Distribuția de bunuri – activitate economică definită de Parlament

După trei ani și patru luni de la înscrierea pe agenda Parlamentului (17 decembrie 2019), după multe piedici puse în cale de diverse entități private și publice interesate de menținerea în subdezvoltare a comerțului tradițional și implicit, creșterea gradului de expunere la risc crescut a companiilor din domeniu, Parlamentul României a demonstrat că argumentele și perseverența constructivă a mediului de afaceri pot poziționa interesul suveran național deasupra unor interese de grup.

Plenul Camerei Deputaților a definit ”distribuția de bunuri” prin adoptarea Proiectului de lege nr. 194/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, care își continuă traseul legislativ la promulgare de către Președintele Republicii: ”Distribuția de bunuri – reprezintă activitatea mixtă de vânzare cu ridicata sau de intermediere a vânzării cu ridicata a produselor și de prestare a serviciilor de depozitare și transport, merchandising și marketing a bunurilor, pe bază de acorduri sau practici între doi sau mai mulți operatori economici, fără a fi afectate caracteristicile produsului” precizează Ovidiu Gheorghe, Președintele Asociației ACDBR, într-un comunicat trimis la redacție.

Proiectul de lege a fost propus Parlamentului României de Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR) în urma implementării Proiectului POCA “Legislație actualizată pentru un comerț calitativ cu produse agroalimentare”, în perioada 27 iunie 2018 – 26 iunie 2019.

Sectorul distribuției de bunuri din România își capătă astfel certificatul de naștere ca sector economic de sine stătător, iar acest demers de legitimare a importanței economice strategice în Parlamentul național va produce efecte pozitive asupra întregului mediu economic autohton și a întregului lanț alimentar, în cadrul căruia distribuitorii sunt verigă esențială.

Toate Guvernele României vor conștientiza de acum întinderea lanțului alimentar, alcătuit din producător, distribuitor, comerciant (cu amănuntul) și consumator.

Pe viitor, va trebui ca ministerele de resort să creeze strategii și politici publice care să integreze distribuția și distribuitorul, în cei 33 de ani de istorie recentă distribuția de bunuri fiind pe nedrept exceptată de la eligibilitatea pentru accesarea fondurilor publice nerambursabile pentru investiții.

În schimb, balanța economică a României este deficitară, marile lanțuri de magazine se extind necontrolate de cineva (aviz Consiliul Concurenței!), magazinele de proximitate independente dispar treptat și producătorii devin captivi propriilor stocuri.

În lipsa unor politici publice imediate care să vizeze modernizarea prin investiții a distribuției și a comerțului tradițional cu bunuri, balanța comercială națională cu bunuri de larg consum își va menține soldul negativ, iar România își va pierde accelerat și aproape integral independența economică în favoarea marilor companii multinaționale.

Pentru aceste motive, ACDBR va menține în atenția Guvernului solicitările noastre argumentate, până la identificarea soluțiilor pentru implementarea proiectelor de țară propuse de noi:
 Crearea Rețelei celor 8 Depozite Regionale de colectare, sortare, procesare, ambalare și comercializare de produse românești,
 Constituirea Rețelei Naționale a Magazinelor de Proximitate Independente,
 Desfășurarea Campaniei publice FĂCUT ÎN ȚARA MEA – Alege românește. Alege-ți viitorul!
 Interzicerea utilizării Codurilor CAEN pentru declararea eligibilității solicitanților în cadrul programelor de finanțare cu fonduri publice nerambursabile,
 Protejarea consumatorilor, a lucrătorilor și a producătorilor de posibilul abuz de putere dominantă al supermagazinelor (Declarația nr. 88/2007 a Parlamentului European), prin punerea în aplicare efectivă a Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar și a Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare,
 Recunoașterea în Strategia Națională de Competitivitate a României 2021 – 2027 a importanței fundamentale a distribuției de bunuri în comerț, liant între producător și comerciantul final,
 Crearea în organigrama Ministerului Economiei a unui post de Secretar de stat pentru comerț.

Asociația ACDBR reprezintă distribuția tradițională a bunurilor de larg consum pe teritoriul național.

Înființată în anul 2015, ACDBR are în prezent în componența sa 37 de membri, ce reprezintă o cifră de afaceri însumată de cca. 1,7 miliarde euro, o cotă de piață de cca. 35% din totalul pieței de distribuție tradiționale de bunuri, peste 10.000 de angajați și aproximativ 80.000 de clienți.