Republica Moldova: „Retail & FMCG Market”, 29 februarie 2024

Aproape 300 de reprezentanți ai businessurilor de Retail și FMCG și-au dat întânire la Chișinău, în cadrul evenimentului „Retail & FMCG Market în Republica Moldova”, organizat de platforma de informații Modern Buyer, în 29 februarie 2024, la Digital Park.

Evenimentul de la Digital Park Chișinău din data de 29 februarie 2024 a avut mai multe componente: conferință, expoziție și sesiuni de business networking.

Dinamica pieței de retail modern și evoluția consumului de produse FMCG în Republica Moldova au fost primele teme abordate de speakerii invitaţi în cadrul conferinței desfășurate pe parcursul întregii zile.

Astfel, de la speakerii invitați am aflat cum s-a dezvoltat piața de retail modern în Republica Moldova anul trecut și ce planuri au comercianții pentru 2024. Am aflat și în ce fel trebuie să se pregătească Moldova pentru integrarea în EU, dar și ce proiecte de susținere a producătorilor pregătește statul.

Reprezentanții rețelelor de comerț modern au explicat audienței, de asemenea, ce înseamnă pentru ei un produs local de calitate, competitiv pe piața internă și pe piața europeană și care sunt strategiile lor pentru susţinerea producătorilor moldoveni.

Maria Hurduc, Managerul platformei de informații Modern Buyer, a adresat un cuvânt de bun venit și a prezentat audienței Harta Retailului Modern în Republica Moldova, unde anul acesta au fost incluse și magazinele deținute de șase rețele de benzinării, acestea din urmă deținând 372 de puncte de vânzare la nivel național.

Din analiza făcută de jurnaliștii platformei Modern Buyer a rezultat că la nivel național un număr de 18 companii operează un total de 816 de puncte de vânzare și 33 de branduri diferite de magazine.

În Capitala Rep. Moldova sunt concentrate peste 58% din totalul supermarketurilor deținute de marii comercianți. Printre retailerii care au investit cel mai mult în extinderea rețelelor de magazine, anul trecut, se numără Linella (cu peste 20 de noi magazine), Local (cu peste 15 magazine), Family Market și Rogob (ambii cu 5-6 magazine nou deschise).

În deschiderea conferinței, Veronica Arpintin, secretar de stat al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării a vorbit despre sprijinul acordat companiilor private de Guvernul Republicii Moldova, prin programe care stimulează inovațiile digitale, tehnologice, tehnologiile verzi și producția sustenabilă.

Doamna Arpintin a subliniat că 15 companii din retail generează o treime din profitul sectorului de comerț din R. Moldova, dar și-a exprimat convingerea că piața este în dezvoltare și că ne putem aștepta la o reechilibrare în viitor, odată ce companiile mici dobândesc eficiență operațională.

În alocuțiunea sa, Alexandra Șian, Secretar de Stat în Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, și-a exprimat dorința ca produsul moldovenesc să devină tot mai competitiv, de interes pentru consumatori, dar și pentru retaileri. Reprezentanții guvernului sunt preocupați de consolidarea capacității micilor producători și secretarul de stat a prezentat măsurile de subvenționare și instrumentele financiare disponibile în 2024 pentru producătorii locali.


Primož Vehar, Project Team Leader, EU-MD Association Project, a prezentat recomandările sale pentru companiile private din Republica Moldova, în vederea pregătirii aderării la Uniunea Europeană. Printre avantajele aderării, Primož a indicat creșterea schimburilor comerciale reciproce din cel puțin trei motive:
– barierele administrative în calea comerțului vor fi eliminate sau cel puțin reduse la niveluri comparabile cu cele dintre actualele state membre ale UE. (Se elimină vama, întârzierile la frontieră, formalitățile de transport.).
– barierele tehnice din calea comerțului vor fi reduse prin recunoașterea reciprocă a diferitelor reglementări tehnice, cerințe minime și armonizarea normelor.
– riscul politic şi incertitudinea vor fi atenuate de aderarea la UE şi încrederea în stabilitatea politică şi economică a Moldovei va creşte.

Primož i-a încurajat pe antreprenorii locali și pe comercianții cu amănuntul să urmărească derularea procesului de negociere, să fie activi în procesul de armonizare legislativă în fazele consultative de transpunere a legislației UE într-un mod cât mai convenabil pentru Moldova, pentru a putea sprijini guvernanții să obțină perioade de derogare, când este cazul.

Team Leaderul EU-MD Association Project a încurajat Camera de Comerț și Industrie, precum și diferitele asociații și organisme similare să fie active în următoarea perioadă și să slujească interesul companiilor moldovenești.


