Mainfreight: „Turăm motoarele pentru distribuţie, cea mai sustenabilă componentă de business din portofoliu”

Rezultatele preliminare din anul financiar care se va încheia în aprilie 2020 arată o continuitate a creșterii businessului Mainfreight în România care, pentru al patrulea an consecutiv, va raporta o creștere de două cifre a afacerilor.

Mainfreight va deschide un hub nou la Timișoara și va continua să le dezvolte pe cele de la Ploiești, Cluj și Bacău. Alexandru Panait, Branch Manager Mainfreight, își asigură partenerii că și în 2020 compania va dezvolta serviciul de distribuție națională de mărfuri paletizate și că volumul mărfurilor distribuite prin rețeaua proprie va crește.

Domnule Alexandru Panait, din datele de care dispuneți, cum caracterizați piața de distribuție FMCG din România comparativ cu alte piețe din spațiul UE – Polonia, Germania, Olanda, Franța etc?
Aș îndrăzni să definesc piața din România ca fiind în perioada „adolescentină” în comparație cu piețele mature din vestul și chiar centrul EU. Nu cred că suntem departe de ce se întâmplă în alte țări, dar mulți actori din acest sector încă încearcă să-și definească „personalitatea”. Ce vreau să spun prin această definire a personalității este că apar frecvent schimbări în rândul producătorilor, furnizorilor de servicii, al canalelor de distribuție etc., fiecare încercând să găsească varianta optimă a propriei rețele, prin încercări repetate.

Pentru a putea exemplifica în cifre diferențele existente între piața din România și cea din Olanda, de exemplu, am pregătit cu ceva timp în urmă următoarea comparație între volumele și activitatea unui client care activează atât în România, cât și în Olanda, diferențele fiind clare atunci când analizăm volumul rulat pentru aproximativ aceeași populație și, mai ales, densitatea livrărilor făcute de un singur camion de distribuție.

Care este impactul economic al pandemiei declanșate de coronavirus asupra businessului și ce măsuri adoptați pe plan internațional și local pentru stabilitatea afacerii?
Primul set de măsuri adoptate a fost în direcția protejării angajaților și a partenerilor noștri, iar măsura în care reușim pe acest plan are o influență direct proporțională asupra impactului pe care pandemia îl va avea asupra businessului nostru. Printre măsurile adoptate au fost separarea colegilor în două echipe și lucrul alternativ acasă/birou. În acest fel, am distanțat echipele aflate în birouri și am limitat riscul generat de intrarea în contact a tuturor angajaților. O atenție sporită a fost acordată șoferilor, deoarece ei pot fi potențial expuși, dacă nu se acordă importanță măsurilor de protecție. Așadar, am elaborat un ghid cu măsuri pentru aceștia, pe care l-am distribuit angajaților și partenerilor și constant încercăm să ne dotăm cu echipament de protecție, conform indicațiilor oficiale.

În ceea ce privește impactul economic, deocamdată nu îl putem evalua în întregime, deoarece pentru primele săptămâni de la declanșarea pandemiei în EU am resimțit o creștere a volumului, generată de schimbarea modelului de consum: cumpărăturile au trecut de la bucată la bax.

Totuși, suntem conștienți că acest trend nu poate fi susținut pe termen lung și ne așteptăm la scăderi substanțiale, în special pe sectorul bunurilor non-esențiale. O parte din activitate va rămâne la niveluri mai ridicate prin prisma modificărilor generate de lucrul de acasă, tot mai răspândit, și închiderea HoReCa, ceea ce mută consumul din acest sector în IKA. Nu în ultimul rând, am decis să ne ținem clienții informați, trimițându-le constant e-mailuri referitoare la situația din companie și din piață.

În aceste momente schimbul de informații din ambele sensuri este crucial, deoarece situația se schimbă din oră în oră și impactul poate fi major, când nu ai datele corecte.

