Modern Buyer a organizat pe data de 22 Martie 2018, la Hotel Crowne Plaza București – Sala Grand Ballroom, cea de a treia ediție a conferinței „Retail & Horeca Distribution”, eveniment ce a fost dedicat celor mai importante companii de distribuție pe segmentul retail și HoReCa, producătorilor/furnizorilor de bunuri de larg consum și companiilor ce oferă servicii și soluții pentru jucătorii din industrie.

Concluziile evenimentului

Douăzeci de specialiști au adus în atenția publicului prezent la conferința Retail & Horeca Distribution, o parte dintre factorii care pot influența dezvoltarea unui business de distribuție în 2018 și care sunt posibilele soluții.

Din punct de vedere macroeconomic, Iancu Guda, services director Coface România și președintele Asociației Analiștilor Financiari-Bancari din România (AAFBR) a avertizat că în 2018 creșterea economică o să decelereze la maxim 5%. Presiunile inflaționiste sunt foarte mari, inflația medie anuală este previzionată la 3,5%, indicele robor în jur de 3,2 %, iar cursul RON va fi, în medie, 4,8%. Din perspectiva mediului de afaceri suntem mai puțin pregătiți pentru următoarea recesiune, care se apropie în maximum doi ani, din cauza lipsei fundamentelor de creștere. Suntem mai slab capitalizați și mai dependenți de finanțarea externă, din ce în ce mai scumpă. În ceea ce privește companiile din FMCG/HORECA, Guda observă o polarizare, o concentrare a veniturilor la vârf. În condițiile în care profiturile cresc, furnizorii sunt plătiți mai târziu decât stoc și creanță. Aceste companii își finanțează investițiile și își plătesc creditele la bănci din soldul furnizorilor, ceea ce creează o interdependență crescută între companii, precum și un risc de contagiune mai mare în viitor. Anticiclicitatea este cheia pentru a te dezvolta sustenabil și coerent pe un orizont mediu și lung, spune el.

„Atenție la moment! În 2017 s-au înființat 100.000 de companii, la fel ca în 2008, am ajuns la un maxim de antreprenoriat, dar multe companii nu se bazează pe fundamente. Aceasta creează o creștere a ofertei, o scumpire a activelor – pe imobiliare sunt supraevaluate cam 20-25%. Este riscant să se facă investiții acum, fără un plan de afaceri pe 5 ani, pentru că urmează o perioadă de ajustare, în 2019. Sfatul analistului financiar este ca, dacă se fac, totuși investiții acum, acestea să fie foarte atent calculate, în funcție de ce face concurența (o analiză detaliată, unde, cât se investește).

În plus, avem mai mult ca oricând o problemă de acces la resurse umane calificate. „Este de dorit ca antreprenorii să își gândească un program de retenție a oamenilor-cheie, pe un orizont de 3-5 ani, pentru că fără oameni calificați este foarte dificil să dezvolți afacerea coerent și consistent.” Atenție la riscul invizibil, mai spune Guda. Când de uiți la clienții tăi, s-ar putea să arate bine. Analizează clienții clienților tăi, pentru că riscul de contagiune pe lanț este din ce în ce mai mare. Sunt companii care eșuează pentru că clientul clientului are probleme.” Atenție și la finanțări. „Costul dobânzilor o să crească, deci recomandabil ar fi să accesați finanțare în RON și nu în valută, cu dobândă fixă, pentru că moneda națională se va deprecia față de euro și se va pierde din curs. Dobânzile sunt în creștere, iar după cum vă spuneam, indicele ROBOR va fi în medie 3% anul acesta.”

Din perspectivă fiscală, anul 2018 se anunță unul cu multe turbulențe pentru industria de retail, distribuție și HoReCa a explicat Camelia Malahov, Tax Director, Deloitte. „Multitudinea schimbărilor legislative pune și mai multă presiune asupra mediului de afaceri. Enumăr doar două dintre acestea și anume − costurile îndatorării vor fi supuse altor reguli privind deductibilitatea cheltuielilor, iar retailerii trebuie să își achiziționeze case de marcat cu registru electronic, fapt ce va complica activitatea acestora în viitorul apropiat.”

