Ferma Dinecco: De la zece ari la peste zece hectare și planuri de extindere în 2024

Sebastian Dinu, antreprenor, ferma Dinecco.
Sebastian Dinu, antreprenor, ferma Dinecco.

Cu origini în comuna Mârșani, județul Dolj, ferma Dinecco a început să producă în 2007, pe o suprafață modestă, de numai zece ari. Povestea începe cu Iulică Dinu, un inginer agronom pasionat, și creșterea treptată a culturilor de căpșune. De la zece ari la peste zece hectare, în doar câțiva ani, ferma și-a consolidat prezența pe piață, datorită muncii susținute a familiei Dinu.

De la o investiție mică, ferma a evoluat într-o afacere solidă, ajungând la o cifră de afaceri de peste 350.000 de euro, în 2023. Evoluând de la livrările în piețe la colaborarea cu unul dintre marile lanțuri comerciale, Dinecco s-a impus, treptat, ca un furnizor de încredere.

Cu planuri de extindere în 2024, Sebastian Dinu, reprezentantul familiei de antreprenori, își propune ca ferma Dinecco să rămână un jucător serios pe piața căpșunelor, oferind românilor calitate și prospețime.

Cum ați început, cu ce suprafață?

Tatăl meu, Iulică Dinu, de profesie inginer agronom, a început în anul 2007 cu zece ari, dar el lucra și încă lucrează pentru o firmă italiană, care produce răsadurile de căpșuni. Treptat, am început să mărim suprafața. De la zece ari, am trecut în următorii doi ani la două hectare. Ulterior, i s-a alăturat fratele meu, Mihai, iar din 2020, suprafața ajunsese la peste zece hectare. Am rămas cu cele zece hectare, pentru că suntem într-o continuă schimbare cu soiurile.

Care a fost motivația din spatele înființării unei culturi de căpșune?

În anul 2019, eu tocmai ce terminasem liceul. Am aplicat la Facultatea de Automatică. În anul întâi de facultate, văzând că fratele și tatăl meu se descurcă greu la fermă, deoarece suprafața cultivată crescuse, am hotărât să renunț la facultate și să vin să-i ajut. Tatăl meu plănuia să renunțe la fermă. Așadar, am venit să continui munca lui. Mi-ar fi părut rău să închidem ferma, din motiv că ei nu făceau față volumului de muncă. Mai era nevoie de încă o persoană, care să fie aici non-stop și să preia din atribuțiile fermei.

Cu ce capital a pornit ferma Dinecco?

Când a început tata producția de căpșune pe cei zece ari, investiția a fost de maximum 10.000 euro. În momentul în care am venit eu în 2019, am propus să înființăm o firmă ca să putem vinde și în retail, nu doar în târguri en-gros și piețe mici, pentru că voiam să valorificăm la maximum ce produceam. Eram deja buni pe domeniul acesta și am zis să valorificăm producția pe o piață mai mare, să vedem cum ne descurcăm. Firma Dinecco a fost înființată în perioada 2020-2021, iar când am preluat eu activitatea în 2019-2020, investiția se ridica deja la 100.000 euro.

Ați beneficiat de fonduri europene, ați aplicat la un program guvernamental?

Nu am aplicat la fonduri europene, pentru că am vrut să ne descurcăm cu ce avem, și să nu ne întindem mai mult decât puteam să ducem. Avem zece hectare de gestionat, așa că pe viitor există câteva planuri pentru dezvoltare, pe bază de fonduri europene.

Cum arată ferma Dinecco, aveți doar cultura în camp sau aveți și solare?

Anul acesta am ridicat un solar liber, neîncălzit, de 1 ha. Am început investițiile pentru încă un hectar de solar, pentru anul viitor, pe care vrem să-l încălzim. Sperăm ca în ianuarie să avem deja primele fructe. Investiția pentru solarul deschis, fără încălzire, a ajuns undeva la puțin peste 100.000 euro și acesta a fost înființat în februarie.

Dispunem de un cub frigorific, cu o capacitate de zece europaleți, în cazul în care avem nevoie să păstrăm fructele pentru a doua zi, dar noi, de regulă, livrăm fructele proaspete: le culegem, le etichetăm, le sortăm, le ambalăm și le livrăm în aceeași zi. Facem sortarea și etichetarea lor manual. Noi am ambalat și 10.000-15.000 de caserole în decurs de opt ore, într-o zi, cu munca a patru-cinci persoane din familie.

Ce soiuri cultivați și de ce le-ați ales pe acestea?

