20/20 Vision Planning for the Future – 23 Iulie 2020

Modern Buyer a organizat pe data de 23 Iulie a.c. la Crowne Plaza Garden din Bucureşti, evenimentul cu tema 20/20 Vision: Planning for the Future la care au participat 50 de manageri de top din retail şi FMCG. Evenimentul a fost organizat într-un cadru exclusivist şi, de aceea mai restrâns, la Crowne Plaza Garden din Bucureşti, în intervalul 17.00 – 21.00.

Ne-am propus să aflăm de la speakerii invitaţi cum poate fi regândită planificarea operațiunilor, a forței de muncă, a finanțelor/bugetelor, a investițiilor unei companii din Retail/FMCG şi să vorbim despre resursele pentru viitoarele investiții cerute de remodelarea businessului. Planificarea viitorului presupune trecerea de la planificarea de urgență, pe termen scurt, la o planificare economică și la un scenariu de acțiune pe termen mediu și lung.

Iată câteva din mesajele transmise de invitaţi:

Cătălin Samara, COO Carrefour România: „Tehnologia și digitalizarea au devenit esențiale în adaptarea la noua realitate”

Cătălin Samara, COO al Carrefour România, a vorbit despre provocările perioadei de pandemie, despre adaptarea rapidă, dar și despre oportunități și respectarea promisiunii de a face tranziția alimentară accesibilă tuturor.

“La debutul crizei, am văzut cum totul s-a schimbat pentru oameni, familii, companii, comunități și autorități. Pandemia ne-a schimbat felul de a trăi, de a face cumpărături și chiar de a ne petrece timpul – o adevărată provocare. Am înțeles atunci că adaptarea rapidă este soluția. Adaptarea la context, la realitatea actuală a clienților și colegilor noștri. Practic, la noua față a societății.” Reprezentantul Carrefour consideră că modelul de business omnichannel i-a permis companiei să se adapteze rapid.

De altfel, Carrefour este un brand full service care se adresează consumatorilor prin intermediul unei rețele interconectate de peste 360 de magazine, multiformat: hipermarket, supermarket, magazine de proximitate, magazine tip discount, convenience, carrefour.ro, precum și prin servicii personalizate de livrare: Bringo, Gurmandio. La acestea se adaugă aplicațiile inteligente de shopping (aplicația Carrefour) și inovațiile din magazine.

“Hipermarketurile Corbeanca, din București – care pentru mine reprezintă cea mai bună experiență calitativă pe care o poți găsi în România, dacă îți dorești produse proaspete și shopping modern – și Târgu Mureș sunt exemple foarte bune de magazine full service.”

Pe 25 iunie 2020, în Târgu Mureș, Carrefour România a deschis un hipermarket care oferă consumatorilor o experiență de cumpărături sigură și interconectată, cu opțiuni online și offline. Clienții pot accesa produsele și promoțiile disponibile în magazin, dar și din afara lui, prin: aplicația Carrefour, Carrefour.ro și Bringo. Apoi, cu opțiunea click & collect, pot alege cum preferă să intre în posesia cumpărăturilor (direct acasă sau gata pregătite, din magazin).

“În ceea ce privește inovația în magazine, vreau să amintesc un alt magazin deschis recent, tot în Târgu Mureș, care este primul supermarket 100% self check-out.” a menționat Cătălin Samara.

Un alt antidot pentru criză, care va ajuta retailerul să depășească provocările este Supeco.
“Supeco este un format simplu, dar foarte eficient, un motor al dezvoltării atât pentru noi, cât și pentru piață. Are cea mai bună poziționare în termeni de preț de pe piața de retail modern. Aceasta, cu atât mai mult cu cât cuprinde, în oferta sa, și branduri naționale de FMCG. Nu veți găsi ceva similar în alte rețele de tip discount. Ce este, de asemenea, special la Supeco este că putem reinvesti în prețuri savingul pe care îl facem cu acest format.”

