Obiectivele RBC pentru 2015: o cifra de afaceri de 17,5 milioane euro si extinderea businessului pe mai multe verticale

0
608

Romanian Business Consult (RBC) este unul din primii furnizori si integratori de solutii IT pentru retail si industria alimentara din Romania, participand chiar la deschiderea primului magazin de retail modern de pe piata locala. Creata ca un business de familie in anul 1991, compania a ajuns astazi la o cifra de afaceri de 15,8 milioane euro si un portofoliu de peste 1.000 de clienti.
In 2012, RBC a devenit actionar majoritar la RBC Logistics Solutions, companie specializata in furnizarea de solutii pentru toate procesele care au loc intr-un depozit, iar un alt pas important a fost facut la finalul anului trecut, cand fondul de investitii de origine suedeza Oresa Ventures a achizitionat o participatie semnificativa in cadrul companiei.

“Inca de la inceput s-a mers pe ideea de verticalizare, de specializare. Chiar daca activam in multe proiecte ca si integratori, suntem specialisti in zonele in care activam. Am inceput, intr-adevar, cu retailul si am fost aici cand retailul a inceput sa creasca, sa se dezvolte, sa se modifice, sa se modernizeze. Experienta cu primii retaileri internationali a fost extrem de valoroasa pentru noi, pentru ca asa am inceput sa construim si procesele din spate: cum organizam service-ul, cum facem suportul, cum construim portofoliul de produse/solutii vizavi de nevoile clientilor nostri samd.Pe parcurs, am adaugat produse in portofoliu, pentru zona de mobilitate industriala: device-uri pentru scanare de produse, tiparire etichete, apoi am pus la punct zona de infrastructura pentru aplicatii”, a povestit, Gabriel Pavel, Sales & Marketing Manager Romanian Business Consult, evolutia companiei pe care o reprezinta.
Potrivit acestuia, daca initial experienta si chiar istoricul companiei erau legate in principal de lanturile internationale, in prezent piata de solutii IT pentru retail si alte industrii are potential, datorita faptului ca retailerii nationali si regionali, precum si companiile locale au inceput sa “invete” de la jucatorii mari si sa solicite astfel de solutii.

????????????????????????????????????
????????????????????????????????????

“S-au uitat la modele de succes si au inceput sa realizeze ca mai e nevoie si de alte lucruri pe langa spirit antreprenorial sau capital, si ca pot gasi resurse de crestere a businessului si datorita dezvoltarii tehnologiei. O alta directie de abordare pe care am observat-o la micii comercianti este specializarea: au aparut bacanii, macelarii, magazine cu articole sportive, de bricolaj etc. Piata a ajuns la o anumita maturitate, iar micii comercianti nu pot concura cu marile lanturi, astfel ca trebuie sa se bazeze pe anumite puncte forte”, este de parere reprezentantul RBC.
In contextul acestor oportunitati “deschise” pentru micii comercianti, RBC a decis ca e momentul sa scaleze solutiile detinute in portofoliu, ce erau gandite si proiectate pentru marii comercianti, si sa le “construiasca” pentru lanturile si magazinele mici, cu nevoi specifice, cu o abordare de business diferita.
terminal1
“Unul dintre lucrurile evident diferite este modelul de management: in cazul unui lant mare modelul este centralizat, in timp ce in cazul unui lant regional, local, descentralizarea este cuvantul de ordine. Se lasa foarte multa libertate la nivel de shop (incepand cu modelul de achizitie de la furnizori, politicile de pret si de sortimentatie pana la managementul trezorieriei, adica platile si incasarile cash). Si atunci, tot modelul de tranzactionare se schimba si se pot dezvolta aplicatii dedicate pentru acest mediu. In ultimii doi ani jumatate am dezvoltat astfel de solutii: una dintre ele este RetailIQ -un sistem de gestiune a magazinelor mici si mijlocii, care acopera intregul lant de activitati, pornind de la procesul efectiv de vanzare a marfii si incasare a banilor si incheind cu rapoarte complexe de gestiune a magazinului sau retelei de magazine, apoi avem o aplicatie de digital signage, ImagIQ- prin care se poate face distributie de content media in magazine in mod centralizat si coordonat cu furnizorii, Blink – aplicatie demobile payment, EtIQette – solutia de managementul a etichetarilor(pentru mediul industrial, de productie), ScaleIQ, solutia de management a cantaririlor, plus partea de aplicatii pentru industria producatoare de alimente”, detaliaza Gabriel Pavel.