Acum trei sau patru ani, am început să diversificăm soiurile. Aveam și două-trei soiuri remontante, aveam și două-trei soiuri unifere, cinci hectare de un fel și alte cinci, de alt fel. În ultimii trei ani am lucrat doar cu Murano, remontant, dar datorită schimbărilor de temperatură, foarte bruște, nici acesta nu mai reacționează bine la diferențele de grade dintre zi și noapte, și deja încep să îl dea peste cap.

Plantele nu prea fac față la schimbările acestea bruște de climă. Ele cred că deja a venit iarna. Dacă astăzi temperatura a ajuns la 3-4 grade și mâine ajunge la 15 grade, plantele se dau peste cap.

Cum a fost sezonul 2023 față de 2022?

Noi am preconizat că o să scoatem în piață o cantitate de peste 150 de tone de căpșune, în total, anul acesta. A fost destul de dificil. De zece ani, nu am văzut an mai ploios decât anul 2023. Am avut probleme și cu niște dăunători ai plantelor, pe care nu-i mai întâlnisem de șapte-opt ani. Pentru că nu-i mai luam în calcul, ne-au surprins. A fost foarte stresant. Anul acesta a fost foarte dificil pentru toți agricultorii!

Ce producție ați reușit să obțineți în 2023?

Undeva la 100 de tone, estimativ. Noi livrăm fructele spre depozitele din București și Ștefănești ale Mega Image. Avem logistica necesară ca să putem transporta fructele zilnic. Am cumpărat două mașini frigorifice noi, anul trecut. Mare parte dintre fructele recoltate s-au dus către Mega Image, principalul nostru furnizor.

A fost greu să deveniți partenerii unui mare lanț de retail?

Acum trei ani, ni s-a părut greu. Sistemul era diferit față de cum livram noi către piețe. Noi facem sortarea, calibrarea, etichetarea, și livrarea către retail cu mașini cu temperatură controlată. În 15.000 de caserole pot fi 100.000 de fructe. În ziua livrării, verificăm individual 100.000 de fructe. Nu trece nici un fruct necalibrat, necopt, stricat sau atins, cu defect. Există un minimum de calibru de 25 mm, 30 mm. Noi livrăm în caserole cu gramaje de 250-500 grame. Nu livrăm sub brandul nostru, livrăm sub un brand patentat, Gusturi Românești. Pe fiecare etichetă este obligatoriu numărul de lot, data livrării, adresa plantației furnizorului. De la noi, Mega Image a cumpărat peste 85-90 de tone în 2023.

Ați schimbat ceva la modul de ambalare și de etichetare în 2023?

Nu. Etichetarea și ambalarea este cam la fel, eticheta față-verso, cu toate detaliile, conținutul nutrițional, datele furnizorului. Ambalarea se face la fel, în cutii de carton. Caserolele de plastic sunt livrate în cutii de carton. Sunt opt cutii de carton, de 2 sau 5 kg. Adică ori 10 caserole de 500 de grame ori 8 caserole de 250 de grame.

În ce segment de preț s-au situat căpșunele voastre în 2023?

Media a fost puțin peste 20 de lei pe kilogram, 20-22 lei. În acest an am început să livrăm din data de 5 mai. Noi ne așteptam să începem mai devreme, din 20 aprilie, dar nu s-a putut. A fost destul de înceată pornirea, pentru că nu a fost suficient de cald atunci. A fost foarte cald în februarie, în martie și în aprilie deja a început să fie frig la noi.

Am plecat cu prețul de 20 de lei pe kilogram. Prețul e situat undeva la 5,5 lei per caserola de 250 grame sau aproximativ 9-10 lei pentru caserolele de 500 grame.

Până când ați reușit să livrați căpșune în supermarketuri?

Anul trecut am încetat livrările la căpșunele recoltate din câmp deschis la 28 noiembrie, iar anul acesta am făcut livrări până la 1 octombrie. Așteptăm să vedem cum reacționează soiul acesta în solarul încălzit. Momentan am oprit puțin livratul pentru că avem o problemă cu dăunătorii și cu vremea. 60% dintre plantele noastre stagnează, hibernează pentru iarnă, pentru că am avut vremea foarte schimbătoare.

Cum evaluați piața în domeniul în care activați?

Piața este într-o continuă schimbare și creștere, pentru că a început să fie o cerere foarte mare de fructe și legume proaspete. Vin mulți producători, dar începutul este complicat. Să vinzi în lanțurile de supermarket nu înseamnă doar să producem fructe, le punem în ceva, le livrăm și câștigăm mai mult. Înseamnă analize săptămânale la diferite laboratoare pentru fructele, pentru reziduuri de pesticide, pentru apă sau sol, și nu doar în țară. Modul de gestiune, de ambalare, de sortare, de etichetare, face diferența.