“Mă bucur că pot face aceste mențiuni la un eveniment găzduit de Modern Buyer, pentru că ele dau o idee despre cum poate fi redefinit retailul pentru consumatorii moderni.”, a mai precizat Cătălin Samara, în discursul său.

Referitor la redefinire, Carrefour a început încă din 2019 procesul de regândire (reshape) a conceptului de convenience, un format important pe piața de proximitate. “Odată cu deschiderea Carrefour Express Globalworth în București, am lansat un nou format de tip convenience: foarte digital și prietenos cu consumatorii, cu un design modern, creat având în minte nevoile de shopping și lifestyle ale acestora.” De altfel, formatul de proximitate este un motor al inovației pentru Carrefour, care acum testează o piață nouă, pe un segment specific, cu noul concept Bonteria Very & So din București.

Au existat și oportunități în prima jumătate a anului 2020?
Covid-19 a schimbat comportamentele de cumpărare, astfel că experimentăm acum noi modalități de livrare către clienți și noi feluri de a răspunde nevoilor acestora în online.

“Vedem consumatori noi care se bucură acum de livrarea acasă și de un mod responsabil de a face cumpărături. Ceea ce arată că tehnologia și digitalizarea au devenit esențiale în adaptarea la această nouă realitate.” Astfel, în perioada stării de urgență și ulterior, de alertă, Bringo a devenit un serviciu esențial pentru categorii de clienți noi, cum ar fi vârstnicii.

“Bringo nu numai că le aduce consumatorilor un hipermarket la ușă în 90 de minute și într-o calitate a serviciilor curatoriată (valoare ridicată), la prețuri de hipermarket foarte bune, dar îi ajută și să câștige timp.”

“Din ce în ce mai mulți retaileri sunt interesați să intre în platforma Bringo. Carrefour este lider în e-commerce-ul alimentar din țară. Bringo și Carrefour.ro joacă un rol major în acest sens.”

Noțiunea de value for money / raport calitate-preț este, mai mult ca oricând, în centrul atenției. Ea vine și cu oportunități pentru branduri. TEX, brandul Carrefour de haine, reprezintă un foarte bun exemplu: “Românii au descoperit tot mai mult acest brand, pe perioada pandemiei.”

Parteneriatele cu producătorii locali vor deveni și mai puternice
A doua parte a anului necesită o bună pregătire mentală pentru adaptarea la o realitate de business (și a consumatorilor) încă în schimbare, precum și o bună anticipare, cât de mult posibil.

Compania va continua planul de transformare, procesul de expansiune și de digitalizare, precum și de a face tranziția alimentară accesibilă tuturor.

“Aș vrea să punctez un subiect specific, și anume prețul și formatul de tip discount. Ne vom concentra pe prețul oferit consumatorilor, precum și asupra percepției legate de preț și a valorii adăugate pe care o oferim.”

“Suntem extrem de competitivi, oferind, în același timp, o foarte bună calitate. Ne dorim ca toți clienții noștri să se bazeze pe noi, să știe că pot conta pe Carrefour, în vremuri dificile. Știu că nu suntem singuri în acest efort. Credem cu tărie că, dumneavoastră, furnizorii, vă veți concentra, de asemenea, pe a livra valoare ridicată și competitivitate.”

“Tocmai pentru că nu suntem singuri în acest ecosistem de business, ca întotdeauna, dar chiar și mai mult pe timp de criză, am continuat să ne sprijinim partenerii prin programe și inițiative sustenabile, pe termen lung. Sunt convins că producătorii locali, mai ales cei din industria agricolă, vor juca un rol major în repornirea economiei. Astfel că parteneriatele noastre cu ei vor deveni și mai puternice.

Prin programe precum Creștem România BIO, Carrefour adaugă valoare pentru întreaga agricultură locală, nu doar pentru un producător sau altul. Creștem România BIO este o mișcare națională de susținere a agriculturii sustenabile și de încurajare a obiceiurilor sănătoase de consum, având la bază produsele BIO.