Ce servicii oferă clienților un prestator logistic integrat, precum Mainfreight?
Ca parte dintr-o companie multinațională, Mainfreight în România activează pe două mari direcții: logistică și transport. Din punct de vedere logistic, punem la dispoziția clienților depozitul central din Ploiești. Este vorba de un depozit clasa A, de 20.000 m.p., aflat pe un teren în proprietate, de aproximativ 80.000 m.p. Clienții noștri beneficiază de servicii diverse cu valoare adăugată, cum ar fi: inspecție calitativă și raportare la nivel de serial number, ambalare selectivă „pick & pack” până la nivel de unitate, ambalare cu folie termocontractibilă, pregătirea kiturilor de instalare și adăugarea documentației, etichetare personalizată, paletizare și repaletizare etc.

Am primit un feedback pozitiv din piață, din acest punct de vedere: de exemplu, noi ajungem mai rapid și mai în siguranță (datorită autostrăzii București – Ploiești) în zona Ștefănești, care se dezvoltă într-un ritm foarte alert în ceea ce privește platformele logistice ale retailerilor (food și non-food) precum Metro, Auchan, Carrefour, Mega Image, Decathlon, LPP etc. Când spun acest lucru, mă raportez la competitorii noștri care au depozite centrale în București sau la km. 13 / 23 de pe Autostrada București-Pitești.

Din punctul de vedere al serviciului de transport, operăm pe rutele internaționale atât în regim de camion complet, cât și de grupaje, în și din afara Uniunii Europene. Efectuăm transporturi domestice la nivel de full-truck și, cea mai importantă componentă este distribuția națională de mărfuri paletizate, food și non-food. Întregul serviciu de transport și de distribuție are loc atât cu flota proprie de camioane, cât și cu cea a partenerilor, foarte mulți colaborând cu noi, în regim exclusiv. Cei care cară mărfuri doar pentru Mainfreight, sunt remunerați doar de către Mainfreight. Unul dintre serviciile noastre de bază este reprezentat de liniile săptămânale de import în România a mărfurilor la nivel de grupaj din Olanda, Franța, Italia, Germania, Polonia și, cât de curând, Bulgaria.

Olanda beneficiază de o linie săptămânală pe ambele sensuri, atât pentru import cât și pentru export, același lucru se va întâmpla și pe destinația Bulgaria. Referitor la portofoliul existent de servicii, vreau să menționez și faptul că deținem propriul birou de comisionare vamală – rutieră, aeriană, maritimă.

De asemenea, datorită poziționării noastre geografice, foarte aproape de inima industriei de petrol și gaze din România, am dezvoltat un departament de transport specializat: se numește OES (Oil & Energy Services) și beneficiarii direcți sunt companiile care activează în industria petrolieră, pe toate palierele ei.

Cine sunt beneficiarii noii componente de transport cu temperatură controlată din businessul Mainfreight?
Am luat această decizie din două motive. Pe de o parte, cererea specifică venită din partea clienților noștri de a le oferi și acest serviciu. Pe de altă parte, căutăm permanent elemente care să ne ajute la diferențierea serviciilor oferite în piață, având în vedere multitudinea de furnizori logistici din România. Cuvântul la ordinea zilei, în această industrie, este diferențierea și ce beneficii poate aduce aceasta, raportat la competiție.

Astfel, Mainfreight a adăugat, la flota existentă, șase semiremorci frigorifice cu bitemperatură și capacitate de încărcare de până la 24 tone. Echipamentele sunt noi și au intrat în circuitul comercial imediat ce au fost preluate de șoferii noștri, de la furnizorul din Germania: au sosit încărcate în România, cu marfă pentru unul dintre retailerii cu care colaborăm. Beneficiarii direcți ai acestui tip de transport sunt atât lanțurile de retail, pentru care transferăm marfă de la platformele logistice la magazine, cât și furnizorii acestora, pe ruta fabrică-platforma logistică.

