor/securitatea. Experiența sa în diferite poziții de conducere din retail, în ultimii 20 de ani, este recunoscută mai ales în achiziții. De altfel, el a început să lucreze pentru PENNY acum șase ani în Republica Cehă, în calitate de Director de achiziții.
PENNY România a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 4,73 miliarde de lei, reprezentând un avans de 19% raportat la 2019. Compania a înregistrat un profit net de 85 milioane de lei în 2020, în creștere cu 54% comparativ cu anul anterior.
În ceea ce privește planurile de viitor, PENNY România își propune să investească 5.128 milioane de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro, până în 2029, în principal în extinderea rețelei sale până la un total de 619 magazine și 6 centre logistice.
În 2021, compania vizează deschiderea a 25 de magazine în țară și construcția celui de-al patrulea depozit, la Filiași, județul Dolj. Totodată, retailerul urmărește remodelarea a 100 de magazine în 2021 și a întregii rețele de magazine până în 2022.