Segmentul convenience a devenit cel mai frecventat format de retail modern pentru cumparaturile zilnice de aprovizionare, aproximativ 60% dintre britanici vizitand astfel de magazine in acest scop, potrivit celui mai recent studiu ShopperVista realizat de IGD. Acest fapt este o consecinta a dezvoltarii retelelor de magazine convenience din ultimii ani, care au devenit astfel mult mai accesibile cumparatorilor, fata de celelalte formate.
Cu toate acestea, concurenta pentru a atrage cheltuielile totale pentru produse de consum zilnic se intensifica, in conditiile in care cumparatorii viziteaza in prezent mai multe tipuri de magazine. Conform studiului citat, circa 42% dintre cumparatori prefera supermarketurile pentru achizitionarea de astfel de produse, in timp ce 31% aleg discounterii alimentari, iar 22% magazine generaliste de tip discount.
Canalul convenience este cel mai frecventat pentru achizitia unor produse precum paine, lapte sau oua:
• 50% dintre cumparatori prefera magazinele convenience
• 32% aleg supermarketurile
• 18% discounterii alimentari
Totusi, atunci cand vine vorba de achizitia de alimente proaspete, cum ar fi carne, peste, fructe si legume, supermarketul este cel mai frecventat canal. Aproximativ 29% dintre cumparatori aleg supermarketurile pentru aprovizionarea cu alimente proaspete, fata de 18% care prefera magazinele convenience si 18% care merg in magazinele de discount in acest scop. Alte canale frecventate pentru achizitionarea de alimente proaspete includ magazine specializate, cum ar fi bacanii si macelarii, piete agroalimentare, discounteri generalisti si hipermarketuri.
Magazinele convenience “capteaza” cumparaturile de produse pentru consum zilnic prin natura lor, insa au inceput sa se confrunte cu o concurenta acerba pe masura ce alte formate de magazine au inceput sa caute alte oportunitati de crestere. Insasi definitia cumparatorilor pentru aprovizionarea zilnica este in schimbare. Nu mai este vorba numai despre cumparaturile “urgente”, pentru produse cum ar fi painea sau laptele, ci cumparatorii au inceput sa puna mai multe produse in cos si implicit sa petreaca mai mult timp intr-un astfel de magazin. Patru din zece cumparatori (circa 41%) au declarat ca pun mai multe produse in cosul de cumparaturi, in timp ce doar 11% sustin ca au scazut numarul de produse achizitionate din acest canal, comparativ cu doi-trei ani in urma”, spune Joanne Denney-Finch, IGD Chief Executive.
Specialistii IGD sunt de parere ca exista trei mari directii ce ar trebui respectate de un retailer pentru a atrage cumparatorii sa realizeze aceste cumparaturi de aprovizionare zilnica in magazinele lui:
– Intelegerea mai clara a modului in care sunt efectuate aceste cumparaturi, pentru a ajuta la cumparatorii sa economiseasca timp;
– Atingerea echilibrului corect intre pret si calitate si valoare adaugata dincolo de pret; de exemplu, prin demonstrarea angajamentului fata de comunitate sau prin sprijinirea producatorilor locali;
– Aplicarea mai multor tactici de merchandising, cum ar fi capete gondola, amplasare dubla, precum si evenimente in-store, pentru a genera entuziasm si a castiga loialitatea cumparatorilor.
„Oferirea unui raport excelent calitate-pret, un bun merchandising si crearea de mici evenimente in-store reprezinta o modalitate foarte buna prin care canalul convenience poate creste si va continua sa capteze cheltuielile pentru produsele de prima necesitate. Pentru a indeplini aceste cerinte, retailerul trebuie sa-si inteleaga foarte bine clientii, adaptandu-si sortimentatia si preturile in functie de nevoile acestora. Acei operatori care lucreaza intens si continuu pentru indeplinirea acestui obiectiv vor avea succes”, a concluzioneaza specialistul IGD.