RH Distribution 2022: KeysFin estimează că sectorul de distribuție va atinge pragul de 26 mld. de lei

Cifra de afaceri a distribuitorilor din Retail și HORECA din România a crescut în 2021 cu 27% față de 2020 și a fost cu 46,5% peste nivelul din 2017, atingând nivelul de 21,1 miliarde de lei, a anunțat Tudor Malearov, Business Development Manager al KeysFin, în cadrul conferinței Retail &HoReCa Distribution 2022.

Pentru 2022, analiștii KeysFin estimează o continuare a tendinței de creștere până în apropierea pragului de 26 miliarde de lei.

Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) al distribuitorilor din Retail și HORECA a crescut cu 35% față de 2020 și cu 63% față de 2017, la nivelul record de 574,4 mil. de lei în 2021. Dintre cele 130 de companii analizate, 128 au încheiat anul trecut pe profit (92,7%), 6 pe pierdere (4,4%), restul înregistrând un rezultat nul în 2021.

Analiza pieței de distribuție în Retail și HORECA a inclus 137 companii în 2021, dintre care: opt mari, 91 medii, 36 mici și 2 micro.

Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (52,3% din total) în 2021.

Cel mai mare distribuitor din retail și HORECA din România, după cifra de afaceri, este Interbrands Orbico SRL (fosta Interbrands Marketing & Distribution) după cea mai mare creștere nominală și procentuală din top 20, de 2,4 miliarde respectiv 169% la 3,8 miliarde de lei (17,9% din total) în 2021. Noua entitate reunește patru companii: două ale Interbrands și două ale Orbico, după ce grupul croat a preluat controlul unic al Interbrands la sfârșitul lui 2021.

Cei mai mari zece jucători din sectorul de distribuție FMCG în România au concentrat aproape 52% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în anul 2021.

În topul zece al distribuitorilor din România conduce Interbrands, care este cel mai mare jucător din piață (3,8 mild. Lei), urmat de Aquila Part Prod Com (1,9 mild lei), Luzan Logistic (1 mild. lei), Punctual Cominpex (851 mil. Lei), Marathon Distribution Group (646 mil. Lei), Macromex (633 mil. Lei), Simba Invest (575 mil.lei), M. Tabac (565 mil. Lei), Drim Daniel Distribuție FMCG (451 mil.lei), Amigo Intercost (450 mil. Lei).

Primii cei mai mari 20 de jucători din piața de distribuție FMCG au concentrat aproape două treimi (65%) din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2021.

În medie, cei mai mari 20 de distribuitorii locali din retail și HORECA au avut o cifră de afaceri de 13,7 miliarde de lei în 2021.

Topul 20 cei mai mari distribuitori FMCG după cifra de afaceri obținută în 2021 este completat de companiile Licurici Impex (448 mil. Lei) , Cord Group (375 mil.lei), Elgeka Ferfelis România (301 mil.lei), De Silva Exclusiv (299 mil. lei), B.D.G. Import (260 mil.lei), Cos 2000 Distribution (242 mil.lei), Nitela Impex (237 mil. Lei), Konsta Splendid (230 mil.lei), Nordic Import Export (228 mil.lei), Grupul de distribuție Eta (212 lei).

Din perspectivă teritorială, orașul București conduce cu o cifră de afaceri de 8,1 miliarde de lei, care reprezintă 38,5% din totalul generat de acest sector, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (10,6% din total), Cluj (6,1% din total), Bacău (5,8% din total) și Harghita (5,1% din total).

Împreună, primele 5 județe, după cifra de afaceri au generat aproape 66% din veniturile distribuitorilor locali, în 2021.

Top 10 angajatori

Aquila Part Prod Com (locul 2 după cifra de afaceri) a rămas cel mai mare angajator în 2021, cu 2.631 de salariați (13,2% din total). Cu toate acestea în top 10 observăm o scădere cu un angajat în cazul Marathon Distribution Group, cu 29 în cel al Macromex și respectiv de 13 angajați în cel al companiei Miruna International Impex.

Cele mai mari 10 companii după numărul de salariați au angajat anul trecut aproape 42% din forța de muncă a pieței.
Numărul mediu de angajați din distribuția în retail și HoReCa a crescut cu 0,5% față de 2020 însă a rămas cu 4,8% sub nivelul din 2017, la 19,9 mii în 2021.

Companiile medii (cele care au generat și cea mai mare cifră de afaceri) au fost cei mai mari angajatori cu 57,3% din forța de muncă (11,4 mii de angajați) în 2021. La polul opus, doar 2 companii (1,5%) nu au avut niciun angajat în 2021.

În medie, distribuitorii în retail și HORECA au avut 145 de angajați în 2021.

Costul mediu anual per angajat (Cheltuieli cu personalul/Număr de angajați) a crescut în ultimii cinci ani de aproape 2 ori mai rapid (90,8%) decât productivitatea muncii (Cifra de afaceri/Număr de angajați) (54%), la 60,3 mii lei respectiv 1,06 milioane lei per angajat în 2021.

