Ieșeanul Iustinian Cozma Rusu: Asociația La Băcănie va închiria un depozit pentru marfa producătorilor locali

232

După ce a lucrat timp de 10 ani în mai multe companii FMCG, naționale și multinaționale, antreprenorul ieșean Iustinian Cozma Rusu a demarat, alături de alți doi parteneri, în urmă cu 5 ani, Asociația La Băcănie. Cozma Rusu are propriul magazin de proximitate de 6 ani și vrea să adune sub brandul La Băcănie tot mai mulți furnizori și mici comercianți, fiind convins că doar uniți vor face avea putere de reprezentare, negociere și desfacere.

Când s-a înființat Asociația la Băcănie și care a fost scopul ei?
La sfârșitul anului 2018 am luat formă asociativă, dar proiectul este început din 2014. Scopul este de a realiza un cadru unitar de acțiuni pentru profesionalizarea și dezvoltarea comerțului local. Ne-am propus să sprijinim antreprenorii locali, cu activități în domeniul comerțului, să își mențină și să își dezvolte afacerile, pe o piață concurențială aflată într-o continuă schimbare.

Câți membri are acum asociația, cine sunt aceștia?
Asociația are astăzi 60 de membri, dintre care 40 de mici magazine de cartier și 20 de producători locali, cum ar fi: un producător de preparate din carne-Făbricuța din Tomești, un producător de bere artizanală -7 Coline, de zacuscă și dulcețuri – Pofta Focului, un producător de vinuri – Crama Vărzari, unul de siropuri – Orange Valley, Scrijele ca la Bunica, Casa Lebăda, Lavanda Laurei, o prăjitorie de cafea – Noir Coffee Roasters, H-Bebe – un producător de hăinuțe pentru copii și nu numai, un producător de miere de albine – Rodul Stupului, un producător de panificație – Cozonaci Niculina etc.

Ce ați făcut până acum pentru producătorii locali?
Am reușit să îi scoatem din anonimat. Am organizat, în parteneriat cu Primăria Iași, piețe volante, iar ieșenii au avut ocazia să-i cunoască și să le încerce produsele în fiecare cartier din oraș. Ulterior și-au putut vinde produsele în magazinele membre La Băcănie și nu numai, având la dispoziție o platformă în care producătorii primesc comenzi din magazine. Noi, cei din Asociație, mergem să vizităm magazinele cu o frecvență săptămânală și verificăm stocurile și le completăm, dacă este cazul.

Dar pentru magazinele locale?
În primul rând au parte de o identitate comună, sub brandul La Băcănie. Clienții le pot identifica mai ușor, magazinele fiind semnalizate cu casete luminoase. Au la vânzare sacoșe personalizate. Asociația le pune la dispoziție un soft de gestiune și vânzare cu modul Point of Sale, gratuit, având în vedere că o licență per punct de lucru pleacă de la 1.000 de euro. Magazinele au beneficiat și de campanii de promovare și fidelizare a clienților finali, cum ar fi concursuri și spoturi radio, pe care le-a inițiat Asociația. În plus, le facilităm accesul la consultanță fiscală și juridică.

Ce problemă întâmpină producătorii locali?
Nu au piață de desfacere și logistică de distribuție, nu au resurse să livreze constant, nu au suficientă promovare.

Cum ar putea fi soluționate aceste probleme?
Asociația speră să pună la dispoziția producătorilor locali, în acest an, printr-un proiect cu fonduri europene, în valoare de 100.000 euro, un depozit cu livrare în magazine, unde vor putea aduce produsele. Asociația le va centraliza și le va livra gratuit. Se vor efectua campanii de marketing cu scopul de a-i face conștienți pe români de importanța consumului de produse locale, prin spoturi radio, tv și prin standuri în centrele comerciale din oraș.

Ce dificultăți întâmpină micile magazine și cum pot fi soluționate?
Concurența cu marile rețele de super și hipermagazine care s-au transformat în magazine de proximitate. Avem hipermagazin de 1.000 mp în cartier, între blocuri, unde consumatorul final coboară în șlapi și cumpără o pâine. Magazinele mici, de cartier sunt în imposibilitatea de a achiziționa produsele de larg consum la un preț competitiv. Vom rezolva aceste dificultăți când, prin derularea proiectului cu fonduri europene, asociația va avea un depozit propriu și vom putea să achiziționăm cantități mai mari.

Aveți și un exemplu de furnizor care se confruntă cu o cerere prea mare, mai ales acum pe fondul epidemiei de coronavirus?
Am avut la sfârșitul anului 2019 un producător de carne, care a avut cerere foarte mare în piață și nu a mai putut livra până la jumătatea lunii ianuarie. Momentan, nu avem probleme cu livrările și stocurile, chiar dacă cererea este foarte mare, pe fondul crizei Covid-19.

Această supracerere cum ar putea fi soluționată?
Ar trebui ca nouă, cetățenilor, să ne pese și să cumpărăm doar strictul necesar. Oricum, facem risipă și aruncăm 30% din ce cumpărăm.

Există nevoia de sprijin din partea autorităților locale?
Momentan, autoritățile locale ne sprijină în toate acțiunile pe care le întreprindem.

Care este membrul din Asociație care s-a implicat cel mai mai mult și care are meritul de a fi înțeles menirea Asociației?
Marius Albert Mazilu, de la A.M.M ROYAL. Este și unul dintre membrii fondatori fiind primul care a venit alături cu trei magazine, în urmă cu cinci ani și a înțeles că doar împreună vom putea să creștem într-o piață emergentă și aflată în permanentă schimbare.

Într-un scenariu ideal, cum ar arăta și cum s-ar comporta, Asociația la Băcănie?
Pe viitor ne dorim să vină alături de noi toți micii antreprenori, să îi facem conștienți pe consumatori de importanța consumului local și să devenim o comunitate puternică și sănătoasă.

Ce obstacole există, care împiedică scenariul de mai sus ?
Obstacole nu avem, totul ține de educație și, în concluzie, trebuie să avem răbdare.Nu se poate, în patru-cinci ani, să modifici un comportament dobândit în 30 de ani.

Dacă vom depăși criza generată de pandemie, ce proiecte își propune Asociația, până la final de 2020?
Cu siguranță vom depăși această criză! Ne dorim să ducem la capăt proiectul care a fost declarat eligibil prin AFIR – “Crearea unui lanț scurt de aprovizionare dintre fermier, procesator, vânzător prin submasura 16.4”. După implementarea proiectului, vrem să scriem un alt proiect mai amplu împreună cu autoritățile locale pentru a fi depus pentru noile linii de finanțare din 2021, care ar însemna crearea unui centru logistic, unde toți distribuitorii și producătorii din Iași să beneficieze de depozitare și logistică de distribuție oferită de Asociație.

Ne propunem să reducem costurile de la distribuitor, implicit costurile de la raft și să reducem și poluarea în oraș, având în vedere că la magazinul din colț de bloc nu mai trebuie să vină 15 camioane cu 100 kg fiecare, va veni doar un camion, cu toate produsele pe un singur palet.