Editia din 2013 a raportului Global Powers of Retailing, a realizat anual de Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), in colaborare cu Stores Media, identifica cei mai mari 250 de retaileri din lume, pe baza rezultatelor inregistrate in anul fiscal 2011/2012. Raportul, publicat in luna ianuarie 2013, reprezinta insa mai mult decat un top – prezinta, de asemenea, o perspectivă asupra economiei globale, tendintele pe care retailerii trebuie sa le ia in considerare in perioada urmatoare, precum si o analiza a capitalizării pietei din industria de retail.
Economia globală a incetinit in 2011, in multe piete din intreaga lume. In Europa, criza monedei euro a dus la inasprirea conditiilor de creditare. In plus, guvernele din toate tarile europene au implementat masuri de reducere a cheltuielilor si au majorat taxele, decizii care au dus la slabirea economiilor si au subminat si mai mult increderea consumatorilor. Din prima jumatate a anului 2012, regiunea s-a indreaptat din nou spre recesiune, cu care se confrunta si acum.
In China, politica monetara s-a inasprit in 2011, in scopul de a „impiedica” o economie inflationista. Cu toate acestea, deoarece ritmul economiei europene a incetinit, a incetinit in acelasi timp si cresterea exporturilor chineze, astfel ca politica monetara restrictiva a inceput sa aiba un impact negativ asupra cererii interne. Temandu-se de o cadere dura, autoritatile chineze au a inceput relaxarea politicii monetare si fiscale spre sfarsitul lui 2011. Pana in 2012, China s-a confruntat cu o incetinire moderata a cresterii economice, insa sectorul de consum a ramas robust.
Pentru Statele Unite ale Americii, 2011 a oferit o crestere economica modesta – sectorul de productie a inceput sa se recupereze, iar exporturile au performat bine. Insa esecul guvernului de a conveni asupra unei modalitati de realizare a corectitudinii fiscale a condus catre primul rating de downgrade de creditare guvernului SUA, ceea ce a afectat negativ increderea investitorilor, preturile actiunilor si crearea de locuri de munca. Pana in 2012, economia SUA a inceput sa-si incetineasca ritmul de crestere, iar exporturile au scazut. Cu toate acestea, sectorul de consum din SUA a continuat sa creasca intr-un ritm modest.
Cum arata Topul 10 retaileri, editia 2013
Retailerii din Top 250 si-au menținut o marja de profit net de 3,8% in anul fiscal 2011/2012, similara celei din 2010. Aproape toate companiile care au furnizat rezultatele financiare in intregime (181 de companii din 194) operau pe profit in 2011. Nu este surprinzator deoarece este posibil ca mai putine companii sa fi inregistrat o crestere a marjei de profit net in 2011, in urma imbunatatirii profitabilitatii in 2010.
Pentru prima data de cand se realizeaza acest raport, veniturile totale ale companiilor de retail din Top 250 au depasit 4.000 miliarde dolari. Aceasta cifra a rezultat ca urmare a modificarii metodologiei, care pana acum a afectat unele companii. In acest an, pentru prima data, companiile au fost clasificate in functie de vanzarile totale, nu doar vanzarile provenite din comertul cu amanuntul. In scopul acestei analize, vanzarile cu amanuntul includ redevente si taxe de francize / licente, precum si vanzarile en-gros ale magazinelor afiliate / membre sau alte operatiuni de retail.
Aceasta modificare reflecta complexitatea tot mai mare a modelului de operare a multor companii mari de retail. Majoritatea retailerilor din pietele mature depun numeroase eforturi pe pietele externe, angajandu-se in multiple strategii ce vizeaza atat dezvoltarea cat si intrarea pe noi piete, prin intermediul unor strategii diverse, precum francize, acordarea de licente, asociatii in participatie etc.
Wal-Mart si-a majorat avansul fata de „urmaritori”
Potrivit datelor cuprinse in raport, primii zece mari retaileri din lume au ramas aceiasi ca in anul fiscal 2010/2011. Cu o crestere a veniturilor de 6 procente, gigantul american Wal-Mart si-a majorat avansul fata de Carrefour Groupe. Retailerul francez si-a pastrat locul al doilea, in pofida unui declin al vanzarilor. Cu toate ca si veniturile sale au scazut usor, Metro Group a ramas pe locul patru. Cresterea robusta inregistrata de compania americana Costco i-a adus acesteia pozitia a sasea, inaintea germanilor de la Schwarz Group, in timp ce Aldi a depasit atat Walgreen cat si Home Depot, datorita aprecierii monedei euro fata de dolarul american in 2011.
Wal-Mart, a carui venituri reprezinta peste 10% din totalul veniturilor din Top 250, a achizitionat in 2011 Massmart Africa de Sud, cea mai mare tranzactie din ultimul deceniu, fapt care va permite in viitor sa-si majoreze avansul fata de rivalii sai din Top 10. Impreuna, primii zece retaileri au o prezentia geografica mai mare decat intregul grup de 250 companii. Acestia opereaza in 16,7 tari, in medie, aproape de doua ori mai mult fata de media intregului grup. Veniturile din operatiunile din strainatate au reprezentat aproape o treime din totalul veniturilor inregistrate de retailerii din Top 10. Cei mai mari retaileri europeni si-au continuat cresterea in afara granitelor tarii de origine mai mult decat au facut-o cei mai mari zece retaileri din SUA.
Cresterea de 4,4% a veniturilor insumate de retailerii din Top 10 a fost moderata de catre Carrefour, care a suferit un declin de 9,8% a vanzarilor in anul fiscal 2010/2011. Prin comparatie, cumulat, companiile din Top 250 au inregistrat o majorare a veniturilor de 5,1%. De asemenea, profitabilitatea primilor 10 retaileri (2,9%) a ramas mai mica decat cea inregistrata la nivelul Top 250 (3,8%). Acest lucru reflecta de fapt componenta Top 10 retaileri, care consta din comercianti cu amănuntul ce activeaza in industria bunurilor de larg consum.