Native Box, brandul românesc care promovează obiceiurile alimentare sănătoase, va ajunge pe rafturile hipermarketurilor din țară

0
565

Ideea Native Box a apărut în primăvara lui 2014, când Tudor Iacob, tânărul care a înființat compania, a avut niște probleme de sănătate care l-au obligat să țină o dietă strictă. „Mă ocupam cu totul altceva atunci, însă mi-am dat seama că îmi doresc să deschid o astfel de afacere, să creez un brand românesc de gustări sănătoase”, povestește Tudor Iacob. De la idee până la implementare, cu tot cu teste și cu experimente, a durat aproximativ un an, până în iunie 2015. 

Cum a funcționat businessul în primă fază?
Inițial, businessul s-a concentrat exclusiv pe zona online. Clienții puteau achiziționa de pe internet produsele, fie printr-un abonament lunar, fie punctual, atunci când își doreau alimente de calitate. Am vrut ca mecanismul gândit să fie unul simplu pentru utilizatori, care în acest fel să-și creeze un obicei sănătos, pe termen lung, și să-și îmbunătățească stilul de viață, rememorează fondatorul Native Box. Mi-am dat seama, în scurt timp, că acest concept de subscriptions nu era încă potrivit pentru această nișă. Cel puțin, la noi nu a funcționat prea bine. Așa că am făcut niște schimbări. Am pivotat către o afacere „mai standard”, deschizând un magazin online unde oamenii puteau face cumpărături ca pe orice alt site. Aveam, totuși, niște pachete predefinite, structurate pe mai multe nevoi: cutia cu proteine, cea pentru alergare, cea pentru micul dejun etc. Le targetam pe nevoile clienților noștri.

În urma feedback-ului primit de la clienți, ne-am dat seama că noi nu ne aflam în locurile unde erau ei. Atunci când ei își doreau o gustare sănătoasă, noi nu eram acolo, la raft. Așa că, treptat, am trecut la un business care poate fi prezent la rafturi. Anul acesta au avut loc cele mai importante schimbări în direcția asta, pentru că am reușit să ne organizăm producția și logistica, astfel încât să intrăm în supermarketuri.

Care a fost investiția inițială și în ce stadiu se află acum Native Box?
Inițial am investit zece mii de euro. Șase mii veniți dintr-un incubator de afaceri la care am participat și de unde am obținut această sumă, iar restul din buzunarul meu. În primii doi ani nu am avut profit, abia în al treilea am reușit să ajungem pe plus. Însă am crescut de la an la an, iar la finalul lui 2018 vom avea o cifră de afaceri de 50 de mii de euro. Nu e una spectaculoasă, dar eu sunt mulțumit de felul în care au fost primite produsele în piață. Sperăm că în 2019 creșterea va fi și mai mare.

La începutul afacerii am fost singur, îmi aduc aminte că am început într-o bucătărie dintr-un apartament. Acum există trei persoane care lucrează activ, plus numeroși colaboratori și furnizori. Avem foarte multe procese externalizate, inclusiv marketingul, logistica sau chiar producția, în unele cazuri.

Apropo de marketing, cum vă promovați în piață?
Multă vreme n-am avut un buget de marketing. N-am investit deloc pe acest palier; în schimb, am folosit foarte mult vizualul. Am făcut sampling, am fotografiat produsele, am folosit diverși microinfluenceri, care au testat produsele și apoi, dacă le-au plăcut, le-au promovat pe canalele lor. Ca apariții concrete, am mizat pe Facebook, Instagram și newslettere.

V-ați listat deja produsele la marii retaileri din piață sau urmează?
Suntem în discuții și urmează să fim listați în curând. În privința retailerilor, poți să fii norocos și să dai peste un hipermarket care vede potențialul produsului tău și îl dorește la raft. Spre exemplu, noi am avut ocazia să ne listăm produsele chiar în prima jumătate de an de la lansare, doar că atunci nu eram pregătiți pe zona operațională. Nu aveam cum livra cât ne era cerut, noi fiind atunci abia în etapa de validare.
A fost o lecție importantă pentru noi. Am început businessul fără experiență și am învățat totul pe parcurs. Abia acum ne dăm seama unde trebuie să fim. Dacă ar fi să o iau de la capăt cu businessul, m-aș gândi mai mult la zona operațională a lui, decât la cea de produs sau de marketare.