Cine sunt consumatorii din Retailul Modern din Republica Moldova, ce categorii de bunuri consumă, ce preferințe au, care sunt obiceiurile lor de consum și de cumpărare? Angela Cijevschi, General Director, Xplane Market Research Agency ne-a arătat de ce marile magazine ar trebui să aibă în ofertă, la raft, cel puțin 70% produs local.

Vorbind despre cota de consum din retailul modern, Angela a arătat că 85% dintre consumatorii din mediul urban cumpără din comerțul modern, un procent în creștere cu 2 pp față de 2022. Aproape 31% dintre aceștea vizitează zilnic supermarketurile de format “proximity”, 34% vizitează de 2-3 ori pe săptămână formatul “discounter “, iar 20% vizitează săptămânal hipermarketurile.

Aproape 97% din populația urbană a Republicii Moldova declară că a cumpărat în ultimele 12 luni produse autohtone. Rezultatele detaliate arată că 96% dintre consumatori au achiziționat alimente și băuturi autohtone (90% preferă produsul local, doar 6% preferă produse de import) și 47% au achiziționat produse nealimentare autohtone (37% preferă un produs local față de 17% care preferă un produs de import, dar cumpără și produs local).

De unde sunt cumpărate produsele locale? 78% din supermarketuri, 58% din Open Market, 37% din market, 22% din magazine tip Alimentara, 20% din magazine specializate, 11% din baza angro, 7% din chioșcuri specializate, 6% online și 3% din stațiile peco.

Ce tip de produse locale se cumpără? Studiul Omnibus 2024 realizat de agenția Xplane în luna ianuarie indică faptul că preferințele a 86% dintre consumatori se îndreaptă către produsele lactate, carne și mezeluri (85%), fructe și legume proaspete și produse de brutărie (84%), băcănie (76%), cofetărie (73%), pește proaspăt sau sărat (64%), apă îmbuteliată (53%), miere (52%), băuturi nealcoolice (44%), băuturi alcoolice (41%), nuci (40%), dar chiar și către fructe și legume congelate (23%).

Un top 10 al magazinelor pe care consumatorii moldoveni din mediul urban le frecventează este alcătuit din Linella, Nr. 1, Local Discounter, Kaufland, Metro, Family Market, Green Hills Market, Bonus, Fourchette și Velmart.

Doar în orașul Chișinău, Linella are o cotă de piață de 48% – este magazinul vizitat cel mai des, Nr. 1 – 23 %, Local Discounter – 4%, Kaufland 9% și Metro 6% – acesta fiind topul cinci al celor mai frecventate magazine din Capitală.

Topul 5 rețele comerciale în alte orașe din afara Capitalei este alcătuit din Linella 51%, Local 20%, Kaufland 7%, Metro 5% și Family Market 4%.

Igor Stratan, Director Departament rețea și canale alternative, Moldindconbank a susținut o prezentare în care a explicat importanța cardurilor de business pentru afacerile private din Republica Moldova. Pentru a veni în sprijinul antreprenorilor locali, Moldindconbank, una dintre cele mai importante bănci din Moldova, liderul incontestabil pe piața cardurilor din Republica Moldova a dezvoltat un parteneriat strategic cu Mastercard Moldova.

În prezentarea sa, Daniela Popescu, Retailer Vertical Leader, NielsenIQ, a arătat că bugetul consumatorilor se află în continuare sub presiune, iar pentru majoritatea țărilor, principalul vinovat este inflația, urmată de credite și creșterea dobânzilor. Coșul de FMCG s-a scumpit global cu 18%, iar în Europa de Est cu 28%. “Este enorm, consumatorii au pierdut semnificativ din puterea de cumpărare.”

Potrivit datelor NielsenIQ, 58% dintre consumatori sunt dispuși să schimbe magazinul pentru a profita de oferte, indicând un accent pus pe economisire și pe valorificare. În plus, 24% dintre consumatori raportează acest tip de comportament mai frecvent în comparație cu anul trecut, evidențiind o tendință crescută de a căuta opțiuni rentabile în diferitele canale de vânzare.

Într-un climat de consum orientat spre valorificare, canalele de comerț tradițional și discounterii conduc datorită accentului pus pe oferte avantajoase, produse locale și ambalaje flexibile, care sunt atrăgătoare pentru consumatorii în căutare de opțiuni mai ușor accesibile. În plus, canalele de tip drug-stores și e-commerce se bucură de creștere.

