Diminuarea traficului in pub-uri sau restaurante, dar si a notei de plata au determinat furnizorii importanti sa gaseasca impreuna cu operatorii din horeca noi solutii si strategii pentru a-si recastiga clientii si pentru a se mentine pe profit. Modern Buyer a luat pulsul pietei pentru a afla ce strategii anticriza au fost adoptate de furnizori pentru clientii horeca.
Ursus Breweries: Investim in partenerii care tin la businessul lor
Pe segmentul horeca, criza este cat se poate de vizibila. „Cine spune ca nu resimte criza ori nu stie ce se intampla, ori nu vrea sa recunoasca. Reducerea traficului si a frecventei vizitelor, explicata prin faptul ca oamenii ies mai putin in oras sau diminuarea valorii notei de plata, sunt fenomene specifice anului in curs. La acestea se adauga si inchiderea unor locatii, care poate fi insa contrabalansata de deschiderea altora. Ideea este sa actionezi, sa previi, astfel incat businessul tau sa nu fie afectat intr-o mare masura”, spune Valentin Vernea, National On Trade Channel Manager.
Potrivit acestuia, propunerile Ursus Breweries pornesc de la discounturi pana la investitii care se fac pentru a asigura vizibilitatea brandurilor. Sunt doua tipuri de solutii: discounturile oferite operatorului si promotiile pentru consumatori. „Avem o satrategie de push pull. Asiguram atractivitatea brandurilor noastre prin campaniile pentru consumatori si ii sprijinim pe patronii din horeca printr-o serie de discounturi oferite. In acest fel, cred, va creste si traficul in locatii”, completeaza oficialul companiei.
La acestea, s-ar mai putea adauga o a treia solutie reprezentata de materialele de merchandising pe care compania le pune la dispozitia operatorilor: accesorii, pahare, mobilier etc. „Pe fiecare tip de locatie exista un pachet de servicii customizat. Sunt pachete, materiale, campanii customizate pentru baruri si altele pentru restaurante, deorece nevoile consumatorilor difera in functie de locatie. Individualizam oferta, in functie de locatie sau de particularitatile regiunii in care se afla. Noi nu ne uitam la piata ca la un tot”, mai spune Vernea.
Ursus Breweries investeste anul acesta in special in operatorii puternici, seriosi si stabili, care reusesc sa gaseasca solutii viabile pentru businessul lor si care nu asteapta ca altcineva sa faca asta. Tot acestia au beneficiat, punctual, si de o extindere a termenelor de plata. Exista si o alta categorie de parteneriate unde se urmareste in mod deosebit cresterea vizibilitatii brandurilor, si in care Ursus va investi mai mult. De-a lungul anului au existat si situatii in care compania, prin distribuitorii sai, a pus punct colaborarii cu anumiti operatori din horeca, fara ca fenomenul sa fie unul de amploare. In 2009, numarul locatiilor celor care platesc mai greu a crescut sensibil, iar distribuitorii au lat astfel de decizii pe baza mai multor criterii. Ca principiu de business, compania isi doreste o cat mai larga prezenta pe segmentul on trade.
Angst: Prioritatea operatorilor din horeca este sa mentina un food cost stabil
In ciuda diminuarii consumului, si a faptului ca in industria carnii au iesit de pe piata furnizori traditionali pentru segmentul horeca, 2009 a adus o crestere a vanzarilor inregistrate de Angst pe acest canal de distributie. Strategia adoptata de aceasta companie a urmarit un mix de solutii, pornind de la cresterea ofertei de produse pe partea de food, continuand cu eficientizarea distributiei si incheind cu o politica de promotii care sa-i ajute pe buyerii din horeca sa isi mentina un food cost stabil. „Este foarte dificil sa faci astfel de promotii, intr-o perioada in care pretul la materia prima a crescut in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, cursul euro este cu 20% mai mare, iar termenele noastre de plata pentru materia prima s-au micsorat. Cu toate acestea, incercam sa identificam oportunitatile din piata si periodic, sa le oferim partenerilor nostri anumite promotii. Fiecare buyer incearca sa-si eficientizeze in acest moment costurile, dar in acelasi timp, isi doreste sa mentina calitatea produselor pentru a atrage la randul lui, un numar cat mai mare de clienti. Din pacate, alternativa pentru un buget restrans este o calitate inferioara a produselor, lucru pe care noi nu il recomandam”, spune Mihai Botan, Manager Horeca Angst.
Este si motivul pentru care compania a reusit sa puna la punct criterii stricte de selectie a clientilor.
Cramele Halewood: Promotii mai dese, dar si criterii de selectie mai riguroase
Atenta selectie a clientilor este si o prioritate a producatorului si importatorului de vinuri Cramele Halewood. „Se incearca diminuarea cheltuielilor si implicit reducerea riscurilor. Ofertele si promotiile s-au inmultit, dar termenele de plata si respectarea acestora au devenit criterii foarte importante de selectie”, au declarat Alina Rosu, Marketing Director la Cramele Halewood.
In opinia acesteia, efortul trebuie sa fie unul comun, in sensul livrarii unor servicii cat mai complete si competitive. „Trebuie inteles faptul ca producatorii fac eforturi foarte mari pentru a mentine oferte si promotii, in conditiile mentinerii unei calitati ridicate a produselor”, mai spune aceasta.
Solutiile companiei pentru sustinerea clientilor horeca sunt de mai multe tipuri: oferte speciale, oferirea unor preturi competitive sau traininguri cu personalul horeca.
In afara promotiilor obisnuite, Cramele Halewood are si oferte speciale pentru restaurante, oferind vinuri de banqueting. “Am avut si avem o colaborare foarte buna cu restaurantele lanturilor hoteliere internationale, dar si cu cele locale precum Steack House sau City Grill pentru o promovare comuna”, mai spune oficialul companiei.
Frecvent, cu ajutorul somelierilor companiei, sunt organizate traininguri cu personalul horeca pentru a-i invata pe ospatari modul in care se recomanda, se asociaza si se serveste vinul. Aceste actiuni sunt dublate de infotrip-uri pentru ospatari in Podgoria Dealu Mare.
In privinta asteptarilor buyerilor, reprezentantul acestei companii spune ca cele mai multe solicitari se refera la diminuarea preturilor, cresterea termenelor de plata. „Presiunile in acest sens, pot afecta investitiile pe termen mediu si lung in cresterea calitatii produselor, aspect considerat de neacceptat pentru Halewood”, concluzioneaza Alina Rosu.