Care sunt cele mai căutate produse ale voastre?
De departe, fructele uscate deshidratate, fără zahăr sau alți aditivi. Cireșele negre dulci, aronia, merele noastre, care au o textură potrivită, nici crocante, nici foarte moi. Imediat după fructele uscate, în top urmează două sortimente de granola, un produs pe care-l realizăm în laborator. Este un produs de patiserie, proaspăt, făcut după o rețetă homemade, pe care am tot schimbat-o până când am fost mulțumiți de ea. E produsă în loturi mici, de doar două ori pe lună, și livrată imediat.

Până acum, cine au fost clienții voștri și ce profil aveau ei?
La început le vindeam tuturor celor interesați, dar am realizat că cel mai potrivit client al nostru este un consumator care are un venit un pic peste medie, lucrează în mediul corporate, are grijă de corpul lui, merge constant la sală, face sport, încearcă să aibă un stil de alimentație sănătos. De asemenea, mai sunt și oamenii care se pregătesc să facă acest pas. Au un copil în așteptare sau vor să renunțe la un obicei nesănătos pe care îl au. Ca observație, circa 60% dintre clienții noștri sunt femei. Lucrăm cu companii mici și mari, de la 20 până la chiar 600 de angajați.

În toți acești ani, ce ai observat cu privire la tendința românilor de a consuma produse sănătoase?
Categoric, e un trend în ascensiune. Chiar analizam de curând că, acum trei ani, la rafturile magazinelor nu erau atâtea categorii, produse și branduri în zona de snack-uri sănătoase. Creșterea va continua în segmentul acesta, dar sigur că nu putem compara România cu alte piețe mai dezvoltate, precum Germania, Marea Britanie sau Franța. Altfel, consumatorii vor căuta tot mai mult produse cu eticheta curată. Mai ales în targetul nostru, al milenialilor, se observă o atenție sporită la ce scrie pe etichetă. La informațiile nutriționale, la ingrediente, la țara de origine a produselor.

Ați exportat până acum produsele voastre? Dacă nu, aveți asta în plan?
Suntem în discuții cu diverse magazine din străinătate (mai ales din Danemarca, unde e o piață foarte mare), dar încă nu s-a realizat nimic. E destul de greu să facem asta, pentru că abia în această vară am făcut setup-ul de logistică și de producție care să ne permită să livrăm pentru nume mari. Vrem momentan să testăm procesul la nivel local, ulterior să ieșim și afară, când vom fi pregătiți.

Care au fost principalele probleme de care te-ai lovit în acești ani de antreprenoriat?
Provocările în acest domeniu nu se termină niciodată. La început au fost lucrurile administrative. Nu știam cum să autorizez un spațiu unde să depozitez și să ambalez produsele alimentare, deoarece nu mă lovisem de asta. Acum, am ales să externalizăm acest proces. Lucrăm cu un furnizor logistic care ne pune la dispoziție un depozit, oameni care procesează comenzile, le ambalează și le trimit la curieri. Practic, am asigurat un flux mai rapid și mai eficient prin această mișcare.
În același timp, cea mai grea parte a fost în zona de finanțe: să ai un cash-flow care să te mențină în viață. Asta mi se pare cea mai mare provocare a oricărui antreprenor, dacă nu beneficiază de o investiție externă semnificativă. La un moment dat, trebuie să faci niște achiziții, dar ele trebuie realizate într-un moment potrivit, să jonglezi cu zilele astfel încât să ai un cash-flow pozitiv.

Când ai avut probleme cu cash-flow-ul, te-ai gândit în vreun moment să închizi business-ul?
Au fost momente, da, când nu mai găseam scăpare și nu vedeam soluții de rezolvare la blocajele de atunci. Au existat opțiuni de a vinde brandul, însă nu am renunțat, pentru că simțeam că era nevoie doar de o eficientizare. Apoi am văzut că lucrurile funcționează mult mai bine și că potențial există, așa că am continuat. Însă în acest moment ne uităm și după ajutor extern, căutăm parteneri, suntem deschiși la colaborări.

Care sunt principalele obiective Native Box pentru 2019?
Avem două direcții pentru anul viitor. Una e plasarea produselor în marile hipermarketuri, cealaltă ține de creșterea direcției corporate. Acum avem două produse simple. Punem la dispoziția companiilor un abonament lunar prin care noi livrăm lunar, în funcție de numărul de angajați. Ne adaptăm pe nevoile lor, fără ca ei să aibă de-a face cu alți furnizori.
Al doilea produs este cel de cadouri corporate. Aici am observat o nevoie mare de a avea cadouri corporate mai sănătoase. E o zonă care funcționează bine mai ales în perioada sărbătorilor, de Paști sau de Crăciun. În plus, am văzut un interes crescut în zona de unturi, de oleaginoase, de semințe, așa că vom dezvolta și noi produse în zonele acestea, plus diverse pudre de superalimente.