Profructta va lansa patru sortimente eco, pe care vrea să le exporte în Europa și Japonia

0
308

Ideea Profructta a apărut în anul 2010, când acționarii viitorului brand românesc au vizitat Franța și s-au decis să producă suc 100% natural la ei acasă. Ulterior, în 2012, au demarat construcția fabricii care se află în județul Argeș, la Câmpulung Muscel. Doi ani mai târziu a fost finalizată hala, cu tot cu echipamentele necesare producției, iar investiția s-a ridicat la 600 de mii de euro.

„A durat atât de mult pentru că totul a fost finanțat exclusiv din fonduri proprii”, explică Andreea Mureșeanu, directorul general al Profructta. În primă fază, compania a funcționat cu doar trei angajați, însă afacerea s-a dezvoltat treptat, așa că în acest moment există 15 angajați permanenți, care acoperă producția, precum și departamentele de marketing, vânzare și distribuție.

Cum v-ați făcut intrarea în piață?
După ce am pornit producția, am decis să contactăm mai întâi un retailer. Am trimis o ofertă către toate hipermarketurile, iar cei de la Cora au răspuns afirmativ. De acolo am urmat pașii normali ai unui proces de vânzare, de la negociere până la prezentare de produs și mostre. La început am livrat doar câțiva paleți, dar pe măsură ce sucurile noastre s-au vândut, am crescut și volumele. De asemenea, ulterior am diversificat și modul de ambalare. Dacă la început sucul era listat doar la cutia de trei litri, după ceva timp am adăugat și variantele la sticle de 0,25 (destinate exclusiv domeniului Horeca), 0,33, 0,5, 0,7 și un litru.

Ca în orice proces de negociere, am întâlnit situații în care ni s-a sugerat să ieftinim produsul – care, la cutia de trei litri, variază între 17 și 21 de lei, în funcție de politica magazinului. Dar sunt cerințe normale în procesul de vânzare. De regulă, acceptarea sau nu a sucurilor noastre nu a avut legătură cu prețul. Colaborările noastre au plecat de la un model „trial and error”. Produsele au fost listate în câteva locuri, iar apoi, dacă au avut succes, parteneriatul s-a extins în toată rețeaua retailerului.

Care e diferența între colaborarea cu marii retaileri și cea cu domeniul HoReCa?
Odată ce am dezvoltat echipa de vânzări, am demarat colaborări și cu industria HoReCa. Într-adevăr, relația cu acest domeniu e diferită față de cea cu marile hipermaketuri. Procesul de vânzare este mai scurt, atât ca timp de implementare, cât și ca durată. Deciziile se iau mai ușor – de multe ori aparțin unei singure persoane, acționarul sau directorul − datorită structurii organizatorice mai simple. În schimb, relația cu marii retaileri e una care se consolidează mai greu, dar e de lungă durată. Însă toate colaborările, inclusiv cele cu magazinele mici și mijlocii, sunt importante pentru că fiecare canal se adresează unui anumit tip de cumpărător.

Ce zone ale țării acoperiți și cum decurge procesul de producție?
Suntem un business regional, iar concentrarea noastră a fost mai ales pe București. Am inițiat însă și colaborări la Cluj – pe zona Horeca – și Brașov, precum și la Pitești, oraș aflat în apropierea fabricii de la Câmpulung Muscel. De altfel, din punctul nostru de vedere, producția de sucuri naturale presupune listarea produselor în zone cât mai apropiate de fabrică, pentru a controla costurile.

Producem sucuri doar din fructe și legume românești, ceea ce înseamnă că există o limită de aprovizionare. Fructele sunt presate, pasteurizate rapid și apoi îmbuteliate, fără a li se adăuga concentrat, apă sau coloranți. Fabrica de la Câmpulung Muscel poate procesa aproximativ opt mii de litri de suc pe zi, însă momentan nu atingem această capacitate. Am mers în tandem – cerere și disponibilitate a materiei prime – având în minte să evităm situațiile în care să ajungem „out of stock”. Așa că în ultimii ani nu am mai făcut investiții în ceea ce privește extinderea capacității, ci doar în echipamente moderne pentru îmbunătățirea produsului și o eliminare mai eficientă a sedimentelor, prin procedee mecanice. În acest fel, noi nu trebuie să intervenim sub nicio formă asupra produsului pentru a-i asigura conservarea.

Ce sortimente comercializați la ora actuală și ce urmează în viitorul apropiat?
Sucul de măr a fost și rămâne principalul nostru sortiment. Cu el am pornit și acum generează cele mai mari vânzări, aceasta și pentru că, la nivel național și cu precădere în zonele de lângă Câmpulung Muscel, mărul este o materie primă foarte răspândită. De asemenea, avem sucurile de vișine, cireșe, precum și un mix din patru legume (singurul nostru sortiment care nu e din fructe). În urmă cu o lună am adăugat un sortiment nou, un „coctail de fructe” (cireșe, măr, pară, afine, zmeure, coacăze și cătină) la sticlă, care este deja listat la rafturi în toate variantele de ambalaj, sub numele „Multe Fructe”. În luna august, vom lansa pe piața din România patru sortimente eco (afine, mure, zmeură și mix din cele trei), pentru care am obținut deja certificarea. Ele vor fi îmbuteliate în sticle de 0,25.

