Compania QNORM a fost fondată în iunie 2023 de Giorgiana Jelescu, unul dintre cei mai valoroși experți români în managementul calității, dezvoltare de noi produse și etichetare. Cu o experiență de aproape două decenii, fondatoarea are, alături de echipa sa la fel de experimentată, o filozofie clară: să devină partenerul dorit al industriei de retail și FMCG, să ofere jucătorilor din cele două sectoare toate atuurile pentru a face față provocărilor legate de reglementările complexe din piețele globale. Într-un interviu acordat recent, Giorgiana Jelescu explică cum a făcut pasul către antrepreonoriat și de ce sunt atât de valoroase serviciile oferite de QNORM.
Cum ai descoperit acest domeniu și cum te-ai format ca expert?
Când am absolvit Facultatea de Medicină Veterinară, în 2004, nu îmi imaginam că voi face o carieră în controlul calității sau etichetare. Eram acolo pentru că iubeam animalele, iar după încheierea studiilor chiar am lucrat, pentru scurt timp, într-un cabinet veterinar. Apoi am avut șansa să cunosc, pentru prima oară, industria alimentară, pentru că am ajuns să lucrez la Stenyon, un producător de mezeluri care era în căutarea unui manager de echipă HACCP. Nu știam la început care erau responsabilitățile mele, dar, încercând să absorb, într-un timp relativ scurt, o documentație foarte stufoasă, am descoperit un domeniu pe care astăzi îl iubesc. Am continuat să lucrez o vreme în FMCG, cu ochii îndreptați spre industria de retail, unde vedeam o mare efervescență pentru tot ce înseamnă mărci private, dezvoltarea de noi produse, etichetare, testare de produse cu consumatorii ș.a.
Când a apărut real,- Hypermarket, unde m-am angajat imediat, am avut, poate, cei mai frumoși și mai intenși ani din viața profesională. În primii doi ani am învățat enorm, am evoluat mult, având și sprijinul colegilor din Departamentul de Calitate al Metro, pentru că, la acel moment, cei doi retaileri aparțineau aceluiași grup. Tot la real,- am devenit și trainer pentru echipele de angajați din magazinele care se deschideau în toată țara. Așa am reușit să mă formez. Am lucrat în real,- pentru o perioadă de opt ani.
Ce face un manager de calitate pentru dezvoltarea de noi produse și ce alte responsabilități ai mai avut, de-a lungul carierei?
Indiferent dacă ești retailer sau producător, vei ajunge să dezvolți produse noi. Procesul este unul complex. Ai în vedere mai mulți pași, de la conceptul de produs, specificația tehnică a acestuia, etichetare, testare, procedurile de calitate, dar și o serie de aspecte ce țin de partea operațională și logistică.
După experiența real,- Hypermarket, m-am îndreptat către domeniul consultanței unde, din nou, am avut de învățat. La acel moment, mi s-a acordat „mână liberă” în dezvoltarea companiei. Am identificat corect nevoile producătorilor și retailerilor, dar era greu să convingi pe cineva să externalizeze o parte din servicii pentru că, și unii și alții, aveau departamente de calitate. Treptat, am câștigat clienți, am reușit să cresc cifra de afaceri, dar și echipa companiei în care lucram la acea vreme. Tot atunci, prin prisma eforturilor de a răspunde solicitărilor clienților, am descoperit oportunități în a acoperi mai multe piețe, prin intermediul altor experți. În ultimii ani, mi-am creat o rețea foarte bună de experți, ceea ce îmi permite să spun astăzi că avem un know-how global și că “vorbim” 25 de limbi.
Pandemia de Covid 19 a fost o perioadă de cotitură în care am înțeles că nevoile clienților sunt tot mai complexe, mai sofisticate și mai provocatoare.
Cum s-a născut QNORM, în ce sectoare vă căutați clienții și ce servicii le oferiți?
QNORM a fost un pas firesc în evoluția mea profesională. Îmi doream să fac pasul spre antreprenoriat, iar în 2023 mi-am făcut curaj și am deschis propria companie, oferind servicii de consultanță în domeniul calității și dezvoltării produselor FMCG, alimentare și non-alimentare.
QNORM poate acompania retailerii internaționali și locali, producătorii și alți operatori din lanțul de distribuție, în procesul complex de dezvoltare a unui produs, care implică transformarea unei idei sau a unui concept într-un produs pregătit pentru piață.
Serviciile noastre includ definirea caracteristicilor produsului, beneficiilor și piețelor țintă. Testarea conceptului implică colectarea de feedback de la clienții potențiali pentru a perfecționa conceptul. Elaborăm o specificație tehnică clară și confirmăm cea mai bună rețetă. Ulterior, dezvoltăm ambalajul și la eticheta și putem testa produsul cu ajutorul consumatorilor.
