“Pentru a analiza profilul consumatorului din Republica Moldova trebuie sa pornim de cateva date statistice din care putem sa ne facem o imagine clara asupra potentialului pietei. Potrivit celor mai recente date statistice, populatia Moldovei este de 3,55 milioane locuitori, cea mai mare parte, respectiv 50% fiind reprezentata de persoane cu varsta cuprinsa intre 19 ani si 50 de ani. Din populatia care constituie forta de munca, si anume un total de 2,6 milioane de persoane, circa aproximativ 1,4 milioane de persoane nu au un loc de munca sau sunt plecate din tara, deci practic nu stim nimic despre ei. De asemenea, pentru evalua potentialul pietei de retail, trebuie sa avem in vedere si nivelul salarial. Trebuie sa tinem cont de toate aceste date, pentru a segmenta si targeta corect consumatorul”, cu aceste date si-a inceput prezentarea Dumitru Slonovschi, Director General Magenta Consulting, sustinuta cu ocazia conferintei “Retailul Modern in Republica Moldova”, organizata de Modern Buyer la Chisinau. Pornind de la aceste date, reprezentantul Magenta a oferit audientei o ampla analiza asupra comportamentului de cumparare al consumatorilor din Moldova, ce a cuprins atat date despre profilul cumparatorului din supermaket cat si date privind frecventa de cumparare sau referitoare la notorietatea retelelor de magazine.
Astfel, potrivit studiului realizat de Magenta Consulting special pentru conferinta “Retailul Modern in Republica Moldova”, in orasul Chisinau, la momentul actual, sunt 346.281 de persoane active, aproape 226 de mii fiind angajati in sectorul privat, in timp ce nivelul salarial mediu este de 4.360 MDL in sectorul public si 5.390 MDL in sectorul privat. Plecand de la aceste date, studiul de consumator realizat de Magenta arata ca 65% dintre intervievati se declara shopper-i activi, adica fac cumparaturi in supermarketuri zilnic sau de cateva ori pe saptamana, iar majoritatea acestora sunt, contrar asteptarilor, barbati – 52%. De asemenea, dintre shopper-ii activi, 48% au studii superioare, 47% au varsta sub 25 de ani si doar 17% dintre acesti shopper-i castiga intre 9.000 – 12.000 MDL.
Cei care fac cumparaturi in supermarketuri o data pe saptamana si chiar mai rar reprezinta 33% dintre participantii la studiu. In ceea ce priveste frecventa de cumparare, pentru cumparaturile zilnice 26% dintre respondenti aleg supermarketurile, 13% prefera magazinele mici cu servire la tejghea, in timp ce pentru cumparaturile mai rar de o luna sau 1-2 ori pe luna sunt preferate pietele si en-gross-urile (cu procente cuprinse intre 25% si 32% dintre respeondenti).
In ceea ce priveste notorietatea retelelor de magazine, studiul Magenta releva ca cea mai mare notorietate o au retelele Nr. 1, Linella si Fidesco, fiecare cu cate un procent de 97% din respondenti care au declarat ca cunosc brandul respectiv, urmate de Green Hills, cu 93%, Metro Cash & Carry – 89%, Fourchette – 88%. De asemenea, de o buna notorietate se bucura si retelele locale, cum ar fi Rogob si Pegas, cu o notorietate de 84%, respectiv 83%.
Referitor la frecventa de cumparare a produselor alimentare din anumite retele, reteaua Nr. 1 este preferata de 15% dintre respondenti pentru cumparaturile zilnice, Linella de 14%, iar aceste retele sunt prima alegere si pentru cumparaturile de cateva ori pe saptamana, 32% declarand ca-si fac aceste cumparaturi in magazinele Nr. 1, iar 21% in Linella. Magazinele din care se cumpara cel mai rar sunt Fourchette Gourmet si Everest, 60%, respectiv 61% dintre respondenti declarand ca nu isi fac cumparaturile de aici.
“Cel mai des, consumatorii din Chisinau cumpara produse de panificatie, intr-un procent de 71% acestea fiind achizitionate zilnice, urmate de lactate – 53% dintre respondenti declarand ca le achizitioneaza de 1-2 ori pe saptamana, urmate de apa – bauturi racoritoare – 48% si, surprinzator, de fructe si legume – achizitionate de 1-2 ori pe saptamana de catre 65% dintre participantii la studiu”, a detaliat Dumitru Slonovschi in cadrul conferintei “Retailul Modern in Republica Moldova”.
Evenimentul, organizat de Modern Buyer pe data de 9 martie 2017 la Hotel Radisson Blu Leogrand din Chisinau, a reunit peste 150 de persoane, reprezentanti ai celor mai importante retele de retail modern, reprezentanti ai autoritatilor statului, precum si producatori din segmentul food si non food si furnizori de servicii si solutii pentru retail si FMCG, atat din Romania cat si din Republica Moldova.