„Întrebarea pe care am adresat-o consumatorilor a fost simplă: care a fost categoria de produse care v-a determinat să mergeți la magazin? Și răspunsul a fost același, și în 2020, și în 2021, și în 2023. M-am dus la magazin pentru că aveam nevoie de fructe și legume proaspete.”

Nu numai că fructele și legumele proaspete ne determină să mergem la magazine, dar ne determină și să alegem un magazin anume, în locul altuia. În România, peste jumătate din consumatori au declarat că “aleg un magazin anume” și doar 1 consumator din 5 spune că „nu contează la ce magazin merge”.

Consumatorii aleg un magazin anume și pentru categorii, precum: produse pentru bebeluși, lactate fermentate și carne proaspătă. Categoriile pentru care nu prea contează din ce magazin cumpărăm sunt bere, băuturi carbogazoase și snackuri sărate.

Fructele și legumele, mancarea proaspătă, în general, precum și produsele locale rămân esențiale pentru a atrage consumatorii în magazine. “Așadar, mâncarea proaspătă rămâne esențială pentru a atrage consumatorii în magazine – și lucrul acesta este important și pentru producători: aveți un produs valoros, pentru că retailerii știu cât de importantă este zona de Fresh din magazine” le-a recomandat celor prezenți reprezentantul companiei NielsenIQ.


Gemma Nicolaescu, Director, “RetailZoom Marketing Research” Moldova și Bogdana Gheorghe, Managing Director, RetailZoom România au arătat că vânzările în comerțul modern și benzinăriile din Republica Moldova se află pe un trend ascendent, chioșcurile sunt în scădere, iar magazinele din comerțul tradițional înregistrează o ușoară scădere pentru contribuția în total retail.

Bogdana Gheorghe, Manager General, RetailZoom România a arătat că în perioada de permacriză, coșul de cumpărături în Republica Moldova s-a contractat, dar a continuat să înregistreze creștere per total FMCG – cu o evoluție pozitivă de 19% în valoare și de 3% în volum pentru 2023 vs 2022.

Creșterea consumului și a cantităților achiziționate se consolidează în T4, cu o evoluție aproape dublă față de media anuală – 6,5%. Canalele de vânzare își consolidează un profil aparte al coșului de cumpărături prin sortiment și evoluții distincte ale prețurilor.


Alexandru Pasat, Sales Director, Efes Moldova a prezentat rezultatele companiei și vastul portofoliu de băuturi, dintre care se remarcă și băuturile slab alcoolice, aflate acum în tendințe în întreaga lume, precum și performanța berii-flagman ”Chișinău” – cea mai cu tradiție și populară bere din această țară.

Efes Moldova este compania care a lansat în premieră pe piața Republicii Moldova băuturi, precum: ”Radler” și ”Cidru”. Totodată, Alexandru Efes Moldova face distribuția locală a renumitelor branduri ”Corona”, ”Hoegaarden”, ”Leffe”, ”Franziskaner”, ”Grolsch” și altele. În portofoliul de beri de renume mondial, produse sub licență, se regăsesc brandurile ”Efes”, ”Kozel”și ”Timișoreana”.


Oana Lungu, Purchasing Executive Director, Kaufland România, în intervenția sa, în direct de la București, a împărtășit audienței ce presupune comercializarea unui produs local competitiv, precum și care este strategia urmărită de Kaufland Moldova pentru a putea susţine oferta producătorilor moldoveni.

Retailerul este preocupat de satisfacerea nevoilor clienților cu produse sustenabile și locale, la cel mai bun raport calitate-preț. Sprijinirea producătorilor locali este o prioritate în politica de achiziții a companiei Kaufland și obiectivul este acela de a crea un ciclu de sprijin local.

În ultimii ani, sortimentul Kaufland Republica Moldova s-a îmbogățit cu articole noi, care au beneficiat de campanii promoționale, prin care li s-a comunicat clienților cum este valorificat sortimentul local. Una dintre campaniile foarte vizibile, desfășurate în magazinele Kaufland Moldova, a fost „Produs în Moldova. Proaspăt de-acasă”, semnalizată corespunzător și în magazine.

„Campania Produs în Moldova. Proaspăt de-acasă a fost lansată în 2020, cu scopul de a promova producătorii autohtoni și de a demonstra că putem avea produse locale proaspete în lanțurile mari de magazine. De la lansarea acestei campanii, numărul de produse locale disponibile la raft a crescut de la 3.200 la 5.400.”

