Am fost interesați să aflăm cum se poziționează în piață un business 100% românesc, cu o tradiție de aproape 30 de ani. Cum a depășit provocările apărute în toți acești ani, cum s-a adaptat în mod repetat la toate schimbările și care sunt prioritățile pentru anii viitori. Am primit răspunsuri la toate aceste întrebări de la Georgiana Gheorghiu, Marketing Manager, Gama&Gama și am aflat că rețeta, cel puțin aparent, este una simplă: un business rezistă în timp dacă are o capacitate sporită de adaptabilitate la cerințele pieței și dacă își respectă clienții, indiferent de nevoile pe care le au.
Cum și când a fost înființat businessul Gama&Gama? De asemenea, v-aș propune să începem discuția prin a ne descrie profilul companiei dumneavoastră.
Activitatea Gama&Gama a început în anul 1994, ca o afacere de familie. Iată că acum, după 28 de ani, am reușit să păstrăm în continuare trăsăturile unei familii, să respectăm tradiția consumatorilor, dar în același timp să rămânem în pas cu tendințele actuale. Considerăm că suntem unul dintre actorii importanți din piața producătorilor din România și am reușit să facem acest lucru prin adaptabilitatea permanentă la cerințele pieței. Strategia de producție pe care compania o abordează este una mixtă: pe stoc și la comandă.
Dacă vorbim despre statutul de producător, pe care îl aveți deopotrivă cu cel de distribuitor, ne puteți spune care sunt produsele pe care le oferiți?
Gama&Gama activează pe mai multe segmente din piață. În primul rând, punem pe piață o producție însemnată pentru anumite categorii de alimente de bază, deținem propria moară de porumb cu o capacitate de măcinare de 50.000 de tone pe an, unde producem atât mălai grișat, cât și furajer. Apoi, un alt segment important în care activăm cu statut de producător este hrana pentru animalele de companie, unde recent am achiziționat o nouă linie, de ultimă generație, pentru producție și împachetare, linie care are o capacitate de 180.000 de tone pe an. Din portofoliul nostru nu lipsesc nici băuturile răcoritoare carbogazoase, pentru care avem o capacitate de producție anuală de 50 de milioane de litri, dar nici băuturile energizante și apa de masă.
Care au fost categoriile cu cea mai bună dinamică în ultimii doi ani?
Ultimii doi ani au reprezentat o adevărată provocare, percepția și preferințele consumatorilor s-au modificat, generând o evoluție interesantă pentru anumite categorii din portofoliul nostru. Toate produsele au o evoluție pozitivă, însă creșteri de volum s-au înregistrat la categoriile hrană uscată pentru animale și alimente de bază.
Ce cantitate de făină albă și mălai livrați în piață?
În 2021, am pus pe piață peste 4,1 milioane kg de mălai grișat și aproximativ 700.000 kg de făină albă de grâu.
Care sunt principalele canale de vânzare pe care le accesați?
Deocamdată, suntem prezenți doar în TT, însă strategia actuală este de penetrare a retailului modern. Unul dintre obiectivele noastre din acest an este acela de construire a distribuției numerice la nivel național.
Pentru că ați adus în discuție obiectivul legat de extinderea în marile rețele comerciale din România, vă rugăm să ne spuneți ce planuri concrete aveți pentru acest sector, unde și cum v-ați propus să penetrați această piață?
Din punct de vedere al rețelelor IKA, ne propunem să fim prezenți în toate formatele – Cash&Carry, Hypermarket, Supermarket sau Hard Discounter.
Portofoliul nostru este armonizat cu cererea consumatorului, am demarat listarea produselor de diverse categorii ținând cont de formatul magazinelor, și ne-am propus să generăm o acoperire națională.
Considerăm accederea pe IKA un pas important, drept urmare departamentul comercial lucrează în strânsă colaborare cu departamentul de marketing pentru dezvoltarea acestui segment.
Aș vrea să vorbim și despre impactul războiului din Ucraina asupra businessului dumneavoastră. De unde vă luați materia primă – grâu și porumb? V-a afectat acest context geopolitic?
Actualul context geopolitic ne-a arătat tuturor că este necesar să fim mult mai echilibrați și să manifestăm o adaptabilitate crescută la nou, iar predictibilitatea să reprezinte un element aflat în atenția noastră. Materia prima o luăm de la producătorii din proximitate.
Contextul actual a afectat tot lanțul de aprovizionare cu materii prime. Oprirea exportului de cereale din Ucraina și Rusia a destabilizat echilibrul cererii și ofertei, iar aceasta a dus la creșterea prețurilor.
Vă propun să îndreptăm discuția și spre zona de distribuție din activitatea companiei GAMA&GAMA. De ce capacitate logistică dispuneți și care este zona de acoperire la nivelul țării?
În prezent, GAMA&GAMA deține o platformă logistică situată în județul Satu Mare. Avem la dispoziție o flotă proprie de peste 20 camioane de mare tonaj pentru livrarea mărfurilor aceasta fiind suplimentată prin parteneriate cu companii specializate în sfera logistică.
Ați observat o schimbare, cel puțin în ultimul an, în ceea ce privește preferințele consumatorului? Există o tendință a solicitărilor spre o anumită gamă de produse?
De la an la an, categoria de hrană pentru animalele de companie a crescut în valoare și asta se observă inclusiv în businessul nostru. Categoria alimentelor de bază manifestă o creștere, deoarece piața se află într-o continuă reașezare. Totuși, noi considerăm că puterea de cumpărare a clientului reprezintă factorul decizional în fața raftului.
În încheiere, vă rugăm să ne spuneți care este cifra de afaceri cu care ați încheiat anul 2021 și care sunt planurile dumneavoastră de viitor?
Finalul anului 2021 a adus o creștere de aproximativ 17% vs anul anterior, iar nivelul cifrei de afaceri a depășit 73 milioane lei. Planurile de viitor sunt extrem de ambițioase. Încă din Q2 am început o serie de lansări de produse și ce avem cu precădere în prim-plan este creșterea categoriei alimentelor de bază, pentru care am și dat startul unor acțiuni de promovare. În Q4, ne-am propus ca obiectivul să se mute pe segmentul pet food, unde vom lansa primul nostru brand în categoria mainstream. Urmează, de asemenea, să avem și investiții majore în echipamente de producție.