Cum contribuie hubul d-voastră din Bacău la dezvoltarea operațiunilor din zona Moldovei și cum intenționați să vă accentuați prezența în acea regiune?
Un hub care să deservească o întreagă regiune geografică este binevenit întotdeauna, ca alternativă viabilă la cea a organizării transportului și distribuției dintr-un singur depozit central. Nu este un secret, uitați-vă la retaileri, care își deschid noi platforme logistice în diferite zone ale țării. Împărtășim, alături de partenerii noștri din retail, același beneficiu: creșterea eficienței pe întregul lanț logistic, tradusă efectiv în reducerea costurilor de operare și micșorarea duratei de distribuție a mărfurilor. Automat, aceasta înseamnă o calitate îmbunătățită a serviciilor logistice oferite și contractarea lor la un tarif mai accesibil.

Bacăul reprezintă punctul cel mai eficient din care să ne desfășurăm operațiunile în zonă, pe partea rutieră. Cât privește prezența noastră în regiunea Moldovei, ne-am intensificat activitatea aici de câteva luni, prin intermediul colegilor din Vânzări. Ei ne ajută la maparea permanentă a pieței, telefonic momentan, pentru a concretiza cât mai multe oportunități de colaborare: nu reinventăm roata camionului, ci doar o avem disponibilă în zonă.

Zilnic, operăm descărcări în toate județele din regiune, prin urmare există mașini care să încarce marfă de la producătorii / importatorii din Moldova. Disponibilitatea este ridicată, atât pentru camioane, cât și pentru camionete, mașini de distribuție, în Bacău, Neamț, Iași, Suceava, Botoșani, Vaslui etc.

În scurt timp, vom dedica o persoană de Vânzări acestei regiuni, atât pentru fluxuri domestice, cât și internaționale. În funcție de volumul de marfă contractat, luăm în calcul și extinderea depozitului actual.

Veți inaugura un nou hub la Timișoara, pe lângă cele existente în Ploiești, Cluj și Bacău. Care va fi impactul acestei investiții asupra dezvoltării operațiunilor în Nord-Vestul țării?
Dezvoltarea este un pas firesc pe care trebuia să îl facem, în una din cele mai puternice zone economice din România. Timișoara va întări și va optimiza distribuția națională, dar ne va facilita și o mai ușoară conectare cu economiile europene, prin linii de grupaj. De exemplu, un camion care astăzi descarcă integral la Cluj-Napoca va descarca, în viitor, în Timișoara și de aici se va efectua distribuția în toată țara. Ruta Timișoara (Banat) – Italia este una cu trafic substanțial în ambele sensuri și se dezvoltă în continuare.
Primul lucru pe care l-am făcut a fost să deschidem un birou acolo: avem doi colegi, un dispecer și un reprezentant de vânzări. Spațiul în sine a fost identificat: sunt aprox.1.400 m.p. în care ne vom derula operațiunile de cross-dock, logistică și distribuție, făcând parte dintr-un proiect mult mai amplu. Investiția în primul an depășește 200.000 euro, dar nu se va opri aici.
Practic, dezvoltarea în zona Timișoarei urmează strategia Mainfreight de a fi cât mai aproape de client. Obiectivul nostru este să dăm curs cererilor clienților noștri care au nevoie de prezența noastră logistică în Nord-Vest-ul țării.

Cu cât conectăm mai multe depozite între ele, cu atât mărfurile distribuite își reduc timpii de livrare, iar timpul nostru de reacție se va îmbunătăți semnificativ.

În calitate de prestator logistic, axat pe distribuția națională de bunuri paletizate, ce direcții de dezvoltare urmăriți pentru 2020?
Vom dezvolta serviciul de distribuție națională de mărfuri paletizate, atât food, cât și non-food. Este, de departe, cea mai sustenabilă formă de dezvoltare a businessului nostru. Orice proiect de distribuție ne permite să legăm o relație de durată cu clienții noștri și să le demonstrăm practic ce putem face. Mai departe, un proiect de distribuție ne permite să îmbunătățim permanent infrastructura de care ne folosim, pentru că în fiecare săptămână ne dăm seama cum operațiunile noastre s-ar putea derula mai eficient. Interacțiunea zilnică, atât cu producătorii și importatorii de bunuri paletizate, cât și cu retailerii din comerțul modern și din cel tradițional are rolul de identifica orice ineficiență și de a o transforma într-un element pozitiv sau într-o sinergie. Aici trebuie să le mulțumesc șoferilor, care sunt, practic, primul canal de comunicare despre ce se întâmplă de la locul de încărcare până la descărcare. Eu și colegii din birouri ne bazăm pe feedback-ul lor, și aceasta reprezintă una dintre cele mai importante resurse ale noastre.