Definim și aprobăm designul etichetelor și sprijinim companiile în verificarea menținerii aceluiași nivel al calității.
Totodată, verificarea conformității etichetelor cu reglementările din diverse piețe este crucială pentru companii, deoarece acestea trebuie să navigheze în peisajul complex al reglementărilor și standardelor internaționale și locale. Experiența noastră îi ajută pe manageri să se asigure că produsele și ambalajele lor îndeplinesc cerințele legale specifice stabilite de autoritățile locale sau regionale (la nivel UE), promovează siguranța produselor și susțin reputația mărcilor lor.
Complexitatea și impracticabilitatea unor reglementări obligă adesea companiile să dedice mult timp și resurse pentru a se asigura că informațiile despre produs îndeplinesc standardele de conformitate pe noile piețe. Suntem specializați în pregătirea etichetelor pentru export, facilitând planurile de extindere ale clienților în termene limită și ajutându-i să evite costurile inutile.
Clienții noștri sunt, așadar, preponderent din industria de retail și FMCG, dar noi oferim aceste servicii pentru mai multe categorii de produse, precum: suplimente alimentare, detergenți, cosmetice, articole de igienă, pet food, produse din hârtie sau plastic, textile, jucării și anumite categorii de dispozitive medicale.
În completarea acestor servicii, ce alte nevoi ați identificat în piață și cum răspundeți acestora?
Lucrăm cu toţi clienţii noştri pentru a le furniza soluţii personalizate. De pildă, noutățile legislative și mai ales viteza cu care se schimbă anumite reglementări dau bătăi de cap tuturor companiilor. Este firesc ca în rândul managerilor din departamentele de calitate să existe o permanentă grijă pentru a ține pasul cu toate schimbările. De aceea, QNORM oferă servicii de consultanță în domeniul legislației. Mai mult, livrăm lunar clienților un raport de monitorizare legislativă și susținem traininguri de specialitate pentru specialiști.
Nu în ultimul rând, mi-aș dori să promovez încă un serviciu pe care îl punem la dispoziția clienților nostri, și anume posibilitatea de a avea acces direct la unul dintre experții noștri, prin proiecte Interim.
Experții Interim sunt profesioniști care sunt aduși temporar în organizația sau proiectul clienților, pentru a oferi abilități, cunoștințe și leadership specializate pentru un anumit proiect sau inițiativă. Experții noștri sunt de obicei angajați pentru experiența lor în domeniul alimentar, al furajelor, al cosmeticelor și al detergenților și sunt adesea rugați să abordeze provocări specifice, să implementeze schimbări critice sau să conducă proiecte importante.
În cazul în care nu fac față volumului de muncă, cu ajutorul specialistului nostru, companiile pot lansa mai multe produse sau își pot regândi specificațiile tehnice ale produselor existe deja în portofoliu.
Sesizați o creștere a interesului producătorilor români pentru export, a crescut în ultimii ani numărul exportatorilor?
Da, există o astfel de preocupare, însă nu este la îndemâna oricărui producător. În general, producătorii se uită mai mult către Europa. Din punct de vedere al costurilor, este mult mai greu să exporți în țări din afara Europei. Dar vedem un trend in crescendo aici, în zona exporturilor.
Sustenabilitatea preocupă tot mai mult companiile din industriile pe care le targetați. Ce nevoi vedeți aici și cum veniți în întâmpinarea lor?
Observăm, mai ales în retail, o preocupare clară pentru reducerea cantității de plastic din ambalajelele produselor pe care le concep și le pun pe piață. Sunt frecvente momentele în care clienții noștri se află într-o oarecare dificultate de a răspunde cerințelor venite din partea grupurilor din care fac parte, pentru că uneori nu au echipe de oameni specilizați și diferite resurse.
Care sunt obiectivele tale, ca antreprenor, pe termen scurt și mediu?
Am în plan să măresc echipa, sper să putem încheia anul cu un colectiv de nouă experți. Explorăm, plecând întotdeauna de la nevoile pe care le identificăm în piață. Momentan, eu sunt ancorată în tot ceea ce înseamnă operațiuni, având și cea mai mare experiență în rândul colegilor mei. Din 2024, odată cu creșterea echipei, îmi doresc să mă pot concentra mai mult pe dezvoltarea companiei. Până la finalul anului, îmi propun să ne mutăm în casă nouă și să anunțăm deschiderea propriului nostru laborator de analize.
Vrem să ne poziționăm pe piață ca și o echipă de experți de excelență, în zona noastră de competențe. Anul 2024 va fi unul al dezvoltării. Comunicarea cu clienții este o zonă foarte importantă, lucrăm la dezvoltarea mai multor proiecte prin care să le oferim acces la informații noi și valoroase.