Potentiale surse de crestere
Alte doua zone abordate de companie recent, mai precis in ultimii doi-trei ani, se refera la solutiile destinate proiectelor de category management si solutiile pe partea de logistica si distributie. Gabriel Pavel este de parere ca exista potential in zona de category management, datorita faptului ca in prezent retailerii, neimaiputand sa se extinda ca in anii trecuti, au inceput sa se concentreze tot mai mult pe zona de operational, in magazine, pe portofoliul de produse, ce trebuie optimizat continuu.

“Ca sa poti fi flexibil, sa poti realiza cu usurinta anumite schimbari sau sa poti ajusta structura de produse cat mai frecvent, ai nevoie de instrumente, si, daca ne uitam la principalii jucatori din piata, toti au inceput sa foloseasca aceste instrumente intensiv. Am adus aceasta zona in portofoliu acum doi ani, sunt proiecte interesante, dar laborioase si de lunga durata, iar rezultatele se vad in timp”, a precizat reprezentantul RBC.
In ceea ce priveste partea de logistica si distributie, in 2012 a fost achizitionata o companie din Timisoara, care a devenit RBC Logistic. “Compania respectiva avea expertiza exclusiv in zona de logistica, echipa de acolo a fost implicata in proiecte si echipe internationale ale unor giganti din domeniul logistic. E una din zonele care ne permite sa abordam si alte verticale in afara de retail si industria alimentara”, spune Pavel.

Retailul, 75% din business
Zona de retail detine o pondere de 75% din businessul companiei, in timp ce industria producatoare de alimente reprezinta restul de 25%, o crestere mai accentuata fiind inregistrata pe zona de industrie, atat datorita faptului ca se simte un reviriment al acestei piete, cat si din cauza ca zona de retail a ajuns la maturitate. In prezent, compania administreaza aproximativ 1.500 de magazine ale retailerior internationali, respectiv peste 150 de magazine ce apartin unor retele locale.

Planurile de dezvoltare vizeaza si alte segmente de crestere, cum ar fi zona de benzinarii sau utilitati, un subsegment in care deja au fost facuti cativa pasi prin furnizarea de tehnologie, precum si zona de pharma, mai greu de abordat in prezent din cauza reglementarilor legislative foarte stricte si “schimbatoare”, care i-a determinat pe jucatorii din aceasta industrie sa-si internalizeze anumite procese, inclusiv cel de dezvoltare software.
“Speram sa se schimbe lucrurile odata cu noua lege fiscala, asteptam normele care vor aparea la finalul lunii august si speram sa se mai relaxeze aceste conditii, iar companiile sa inceapa sa-si externalizeze partea aceasta de IT”, a declarat oficialul RBC.

Evolutia businessului si planuri pe termen mediu
In 2014 RBC a inregistrat o cifra de afaceri de 15,8 milioane euro, in crestere fata de anul anterior. La nivel organizatoric, o miscare strategica importanta a avut loc in toamna anului trecut, cand fondul de investitii suedez Oresa Ventures a devenit partener, prin achizitionarea unei participatii in cadrul companiei.
Pentru anul in curs, obiectivul este atingerea unei cifre de afaceri de 17-17,5 milioane euro, reprezentand o crestere de 8-9%. “Suntem modesti, consideram ca e primul an in noul format si preferam sa nu ne grabim pana nu finalizam strategia pe termen lung. Nu vrem sa fim foarte agresivi. Planurile sunt de crestere accelerata prin acumularea de expertiza, de competente noi, si credem ca momentul este prielnic pentru accelerare. De asemenea, asteptam noile norme fiscale, care vor implica atat efort cat si oportunitate pentru toti jucatorii din industrie: toti vor trebui sa-si ajusteze sistemele la noile norme, intr-un termen relativ scurt, 1 octombrie 2015 – 1 aprilie 2016. In aceasta perioada, toti contribuabilii vor trebui sa-si implementeze noile tehnologii, lucru care va inseamna un efort imens pentru noi toti”, concluzioneaza Gabriel Pavel.
O alta directie de dezvoltare pentru RBC o reprezinta deschiderea, in 2014, a reprezentantei RBC Chisinau, compania fiind prezenta pe piata din Republica Moldova de mai multi ani, mai ales in zona de industrie alimentara, insa prin intermediari. In prezent, compania are deja contracte semnate cu doua retele importante, urmand ca pana la finalul anului sa finalizeze poiectele de implementarea solutiilor in ambele retele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here