Vorbesc acum cu ușurință despre lucrurile acestea, pentru că le exersăm de câțiva ani și ne-am obișnuit să le facem, șase-șapte luni din an, zi de zi, de lunea până sâmbăta. Dar, da, piața este într-o continuă creștere, este loc pentru toată lumea. Noi laolaltă, toți producătorii din România, nu putem să acoperim cererea existentă de acum cinci ani.

Ce vrea consumatorul român?

Să mănânce legume și fructe proaspete, cu origine din România. Toată lumea se îndreaptă spre o cantitate mai mică și diversificată. Preferă să cumpere o caserolă de 250 g., ca să poată să cumpere și o caserolă de zmeură, și una de afine, și una de căpșune.

Cu ce cifră de afaceri veți încheia 2023?

Nu pot să vă spun exact cu cât încheiem. În momentul de față, cifra de afaceri este undeva la peste 350.000 de euro. Noi mergem pe o marjă de 30-35% profit, dar profitul îl reinvestim anual. În ultimii cinci ani, de când am preluat activitatea, reinvestim continuu în utilaje, mașini noi, plante originale, aproape în fiecare an schimbăm plantele. După fiecare an, le facem conversia și plantăm altele noi, pentru că dorim să avem o continuitate a calității, o calitate foarte mare. Pentru prețul acela din supermarket și calitatea trebuie să fie foarte bună.

Ce certificări dețineți?

Avem certificare Global GAP. Anul trecut am aplicat cam târziu și am avut doar auditul, la începutul anului acesta am obținut și certificarea.

Care sunt oportunitățile de extindere în 2024?

Eu sunt omul care crede întotdeauna că orice schimbare depinde de conducere. Dacă noi dorim o schimbare, o extindere, automat vine și cu mai multe sarcini pentru noi. Dacă noi nu ne-am dori mai multe atribuții pentru anul viitor, am rămâne tot la aceeași suprafață cultivată. Or, noi ne dorim să creștem, să ne extindem. Așadar, ne-am propus să începem anul 2024 cu ceva nou, cu solare încălzite. Vom vedea în decembrie cum iese toată structura și sperăm să ne extindem pe partea de spații protejate cât mai mult, pentru că schimbările acestea climatice ridică o mare problemă pentru producătorii în câmp deschis.
Există o problemă și cu forța de muncă, așadar ne propunem să aducem în luna martie zece persoane din Nepal. Iar în următorii doi ani, încercăm să atragem și fonduri europene. Ne dorim pentru anul viitor să aplicăm pentru un fond de 2,5 milioane de euro pentru o structură de sere.

Ce nivel de producție plănuiți?

Noi facem o estimare că vom avea aproximativ aceeași producție ca în anul 2023, dar nu suntem 100% siguri. Pentru producția în câmp deschis, se poate întâmpla orice. Putem spune că vom avea 150 de tone sau putem să nu facem nicio tonă. Depinde foarte mult de vreme. O să încercăm să ne restrângem, în spațiile protejate. Este foarte costisitor să cultivi în câmp deschis, se folosesc multe tratamente de combatere. Sunt mai eficiente spațiile protejate. Diferă calitatea, gustul, siguranța cantității.

Ce ar trebui să știe consumatorii și, eventual, alți parteneri care ar vrea să cumpere căpșune de la ferma Dinecco?

Suntem deschiși întotdeauna la noi colaborări. I-am ajutat și pe partenerii mai mici cu aprovizionarea de fructe proaspete, atât cât am putut. Atât timp cât putem, livrăm și pentru cofetării, și pentru aprozare.

Noi suntem deschiși la oportunități de colaborare, dar este dificil, pentru că nu facem față cererii. Ne dorim să acoperim această cerere, dar este greu, pentru că în câmp deschis se obține destul de greu cantitate. În spațiul protejat se poate preconiza pentru anul viitor o anumită cantitate, pe care putem sconta. Noi aproximăm, dar nu știm cum acționează vremea, nu ține de noi.

Ne-am propus 150 de tone și pentru anul 2023, dar ne-am confruntat cu vremea și cu temperaturile dificile. A fost un șoc termic pentru plante. În condițiile curente, este foarte greu să estimezi cu precizie. În principiu, vrem să producem peste 100 de tone în 2024.

Articolul precedentSăptămâna Bucătăriei Italiene în Lume este sărbătorită și în România
Articolul următorEdiția a 13-a de Black Friday la eMAG: 11.600 de comercianți din Marketplace au participat la eveniment
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com