Rezultatele studiului GfK Consumer Panel Services de monitorizare a consumului casnic pentru primul trimestru din 2016 arata ca retailul modern a atins o cota de piata record, de 60%, in primul trimestru al anului 2016.
“Daca pana in 2008, retailul modern crestea cu aproximativ 2-3 puncte procentuale anual in detrimentul celui traditional, in primele trei luni ale anului cresterea este semnificativa, de 4 puncte fata de aceeasi perioada a anului trecut”, afirma Raluca Raschip, Consumer Goods & Retail Director GfK Romania.
Ce se intampla cu consumul?
“Consumatorul roman s-a mai relaxat, odata cu slabirea presiunii economice. Primul trimestru din 2016 a insemnat un nou inceput pentru jucatorii din FMCG, odata cu cresterea puterii de cumparare a romanilor datorata reducerii TVA la produse alimentare si bauturi non-alcoolice si a cresterilor salariale. Beneficiul este ca acesti bani in plus in buzunarul consumatorilor se intorc acum in consum, iar 2016 da semne bune de continuare a cresterii”, concluzioneaza Raluca Raschip.
Hipermarketurile inregistreaza cea mai mare rata de crestere dintre toate canalele. Acestea castiga mai bine de un punct procentual, pana la 29% cota de piata datorita cresterii valorii cosului de cumparaturi. In afara de cosuri mai mari de cumparaturi pentru fiecare vizita, supermarket-urile sunt vizitate de mai multe gospodarii si ajung la 17% cota de piata. Discounterii arata o traiectorie diferita de crestere, reusind sa creasca si frecventa de cumparare.
Comportamentul de cumparare al romanilor se schimba
Cele mai recente analize din studiile de monitorizare a consumului casnic ne arata ca romanii opteaza pentru cosuri mai mari de cumparaturi, mai ales in comertul modern. Aceste prime trei luni ale anului urmeaza tendintele de consum remarcate dupa prima reducere de TVA din iunie 2015. Valoarea bunurilor de larg consum este cu 0,4% mai mare, in contextul unei deflatii alimentare de 6%, ceea ce se traduce intr-o crestere de 3,5% in volum pentru cumparaturile pentru acasa. Romanii continua sa faca uptrading, adica sa achizitioneze marci si categorii de produse mai scumpe.
Categorii tinere, precum pestele si fructele de mare, specialitatile de branza sau cidrul sunt cele mai dinamice, oferind oportunitati brandurilor si retailerilor sa inoveze si sa creeze experiente unice pentru consumatori. Cresterile din aceste categorii precum si din altele cum ar fi lactatele, snacks-urile sarate, apa, bauturile racoritoare si cele spirtoase sau vinul si cele de ingrijire personala vorbesc foarte clar despre nevoile consumatorilor de diversificare si de incercare a unor produse nou intrate in consum.
Rezultatele provin din studiul GfK Consumer Panel Services care monitorizeaza consumul casnic pentru toate categoriile de bunuri de larg consum, in 3000 de gospodarii. Datele sunt valabile pentru primul trimestru al anului 2016.