Uniunea Europeana: Au intrat in vigoare noile norme privind produsele cosmetice

Comisia Europeana a prezentat recent noile norme pentru produsele cosmetice comercializate in UE, adoptate cu scopul de a consolida standardele de siguranta si de a oferi o mai buna informare pentru consumatori. Noile reguli privind produsele cosmetice au fost adoptate in 2009 si au intrat in vigoare la 11 iulie 2013, dupa o perioada de tranzitie, pentru a permite industriei sa se adapteze.

Regulamentului va avea impact atat asupra produselor cosmetice (categorie in care intra atat produsele de make-up, parfumurile si aftershave-urile, cat si cremele de protectie solara, pasta de dinti si produse de curatare) fabricate in UE, cat si asupra celor importate din tari terte.

Cele mai importante schimbari introduse de noul Regulament sunt:

• Consolidarea cerintelor de siguranta pentru produsele cosmetice: Producatorii trebuie sa respecte cerintele specifice in pregatirea unui raport privind siguranta produsului, inainte de introducerea respectivului produs pe piata

• Introducerea notiunii “persoana responsabila”: Doar produsele cosmetice pentru care o persoana juridica sau fizica este desemnata in cadrul UE ca „persoana responsabila” pot fi introduse pe piata. Noul regulament permite identificarea precisa a persoanei responsabile si prezinta in mod clar obligatiile. Persoana responsabila trebuie sa pastreze, de asemenea, dosarul de informatii despre produs, inclusiv evaluarea sigurantei produsului, in cazul unei inspectii a autoritatilor nationale de supraveghere a pietei.

• Notificarea centralizata a tuturor produselor cosmetice introduse pe piata UE: Producatorul trebuie sa notifice produsul o singura data – prin intermediul portalului EU Cosmetic Products Notification Portal (CPNP). Informatiile stocate in portal vor permite personalului centrelor nationale de siguranta a consumatorilor sa acceseze compozitia produselor in cateva secunde, in caz de accidente, iar autoritatile competente pot accesa cu usurinta informatii cu privire la toate produsele cosmetice introduse pe piata UE, in scopul supravegherii pietei.

• Introducerea de rapoarte privind reactii adverse grave: O persoana responsabila va avea obligatia de a notifica reactiile adverse grave ale unui produs la autoritatile nationale competente. Autoritatile vor colecta, de asemenea, informatii provenind de la utilizatori, precum si de la specialisti din domeniul sanatatii, si vor fi obligati sa „imparta” aceste informatii cu alte state membre ale UE.

• Noi reguli privind utilizarea nano-materialelor in produsele cosmetice: Colorantii, conservantii si filtrele UV, inclusiv cele care sunt nano-materiale, trebuie sa fie autorizate in mod explicit. Produsele care contin alte nano-materiale si nu sunt altfel restrictionate de Regulament vor face obiectul unei evaluari complete de securitate la nivelul UE, in cazul in care Comisia are motive de ingrijorare. Nano-materialele trebuie sa fie etichetate in lista de ingrediente cu cuvântul „nano” intre paranteze dupa denumirea substantei, de exemplu: „dioxid de titan (nano)”.

norme_cosmetice

In plus, noul Regulament al Comisiei stabileste criterii comune in ceea ce priveste anumite „atribute-proprietati” ce apar pe etichetele anumitor cosmetice. Astfel, producatori care doresc sa puna un astfel de „atribut” pe eticheta produsului lor, de exemplu, „48 de ore eficienta” pentru deodorante, vor trebui sa urmeze sase criterii comune: respectarea legii, veridicitatea, suport probatoriu, onestitate, corectitudine si luarea deciziei in mod informat. Autoritatile nationale competente vor trebui sa verifice reclamatiile impotriva acestor „atribute-proprietati”.

„De la produsele esentiale, folosite zi de zi, cum ar fi pasta de dinti, pana la lotiunile dupa ras sau rujuri, consumatorii sunt de acum mai bine protejati si dispun de informatii clare privind produsele cosmetice pe care le cumpara”, a declarat Neven Mimica, European Commissioner for Consumer Policy.

Industria de produse cosmetice, in care activeaza peste 4.000 de producatori, printre care multi lideri mondiali, reprezinta un atu major pentru pentru UE in economia globalizata. Sectorul creeaza in mod direct si indirect, peste 1,5 milioane de locuri de munca. (Foto tabel: site-ul Comisiei Europene)

Articolul precedentScurt bilant 2012: Kaufland ramane pe primul loc. Mega Image, cea mai buna evolutie
Articolul următorNoile salate sub brand 365, un exercitiu de curaj din partea Mega Image
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.