În continuare, vom căuta să mărim volumul mărfurilor distribuite prin rețea. La nivel local dezvoltăm hub-urile existente (Ploiești, Cluj, Bacău) și deschidem altele noi (Timișoara). De asemenea, avem un partener și în Constanța, care ne ajută să administrăm mai eficient vârfurile sezoniere.

Cel mai probabil, vom ajunge, în cel mai scurt timp, la stadiul în care vom înjumătăți timpul de livrare pe anumite rute, de la 48 la 24 ore.

În ceea ce privește grupajele internaționale, liniile săptămânale de import: Olanda, Italia, Franța, Germania, Polonia și, curând, Bulgaria și cele de export: Olanda și, în curând, Bulgaria vor rămâne la dispoziția clienților noștri. Nu vom neglija transporturile la nivel de full-truck-load, pârghia prin care contractăm cel mai ușor un business nou.

Obiectivul nostru este eficientizarea rutelor pe toate sensurile pe care operăm, astfel încât să înregistrăm cât mai puțini kilometri goi.

Nu în ultimul rând, the new-kid-on-the-block este, iată, transportul frigorific, care se bucură de resurse dedicate în a-l dezvolta cât mai rapid și mai sustenabil posibil.

Cu ce rezultate va încheia compania anul fiscal 2019-2020 și ce estimări aveți pentru 2020?
Rezultatele preliminare ne arată o continuitate a creșterii Mainfreight România și, pentru al patrulea an consecutiv, vom raporta o creștere procentuală de două cifre a CA. În ceea ce privește anul care vine, cred că și cel mai îndrăzneț “clarvăzător” ar avea probleme în a face o prognoză. Noi facem toate demersurile pentru a ne continua ascensiunea și suntem orientați spre a găsi acele servicii de nișă care vor permite acest lucru.

Ce măsuri de creștere a vizibilității în piața de FMCG veți derula pe parcursul anului, dacă este cazul?
Dat fiind contextul plin de incertitudini, un plan concret în ceea ce privește promovarea în piață este foarte dificil de făcut. Ceea ce vă pot spune cu siguranță este că vom continua să ne ajutăm de portofoliul actual de clienți ca metodă de promovare către potențiali noi clienți. Un client satisfăcut și mulțumit de serviciile Mainfreight cu siguranță ne va recomanda în piață.

O altă componentă care va căpăta cu atât mai multă importanță, cu cât perioada de izolare se prelungește, este mediul on-line. Facem permanent campanii de promovare atât în masă, cât și targetate către nișa care ne interesează, prin metode specifice on-line-ului.

În a doua parte a anului, atât eu cât și colegii mei vom încerca, în măsura în care relaxarea restricțiilor o va permite, să participăm la cât mai multe conferințe / târguri de profil ale industriei de transport și logistică – o sursă eficientă atât de prospectare, cât și de evidențiere a companiei și a serviciilor oferite. Continuăm să ne întâlnim cu cât mai mulți parteneri, existenți și viitori, întrucât punem mare preț pe componenta personală a relațiilor de business pe care le derulăm.

Odată cu achiziția echipamentelor frigorifice, am decis să acordăm o importantă crescută componentei de branding vizual și aici mă refer la numele Mainfreight vizibil pe stradă și la rampele clienților noștri.

Articolul precedentWebinar Modern Buyer: „Legume-Fructe: Cum se vede sezonul actual Made în România pe lanţul de aprovizionare”
Articolul următorLidl inaugurează un magazin nou în Mioveni, Argeș
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com