După colaborarea cu Cora, ați dezvoltat și alte parteneriate cu marii retaileri?
În 2016 am stabilit colaborări cu Mega Image și Auchan. Am urmat politica pașilor mărunți, în ideea de a oferi continuitate în privința livrărilor și, după cum spuneam, de a nu risca să fim „out of stock”. Din acest motiv, deocamdată nu luăm în calcul extinderea în altă mare rețea. Din punct de vedere al cifrei de afaceri, cei trei parteneri actuali din retail generează cifre asemănătoare, deși preferințele consumatorilor diferă de la un hipermarket la altul. Spre exemplu, în Cora se vând cel mai bine cutia de trei litri și sticla de unu, în Mega are succes sticla de 0,5, în timp ce în Auchan este căutată îndeosebi cea de 0,33.

În ultima vreme au apărut foarte mulți producători de sucuri naturale în România. Cum vă diferențiați de competitori?
Dincolo de promoții, avem partea de ambalaj. Suntem printre puținii producători care îmbuteliază și la sticlă și singurii care folosesc un dop premium, achiziționat din străinătate și conceput special pentru sucul 100% natural. De asemenea, am încercat să ne diferențiem și prin partea de marketing, cu prioritate în zona online, pe Social Media. Avem un magazin online și organizăm periodic sesiuni de degustare, pentru a înțelege mai bine preferințele consumatorilor.

În aceeași ordine de idei, evident că ne-am lovit de lipsa de transparență când vine vorba despre ce scrie pe etichetă vs ce conține, de fapt, produsul. În ultimul timp, prezentarea „100% natural” și-a pierdut din valoare. Inclusiv sucurile recompuse din concentrat – care au în componență 5% concentrat și restul apă, zahăr sau conservanți – se marketează ca fiind 100% naturale, pe fața etichetei. Acesta a fost și motivul pentru care în 2016 am demarat pe Social Media campania „Citește eticheta!”. Am insistat pe partea de educație, deoarece este esențial să citești ce conține fiecare produs, fie el alimentar sau nu. În ceea ce privește designul etichetei, odată cu noul sortiment, am lansat și noua etichetă, care este mai simplă, mai aerisită și permite consumatorului să identifice mai repede informațiile de interes.

Ați observat modificări în comportamentul consumatorului român în ultimii doi-trei ani?
Da. Am remarcat o creștere generală de interes pe zona de consum natural, mai ales din partea celor care au copii și a tinerilor între 20 și 35 de ani. Chiar dacă uneori această apropiere de produsele naturale e doar la nivel declarativ, tot putem vorbi despre o tendință clară. De altfel, această schimbare de preferințe se simte și se vede în piață.

Cum a evoluat cifra de afaceri a companiei de la apariție și până acum? Care sunt estimările pentru 2018?
Cifra de afaceri s-a dublat de la an la an. În 2015 a fost de 40 de mii de euro, 2016 l-am încheiat cu 110 mii, iar anul trecut, în 2017, cifra de afaceri s-a ridicat la 220 de mii de euro. Pentru 2018, obiectivul nostru este să o dublăm din nou, adică să ajungem în jurul a 400 de mii de euro. Luăm în calcul și o revizuire raportată la factorii economici și politici din România. Cât despre profit, încă nu putem vorbi despre așa ceva, deoarece compania se află încă în perioada de amortizare a investiției. Este un business care va fi pe plus abia peste doi ani, din calculele noastre. De altfel, acționarii nu și-au propus să recupereze imediat banii investiți. Ei sunt chiar din Câmpulung Muscel, iar Profructta a fost un pariu al lor că pot realiza ceva în locul de unde au plecat.

Ce proiecte pe care le-ați derulat au determinat creșterea importantă din 2017?
Cel mai important proiect din 2017 a fost creșterea echipei de vânzări. Odată cu dezvoltarea acestui departament, a crescut și distribuția sucurilor noastre pe segmentul HoReCa. O altă bornă importantă a fost participarea la târgul Indagra – cel mai important eveniment din industrie. De asemenea, ne-am implicat în sponsorizarea a diverse evenimente, ceea ce a dus la creșterea expunerii brandului nostru la nivel național.

Ce planuri aveți pentru 2018? Vă gândiți la extinderea în alte zone ale țării sau la exportul produselor în străinătate?
Momentan, vom consolida zonele în care livrăm deja, pentru că nu avem posibilitatea să satisfacem nevoile de suc natural la nivelul întregii țări. Anul acesta am participat deja, în premieră, la târgul BioFach, cel mai mare eveniment de gen în ceea ce privește produsele ecologice. Am făcut-o tocmai în ideea de a pune bazele unor parteneriate în exterior, care să ne asigure posibilitatea de export pentru produsele noastre eco, ce urmează să fie lansate în curând pe piață. Suntem în discuții pentru a trimite sucurile Profructta în Germania, Franța și Grecia și sperăm să reușim asta încă din acest an. Am primit solicitări inclusiv din Japonia, însă din cauza implicațiilor logistice și de documentație, va dura ceva timp să punem la punct o astfel de colaborare.