Daca in ianuarie 2009 doar 17% dintre romani afirmau ca o duc mai rau decat in urma cu 12 luni, in ianuarie 2010, ponderea pesimistilor ajunsese la 47%, releva Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Uniunea Europeana si realizat lunar de GfK Romania.
Indicatorul de incredere a consumatorului reprezinta o medie a raspunsurilor la intrebari ce vizeaza perceptia populatiei asu-pra situatiei financiare pe gospodarie si starea generala a economiei tarii, precum si previziuni despre evolutia somajului si despre posibili-tatea de a economisi bani in urmatoarele 12 luni.
Asadar, situatia financiara si perspectivele actuale par mult mai sumbre fata de inceputul anului 2009. Cum a reactionat, pana acum, consumatorul la noul context economic?
Din studiile prezentate in cadrul evenimentului „GfK Retail and Technology”, reiese ca prin scaderea optimismului si neasumarea riscurilor. Acest lucru a con-dus la amanarea investitiilor importante, la diminu-area cheltuielilor cu produse neesentiale, la scaderea consumului in afara casei, la reducerea, in general, a cumparaturilor, in sensul ca s-a achizitionat mai putin sau/ si mai ieftin.
Peste tot in lume, nu doar in Romania, populatia s-a vazut nevoita sa-si schimbe comportamentul de consum, prin renuntarea la unele produse sau activitati. Fiecare a gasit ceva de taiat de pe lista: servitul mesei la restau-rant, convorbirile telefonice lungi, consumul exagerat de energie electrica, jocurile si jucariile, donatiile, reparatiile in locuinta sau innoirea bunurilor din gospodarie, asigurarile medicale sau de viata, calatoriile si vacantele etc. Reducerea consumului casnic de energie electrica, de exemplu, s-a simtit cel mai mult in cinci din cele 25 de piete studiate: Brazilia, Re-publica Ceha, India, Polonia si Turcia.
Mai putine distractii si calatorii
Ce solutii au gasit romanii pentru a contracara efectele crizei? In primul rind, nu au mai cumparat imbracaminte si incaltaminte, inclusiv pentru copii (32% dintre consumatori), au renuntat la distractii si vacante (28%), au evitat sa manance la restau-rant (21%), au taiat cheltuieli-le cu convorbirile telefonice (20%), au abandonat ideea de a-si redecora locuinta (18%). De asemenea, tot mai multi dintre ei au renuntat la so-cializarea „out home”. Astfel, a crescut ponderea celor care au petrecut cu musafirii acasa (de la 40%, in 2008, la 47%, in 2010) si a celor care au inlocuit plimbarile prin mall cu cele prin parc sau in aer liber (de la 23%, la 32%). Totodata, nu au mai experi-mentat produse noi sau nu au mai mizat pe cele foarte targetate, -cum ar fi produse de curatat gresia si produse de curatat faianta -, ci s-au axat pe cele universale, care rezolva toate problemele.
Cel mai mult au avut de suferit bunurile de folosinta indelungata, cum ar fi elec-tronicele si electrocasnicele, ale caror vanzari au scazut cu 42,6% in 2009, fata de 2008. Sectorul echipamente de birou si consumabile a fost puternic afectat, in cazul acestui segment scaderea fiind de 53,8%. Situatia a fost determinata de vanzarile mici inregistrate in domeniul B2B si de indicatorul redus de incredere a consumatorilor.
S-a spulberat mitul sezonalitatii
Piata totala a bunurilor moni-torizate in cadrul GfK TEMAX a fost de 422 de milioane de euro, in trimestrul patru al anului trecut. Sezonul de iarna nu a atenuat imaginea de criza, dimpotriva, declinul fiind de 43,2% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Vanzarile de electrocasnice mici au crescut, totusi, in luna decembrie, datorita Sarbatorilor. Cererea a fost insa mai mica in comparatie cu decembrie 2008. Segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor a fost mai putin afectat, ceea ce denota ca oamenii au fost nevoiti sa-si priori-tizeze nevoile, sa-si cumpere aparatura de care au avut intr-adevar nevoie, mai ales ca gatitul in casa ii ajuta sa economiseasca bani.
Reprezentantii GfK afirma ca 2010 a inceput cu scadere pentru piata de electronice si electrocasnice, insa tendinta este de revenire, spre sfarsitul anului. Ei sustin ca se vor inregistra cresteri indeosebi pe segmentul ramelor foto digitale, al televizoarelor 3D si al telefoanelor inteligente, argumentul fiind ca exista, inca, un segment de con-sumatori care doreste sa se afiseze cu produse de ultima ora. Acest segment va creste, cu siguranta, astfel ca, in aceasta perioada, pe fondul intoarcerii de moment a con-sumatorului catre produsele de baza, in asteptarea unui climat economic mai bun, o buna strategie anti-criza este inovatia in tehnologie.
Autor: Maria Vaschi