Un alt subiect important pentru această industrie este modul în care au fost implementate în practică modificările aduse în 2016 legii 321, a menționat Malahov. „Deși ne aflăm la ceva distanță de momentul la care a fost interzisă facturarea serviciilor, această prevedere legislativă creează încă probleme în negocieri și determină riscuri fiscale.”

Consumatorii migrează către produsele premium

Claudia Lascăr, Senior Group Account Manager, Nielsen România a menționat că optimismul consumatorului în 2017 a determinat o creștere semnificativă a consumului în FMCG, precum și un fenomen de ‘migrare’ către produse premium în defavoarea mărcilor mai iefine sau mărcilor private. Comerțul modern este principalul motor, dar și în comerțul tradițional se înregistrează creșteri importante. Prezentarea a detaliat aceste trenduri și a punctat câteva oportunități pentru magazinele tradiționale.

Toate industriile FMCG au crescut în 2017 a exemplificat Lascăr. Astfel, s-a înregistrat o creștere valorică a industriei alimentare de 9,3%, 5,2% creștere în valoare a băuturilor alcoolice, 7% creștere a băuturilor nonalcoolice etc.

Antreprenorul Luigi Hîrjanu ce deține compania de distribuție Potpuriu din Onești, unul dintre cei mai stabili distribuitori din zona Moldovei, privește cu luciditate la peisajul distribuției din România și își pune speranțe mari în forța de coeziune a distribuitorilor afiliați la ACDBR (Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România). Ca soluție la provocările întâmpinate în piață, în cadrul conferinței „Retail and HoReca Distribution 2018”, acesta a lansat ideea fuziunilor în piața de distribuție. „Antreprenorii din distribuție trebuie să treacă de la mentalitatea de patron, de administrator unic la cea de asociat sau de investitor, parte dintr-o companie mai mare. Compania care va rezulta în urma unei fuziuni va putea să își eficientizeze costurile. Nu va mai fi nevoie de atâția angajați în structură, se pot eficientiza costurile cu personalul. Odată cu restructurarea, îi alegem pe cei buni, iar oamenii care rămân vor putea fi mai bine plătiți. Dacă din trei companii rezultă una, creditarea se va reduce. Resursele financiare pe care le-ai putea investi ar ajuta la creșterea portofoliului. Costurile cu parcul logistic s-ar reduce, la fel și cele legate de depozitare. N-ar mai fi nevoie de trei depozite într-un oraș, ar fi suficient unul mare, care să funcționeze foarte bine. Compania ar fi mai puternică, ar avea un capital social mai mare. Sunt avantaje evidente, care trebuie cântărite. Aceasta este viziunea mea, să ne coalizăm cu scopul de a crea niște firme mai puternice care să poată rezista eventualelor provocări care vor veni mai devreme sau mai târziu peste noi. În competiție cu marile companii de logistică existente sau care stau la hotarele țării va fi din ce în ce mai dificil. De asemenea, pe fondul expansiunii marilor retaileri și a depopulării micilor orașe și sate, piața noastră se restrânge pe zi ce trece și atunci nu trebuie să ne fie teamă să ne asociem și să devenim acționari într-o companie mai mare, cu viziune, cu echipă performantă, în loc ca fiecare să fim patroni pe bucățica lui”, a subliniat antreprenorul moldovean.
În 2018, cuvântul de ordine pentru compania acestuia este consolidarea modului business-ului în teritoriu, aprovizionarea clienților din portofoliu cu exact ce își doresc.

Ovidiu Crăciun, owner al companiei Geraico Prodcom din județul Hunedoara, un business de peste 20 de milioane de euro anual,
îmbrățișează viziunea antevorbitorului său considerând însă că este o idee greu de pus în practică.
„Marea majoritate a antreprenorilor din industria de distribuție privesc propria afacere ca pe un copil pe care l-a crescut cu mari eforturi. Fiecare crede că bebelușul lui este cel mai frumos și cel mai deștept și atunci vor fi greu de convins că asocierea este soluția, deși asta ar putea rezolva multe din probleme actuale pe care le avem cu toții”, apreciază acesta.