„Numai anul trecut, am listat în sortimentul nostru, fie de la partenerii existenți, fie de la parteneri noi, un număr de 2.000 de articole locale. Un număr de 15 furnizori noi și-au găsit locul pe raftul magazinelor Kaufland Moldova. Am continuat negocierile, am oferit consultanță furnizorilor locali pentru a-i ajuta să ne ofere cele mai interesante articole. Mai mult, în timp de criză, am redus termenul de plată pentru furnizorii din Moldova, astfel încât să îi putem ajuta să depășească mai ușor provocările economice.”

Dintre produsele locale, cele mai populare alegeri ale clienților moldoveni sunt produsele proaspete, fructele, legumele, carnea de pui, prăjiturile și vinurile. Prin urmare, de fiecare dată când este posibil, producătorii autohtoni sunt prima alegere pentru produsele proaspete. Kaufland este și o carte de vizită pentru furnizorii care doresc să acceseze nu numai piața din Republica Moldova, dar și din celelalte țări.


La rândul său, Maria Movileanu, Directorul Comercial al companiei Linella, a împărtășit audienței prezente la ediția cu numărul VI a evenimentului Retail & FMCG Market în Republica Moldova intenția companiei Linella de a continua expansiunea rețelei și în 2024. Un alt obiectiv major pentru acest an este modernizarea unora dintre magazinele din portofoliu, în linie cu obiectivele de a oferi clienților o experiență bună la cumpărături.

„Linella este liderul pieței de retail modern din Republica Moldova, ne-am câștigat această poziție prin faptul că de-a lungul timpului ne-am străduit să dăm consistență afacerii, construind relații de încredere cu clienții și cu partenerii de afaceri.”

“Momentan avem 165 de magazine sub brandul Linella, cifră întregită chiar în luna februarie a.c. de cel mai mare format de magazin pe care l-am deschis în Chișinău, pe Maria Drăgan 11. Am reușit să realizăm un concept de magazin așa cum ni-l doream, care integrează multe idei din filosofia noastră de business.”

“Suntem un susținător al producătorilor și distribuitorilor locali, peste 90% din sortimentul nostru fiind procurat de la companii moldovenești, atât producători, cât și distribuitori. Suntem deschiși la colaborare, suntem susținători ai economiei și ne dorim să educăm mediul de afaceri din acest segment spre o direcție calitativă, consistentă pentru ca împreună să rezistăm schimbărilor de piață.”

“Ne dorim să consolidăm aceste parteneriate și aveți promisiunea mea că vom rămâne un partener pentru toți jucătorii care își cunosc clar obiectivele, direcția, strategia și care înțeleg să fructifice oportunitățile de piață.” a mai spus în intervenția sa Maria Movileanu, Directorul Comercial al companiei Linella.


Nicolae Pojoga, Fondator Dulcinella, o rețea de cofetării artizanale care a deschis unități comerciale și în România a subliniat necesitatea sprijinirii antreprenorilor locali, argumentând că acest lucru asigură crearea de locuri de muncă în țară și, implicit, poate stopa plecarea exodul de forță de muncă.

Fedir Rybalko, Sustainable Fresh Produce Logistics Consultant RCRA/USAID, a subliniat potențialul de producție și export al sectorului de fructe și legume proaspete din Republica Moldova (cât se produce, unde se exportă, volumele de export etc.) și i-a încurajat pe producători să continuie investițiile în standardele de calitate, ambalaje și tehnologii.

Modern Buyer mulțumește participanților la ediția din 2024 a evenimentului Retail & FMCG Market în Republica Moldova și adresează mulțumiri speciale colaboratorilor și companiilor care au oferit susținere pentru buna desfășurare a acestui eveniment de excepție.

Mulțumirile noastre merg către partenerii principali: Kaufland, USAID
Partenerii de conținut: NielsenIQ și Xplane

Companiile partenere:
MasterCard – Moldindconbank, Macromex, Efes, Ocean Fish, Maspex, Unilever, Safeway International, Kamis, Baneasa, Olympus, Balkanica Distral, Radacini, Logico, Secret Element
Coffee partner: Julius Meinl
Wine Partner: Chateau Vartely

Partenerii media
Realitatea
Bani.md

Imagini din expoziție și din timpul conferinței pot fi văzute pe pagina de Facebook a platformei Modern Buyer.

Speakerii și partenerii editiei!

Articolul precedentAquila: Venituri de 2,5 miliarde de lei, profit net de 97 milioane de lei în 2023, un avans de 14%
Articolul următorOana Lungu, Kaufland România & Moldova: Am reușit extinderea sortimentului local, de la 3.200 la 5.400 de produse, în ultimii doi ani, în Kaufland Moldova
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.