Companii înregistrate în 2021

Municipiul București conduce în privința numărului de companii înregistrate, cu 21 companii (15,3% din total) în 2021. Urmează județele Dolj (5,8%), Prahova și Cluj (cu câte 5,1% fiecare) și Argeș (cu 3,6%). Împreună, companiile înregistrate în primele 5 județe au concentrat 35% din numărul de distribuitori în retail și HORECA în 2021.

Bucureștiul conduce și din punctul de vedere al taxelor și impozitelor plătite la bugetul de stat cu aproape 61,5 milioane de lei care reprezintă 34,7% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (9,2% din total), Bacău (6,8% din total), Cluj (5% din total) și Dolj (4,8% din total). Împreună, primele 5 județe menționate au generat 61% din totalul taxelor și impozitelor achitate de distribuitorii locali în 2021.

Notă: Cheltuielile plătite la bugetul de stat includ cheltuielile cu asigurări sociale și protecția socială, cheltuieli cu alte impozite taxe și vărsăminte asimilate, impozitul pe profit, la care se adaugă alte impozite neprezentate la elementele de mai sus și impozitul specific unor activități.

Insolvențe

Numărul companiilor care au intrat în insolvență a crescut cu 11% în primele 6 luni din 2022, față de aceeași perioadă din 2021, la 3.417 companii.

Radierile și dizolvările au crescut și ele aproape cu 11% în primele 6 luni din 2021 față de aceeași perioadă din 2020, la 51.867 în timp ce numărul entităților active (PFA și persoane juridice) a crescut în prima parte a acestui an cu 5,7%, la 1.567.876 la 30 iunie 2022.

„Dacă în 2021 am văzut creșterea substanțială a cifrei de afaceri în baza revenirii apetitului pentru consum, pentru 2022 estimăm continuarea tendinței în baza transmiterii considerabile a presiunilor inflaționiste pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț până în apropierea nivelului record de 26 miliarde de lei. Cu toate acestea, ne așteptăm la o consolidare a marjelor de profitabilitate în urma creșterii costurilor cu materiile prime, carburanți și utilități, a scumpirii creditării și a forței de muncă”, a declarat Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, în cadrul celei de-a VII-a ediții a evenimentului „Retail & Horeca Distribution”, organizat la Brașov de către Modern Buyer.

Comerțul cu ridicata, avans de aproape 28% în primele 6 luni din 2022

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut în primul semestru din 2022 ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 6,6% față de aceeași perioadă din 2021, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a crescut în termeni nominali în primele 6 luni din 2022 ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 27,7% față de aceeași perioadă din 2021.

Potrivit datelor preliminare de la Ministerul de Finanțe, aproximativ 225 mii de companii (24,7% din total) care și-au raportat rezultatele la 2021 au avut ca principal domeniu de activitate unul dintre codurile CAEN aferente comerțului (cu amănuntul și cu ridicata) și au înregistrat cumulat o cifră de afaceri de 789 miliarde de lei (40% din total).

Metodologie
Analiza pieței de distribuție în Retail și HORECA cuprinde 137 de companii relevante care au rezultat în urma analizei calitative detaliate și care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei: 46 comerț cu ridicata cu excepția celui cu autovehicule (aproape 92% dintre companiile analizate).

Față de analiza din anul anterior au fost incluse încă cinci companii: KONSTA SPLENDID SRL, CORALIA COM SRL, VLAD EXIM SRL, ORIGINAL SERV SRL și ASICO TRANS SRL. La nivelul topurilor, CORD GROUP conține rezultatele agregate a 5 companii care au fost identificate în baza relațiilor de la nivelul acționariatului.

Datele utilizate în cadrul acestei analize sunt informațiile oficiale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor Publice. Toate informațiile sunt exprimate în lei dacă nu este altfel specificat (B=mld.=miliard, M=mil.=milion, K=mii).

Partenerii celei de-a VII-a ediții a evenimentului „Retail & Horeca Distribution”, organizat la Brașov, de către Modern Buyer, care au făcut posibilă întâlnirea reprezentanților sectorului de distribuție FMCG au fost, după cum urmează: Sole Mizo, Bunge, Cafea Fortuna, Băneasa, Radacini Wines, Transilvania Nuts, Transart, Gama&Gama, Gyermelyi, Danone, INAQ Consulting, Hell Energy, Grande Gloria, Apriori Wine, Matia Group, Aqua Bilbor, Calipso, Imark Sistem, Lago, Maurt, Alexandrion Group.

Mulțumiri speciale și partenerului Modern Buyer – Wine of Moldova – care a asigurat prezența companiilor Purcari, Asconi, Domeniile Davidescu si Sălcuța.

Articolul precedentAlexandrion Group susține evenimentul Retail & HoReCa Distribution ediția 2022
Articolul următorBavarienFest: petrecere în stil nemțesc, la Kaufland Pop-Up Restaurant
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.