Geraico Prodcom este una din companiile care au rămas pe creștere, în ciuda contracției pieței de TT. „De ceva timp am identificat câteva direcții de dezvoltare către care ne-am îndreptat eforturile, cum ar fi lansarea unei mărci proprii, dezvoltarea serviciilor logistice și creșterea prezenței pe segmentul HoReCa. Dacă primele ne vor ajuta să ne diferențiem în piață, serviciile de logistică au venit îm completarea distribuțieui clasice, tradiționale pe care o făceam până acum. Învățăm din mers să facem servicii moderne de logistică și nu ne putem compara încă cu o serie de concurenți mari din Europa de Vest. Dar cred că aceste servicii rămân pentru noi, distribuitorii, o șansă de dezvoltare a afacerii. Am dezvoltat o astfel de colaborare cu Coca Cola pe partea de servicii logistice. În 2017, serviciile de logistică au ajuns la o pondere de circa 10-15% din total marje realizate. O a treia oportunitate pentru noi a reprezentat-o segmentul HoReCa, un canal de piață care deși a avut de suferit după introducerea legii anti-fumat a găsit soluții și a rămas pe creștere. În viziunea mea, HoReCa va fi în continuare un canal de vânzare cu potențial de dezvoltare.
HoReCa reprezintă astăzi circa 25-27% din cifra de afaceri a companiei, însă trendul este în continuare pozitiv mai ales că de ceva timp am intrat și în Timiș, un județ care se mândrește cu multe restaurante i alte concepte bine dezvoltate. Ponderea vînzărilor pe HoCeCa va crește substanțial, în opinia mea”, a concluzionat Ovidiu Crăciun.

Giordano Bardelli, director executiv al Dinamica Distribution, una dintre cele mai vechi și mai performante companii de specializate din București și Ilfov, este de părere că industria are nevoie de un proces de redefinire. „Cred că fiecare antreprenor trebuie să facă o analiză mai atentă a afacerii pentru a vedea cât de profesionist acționează, ce metodologii de lucru și-a implementat, ce proceduri și sisteme utilizează ș.a. Trecerea la profesionalism este obligatorie și e un lucru pe care eu îl aștept de ani de zile. Multe firme de distribuție din România dispar pentru că nu își fac corect propria evaluare. Unele nu investesc deloc în personal, altele o fac doar în oamenii din management, ignorând complet partea de execuție. Noi am început, în urmă cu câțiva ani, un amplu proces de consultanță și am reconfigurat toate departamentele. Procesul a fost de anvergură, pentru că reticența oamenilor la schimbare este mare. Am muncit la deblocarea angajaților, la întărirea relațiilor cu ei, am trecut la proceduri moderne de lucru, la sisteme de evaluare periodice și la trasarea scrisă a obiectivelor, care înainte de 2014 se realizau doar verbal”, a povestit managerul de la Dinamica Impex în cadrul evenimentului.

În opinia acestuia, un alt aspect de vulnerabilitate cu care se confruntă companiile de distribuție este relația cu partenerii și furnizorii săi. Este una dintre problemele acute ale anului 2018. Când zicem „parteneriat” în sensul de concept win-win, întins pe 5-10 ani, atunci acesta nu prea mai există. Sunt doar niște contracte între distribuitori și producători – naționali sau multinaționale. Nu e neapărat cazul Dinamica, pentru că noi am reușit să ne filtrăm furnizorii, însă este o situație generală a pieței. Mulți manageri nu sunt la cel mai înalt nivel, motiv pentru care se ajunge adesea în situația în care distribuitorul – cel care plătește marfa și are banii în piață – să fie presat și „să i se traseze cifre”. Toți reprezentanții din top managementul producătorilor ar trebuie să vină cu o altă abordare pentru că business-ul lor depinde de bună și o reală colaborare cu distribuitorii săi.

SPEAKERI EVENIMENT

PARTENERI STRATEGICI

PARTENERI

PARTICIPA LA EVENIMENT

Completeaza si trimite formularul

Grefoaicele
ceață
7 ° C
7 °
7 °
100 %
1.5kmh
90 %
lun
16 °
mar
15 °
mie
9 °
joi
12 °
vin
7 °