Sondaj Modern Buyer: Prioritatile achizitorilor din Horeca

In luna ianuarie 2010, Modern Buyer a cerut opinia mai multor manageri de achizitii din horeca pentru a afla prioritatile lor pentru anul in curs, dar si comportamentul fata de aspecte importante precum termenele de plata, preturile de achizitie sau relatia cu furnizorii. Iata mai jos cele mai importante concluzii.

Surse de aprovizionare

Dupa un an in care solutiile si eforturile adoptate si de buyeri si de furnizori s-au concentrat pe mentinerea si atragerea clientilor in locatiile horeca, primii tind sa nu isi doreasca neaparat o schimbare a partenerilor, respectiv a surselor de aprovizionare.

Potrivit sondajului realizat de noi in randul managerilor de achizitii, cei mai multi dintre acestia afirma ca vor sa isi mentina aceleasi surse de aprovizionare, pentru ca, spun ei, furnizorii au venit cu solutii bune si pot negocia in continuare cu ei atat mentinerea conditiilor comerciale, cat si imbunatatirea lor. Flexibilitatea sau, din contra, inflexibilitatea, este cuvantul de ordine pe care achizitorii il considera decisiv in mentinerea actualelor surse de aprovizionare.

Pe de alta parte, desi cu o pondere redusa, exista o categorie de achizitori care sustin ca intentioneaza ca in 2010 sa schimbe mai multi furnizori din dorinta de a accesa oferte mai avantajoase in privinta pretului sau al raportului pret-calitate. Sensibili la aceste doua componente, acestia spun ca 2010 va fi anul in care nimeni nu isi va permite sa piarda oportunitatea de a cumpara mai ieftin.

Termene de plata
sh2
Majoritatea buyerilor chestionati de Modern Buyer spun ca nu vor incerca sa modifice termenele de plata negociate cu furnizorii, motiv pentru care acestia nu intrevad schimbari importante in privinta lor, nici in sensul reducerii, dar nici al cresterii. Totusi, cei care au acceptat sa raspunda chestionarului trimis de noi au tinut sa sublinieze faptul ca in 2010 se asteapta la o intensificare a presiunilor pe care furnizorii le-ar putea face asupra termenelor de plata, datorita atentiei sporite catre cash-flow. Cum astfel de propuneri sunt adesea contracarate de buyeri, ne asteptam ca in 2010 sa nu existe modificari esentiale in acest sens. Un alt motiv ce contribuie la aceasta stabilitate este si faptul ca unii achizitori au preferat chiar termene de plata mai scurte, in schimbul obtinerii unor discounturi de pret sau a reducerilor consistente acordate in cazul achizitiilor de volum.

In plus, managerii de achizitii asteapta sa vada daca noua lege privind comercializarea produselor agroalimentare, cu aplicabilitate in retail, va avea un impact si asupra relatiei furnizor-comerciant din segmentul horeca.

La ce probleme se asteapta buyerii?

a. Cresterea de preturi la materiile prime
Chiar din prima parte a anului au fost anuntate o serie de scumpiri pe mai multe categorii de materii prime din segmentul alimente, scumpiri care vor conduce la cresterea cos- turilor de achizitie, spun managerii de cumparari din piata horeca. Majoritatea acestora considera ca fluctuatiile de pret se afla printre cele mai importante probleme cu care cred ca se vor confrunta anul acesta. In acest sens, unii dintre ei sustin ca au discutat deja cu furnizorii pentru a incerca sa gaseasca impreuna solutii pentru mentinerea preturilor actuale. In caz contrar, spun respondentii la studiul realizat de noi, „vom fi obligati sa renuntam la unele produse”.

b. Inflexibilitatea furnizorilor
O parte mai putin semnificativa dintre cei intervievati considera ca, printre alte probleme care pot aparea, se afla si presiunile asupra termenelor de plata, inflexibilitatea furnizorilor sau disparitia unor produse de pe piata romaneasca, fenomen gene- rat de falimentul unor producatori mici sau medii. Totusi, in acest sens, parerile sunt impartite. „Majorarea preturilor nu poate fi posibila, pentru ca furnizorii nu isi vor mai putea vinde produsele. Apoi, acesti furnizori vor trebui sa fie flexibili pentru a nu disparea din piata”, spun mai multi respondenti. In plus, acestia din urma nu iau in considerare disparitia din piata a unor produse deoarece orice furnizor va incerca sa-si diversifice portofoliul, intr-o perioada in care consumul scade foarte mult.

Prioritatile managerilor de achizitii in 2010

Modern Buyer a dorit sa afle care sunt prioritatile pe care managerii de achizitii le au intr-un an marcat de un context economic dificil. Drept urmare, am constatat ca negocierea unor preturi avantajoase, urmarind mentinerea ra- portului calitate – pret, incheierea unor parteneriate strategice cu furnizorii si optimizarea stocului sunt cateva dintre prioritatile pe care cei intervevati si le- au propus pentru anul in curs. Cei mai multi au spus ca vor sa-si mentina relatia cu fiecare furnizor, mai ales ca acestia nu sunt tentati sa mareasca preturile, tocmai pentru a reusi sa-si mentina acelasi nivel al veniturilor. Totodata, o alta prioritate o reprezinta monitorizarea permanenta a achizitiilor, lucru care sa permita eficientizarea stocurilor. Cresterea calitatii materi- ilor prime, prin eliminarea unor aditivi nedoriti, cum ar fi conservanti sau emulgatori, reprezinta o alta pri- oritate. Nu in ultimul rand, o parte semnificativa dintre buyeri mizeaza pe negocierea unor contracte avantajoase. In concluzie, achizitorii se concentreaza pe imbunatatirea calitatii produselor, optimizarea operatiunilor logistice, obtinerea unor preturi de achizitie mai bune si incheierea unor parteneriate strategice cu furnizorii.

Articolul precedentBrian Sharoff, PLMA: Fiti realisti si bine documentati!
Articolul următorMetro cash&carry: vrem sa atragem furnizorii locali in parteneriat
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.