Pe fondul unei scaderi de pana la 50% a pietei de catering din Romania, operatorii din domeniu cauta solutii pentru eficientizarea activitatii. Asistam la schimbari importante in strategie, controlul riguros al costurilor fiind in centrul preocuparilor. Managerii a trei companii specializate explica ce solutii au aplicat pentru a-si atinge obiectivele.
Reducerea numarului de clienti si a cererii, in general, dublata de o scadere drastica a veniturilor populatiei au avut ca efect o diminuare cu 20 pana la 50% a cifrei de afaceri realizate de firma Gourmet Catering. Elena Fundulea, managerul companiei, spune ca o parte dintre solutiile aplicate pentru reducerea impactului crizei s-au concentrat pe fidelizarea clientilor.
„De pilda, am lansat un card de fidelitate care ofera beneficiarilor o reducere de 10% a produselor achizitionate si am oferit si altor clienti posibilitatea de a accesa oferta noastra. La categoria produselor de tip fast food, cum ar fi pizza, am redus cantitatea in ideea de a le face mai accesibile. In fine, la cumpararea mai multor produse, am oferit si un bonus”. Gourmet Catering a cautat sa mentina stabile preturile meniurilor oferite chiar si atunci cand TVA-ul a crescut de la 19% la 24% si in ciuda faptului ca achizitiile de materii prime de la furnizori s-au aliniat prevederilor actuale. Elena Fundulea admite totusi ca aceste decizii fac tot mai grea supravietuirea: „Reducerea adaosului comercial si cresterea euro in raport cu leul din ultimul an au pus o presiune semnificativa pe business”.
Si Gala Catering, un alt jucator important din piata, a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri. Georgiana Diaconul, director general al companiei, spune ca anul acesta afacerile companiei pe care o conduce au scazut cu 40%, in comparatie cu 2007, considerat cel mai bun an din punctul de vedere al incasarilor. Scaderea, justifica ea, a fost cauzata nu atat de diminuarea numarului de evenimente, ci de reducerea bugetelor alocate. Exista, totusi, si motive de optimism:
„Pentru 2011, estimez o crestere a cifrei de afaceri, pe fondul unei majorari a portofoliului de clienti, dar asta nu inseamna ca vom mai ajunge la nivelul din 2007-2008”, mentioneaza Georgiana Diaconul. Cat despre revenirea pietei, aceasta considera ca abia peste doi ani vom putea vorbi despre schimbari vizibile.
Previziuni greu de facut
Mult mai optimista este Anca Mitu, managing director la Privileg Catering, care estimeaza pentru anul viitor o crestere a pietei de catering. „De la an la an, apar noi furnizori pentru segmentul HoReCa. In acelasi timp, se contureaza tot mai multe categorii de nisa, cum ar fi delicatesele, produsele traditionale sau bauturile. Sunt elemente ce contribuie la dezvoltarea si maturizarea pietei”, apreciaza reprezentanta Privileg Catering. Sursa sa de optimism vine din evolutia cifrei de afaceri a companiei sale. De la 20.000 de lei vechi, suma investita pentru start-up, cifra de afaceri a companiei a crescut constant in 10 ani, ajungand in 2006 la un milion de euro, pentru ca in 2008-2009 sa atinga trei milioane de euro, la o medie anuala de 600 de clienti.
In acest an, pentru Privileg a devenit evident ca se impunea o regandire a strategiei pe termen mediu si lung. Anca Mitu arata ca una dintre prioritatile companiei a fost regandirea meniurilor, astfel incat acestea sa acopere toate palierele de pret. O alta directie strategica a companiei a fost orientarea catre clientii premium. Pentru acestia, Privileg Catering intentioneaza sa investeasca in zona inovatiilor si sa devina furnizorul preferat pe acest segment. Dezvoltarea afacerii in aceasta directie va fi preluata de noua divizie, Boutique Catering, axata pe nisa evenimentelor de lux. „Masurile, atat timp cat sunt corecte si obiective, pot fi pastrate pe termen lung. Revenirea pietei nu va insemna in nici un caz ca oamenii vor arunca bani in stanga si in dreapta. Companiile au invatat sa fie precaute cu modul in care cheltuiesc”, explica Anca Mitu. Drept urmare, masurile de cost control, chiar daca vor fi mai blande, vor continua.
In ceea ce priveste evolutia viitoare a pietei, Elena Fundulea, director al companiei Gourmet Catering, nu se hazardeaza in previziuni, dar intrevede o crestere a costurilor materiilor prime si nu numai. Ea mai sesizeaza si fenomenul de amplificare a concurentei neloiale in industria serviciilor de catering. „Pentru a elimina concurenta, exista firme care practica preturi foarte mici, nerealiste. Ca justificare, ofertele de acest gen sunt livrate un timp sub denumirea de „meniu de criza””, sustine Elena Fundulea.
Relatia cu furnizorii, un element-cheie
Pentru a implementa noile schimbari si directii strategice, companiile au nevoie de sustinerea partenerilor lor, furnizorii de materii prime. In acest sens, in ultimul an, Anca Mitu a realizat o analiza a intregului portofoliu de furnizori, cu scopul de a regandi unele dintre contractele incheiate. „Au fost renegociate termenele de plata acolo unde s-a putut, am rediscutat cu mai multa atentie discounturile oferite, dar am si reziliat contracte cu partenerii care nu au furnizat servicii constante sau care nu au dat dovada de flexibilitate”, spune aceasta. La randul sau, Georgiana Diaconul, reprezentanta Gala Catering, subliniaza ca intotdeauna a avut in vizor achizitia de materii prime mai ieftine, fara a face rabat de la calitate. Relatia furnizor-client este considerata critica si de Elena Fundulea, care subliniaza ca majoritatea acestora s-au dovedit flexibili si dispusi sa regandeasca conditiile comerciale in asa fel incat ambii parteneri sa rezite in piata. A intalnit insa si cateva exceptii. „Multi furnizori uita ca, nu putem rezista decat impreuna”, precizeaza ea, considerand ca pe termen mediu, piata va „cerne” furnizorii ce nu dau dovada de profesionalism. In concluzie, indiferent de ce parte a mesei s-ar afla, jucatorii „lupta” pentru a mentine un echilibru al pietei. Cum era de asteptat, la ordinea zilei se afla noile strategii, renegocierile de contracte dintre furnizori si clienti, dar si reinventarea operatorilor din piata.