“Încurajăm producția eco-friendly, dezvoltarea sustenabilă, cu un preț mai mic la raft comparativ cu produsele BIO de import, un aspect foarte important pe timp de criză. Avem un angajament pe termen lung față de producători, acela de a le cumpăra produsele încă de când se află în proces de conversie la BIO și 2 ani după. Oamenii caută mâncare de calitate mai mult ca oricând, dar trebuie să fie la un preț foarte accesibil.”

Un alt program care continuă să se deruleze la Carrefour este “Deschidem Vinul Românesc”. Ținta retailerului este să construiască o abordare națională și să îi sprijine pe producătorii de vinuri în procesul de export.

„Încurajăm producătorii locali de vinuri din toate regiunile viticole ale României, dându-le acces la raft. Mai mult, împreună cu producători de vin selectați, dezvoltăm etichete exclusive, pe care ei le încredințează rețelei Carrefour. Voi aminti câteva: Aurelia Vișinescu a listat al doilea vin exclusiv, Etika Fume, Domeniul Bogdan listează al treilea vin – ECOU Rose, Via Viticola Sarica Niculițel, cu Caii de la Letea Geneza Chardonnay, Rose și Fetească Neagră – care se va regăsi, în foarte scurt timp, la raft, Davino cu Brumar Alb, Brumar Rose, Brumar Roșu.

O inițiativă cu care Carrefour a venit în spijinul micilor producători de legume proaspete în perioada de urgență a fost Lădița cu verdețuri. Prima lansare – dintr-o serie de lădițe, cu produse proaspete, disponibile și în Bringo – a fost în primăvară. “Prin preluarea întregii producții la prețul corect, i-am ajutat pe fermieri să rezolve excedentul cu care se confruntau și le-am oferit acces rapid la piață. Apoi, am donat 25% din valoarea fiecărei lădițe vândute către Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii.”

În viitor, prioritățile retailerului rămân sănătatea și siguranța angajaților, clienților și furnizorilor precum și garanția că magazinele Carrefour rămân cel mai sigur loc unde să lucrezi și să-ți faci cumpărăturile.

“Pe perioada crizei, mindset-ul nostru se reflectă într-o abordare modestă, devreme ce trăim multe incertitudini, dar și în determinare și încredere deplină în ceea ce facem. Toate, dublate de un simț al scopului și conștientizare a rolului nostru în societate.”

“Clienții noștri se pot baza pe noi în vremurile cele mai grele pentru țară și economie. Știm că nu vom fi singuri. Știm că și noi, la rândul nostru, ne vom putea baza pe partenerii noștri.”, a afirmat, în finalul intervenției sale, COO-ul Carrefour România, Cătălin Samara.

Daniel Gross, Director General PENNY | REWE Romania a vorbit despre provocările perioadei de pandemie, pe care am străbătut-o în primele șase luni ale anului, dar și despre planurile de viitor, la invitația Modern Buyer, în cadrul evenimentului 20/20 Vision Planning for the Future.

Compania Penny și-a anunțat în perioada pandemiei rebrandingul, ca parte din consolidarea strategiei de dezvoltare, dar și ca o dovadă în plus a angajamentului pentru România.
“Suntem aici din 2005 și, de atunci, am învățat să ne adaptăm, dar și să ne păstrăm amprenta locală.”

“În continuare, ne vom concentra pe satisfacția angajaților și a clienților noștri și vom investi în calitatea produselor cu focus pe mărci proprii produse local, dar și în soluții de digitalizare și automatizare.

“Ne propunem să extindem în mod sustenabil rețeaua de magazine Penny. și să ajungem la un număr de 600 de unități. până în 2029.”


Măsurile de prevenție recomandate de autoritățile române sunt implementate în toate cele 262 de magazine. “Urmărim permanent situația la nivel european și suntem pregătiti să acționăm.”

Orice criză vine şi cu oportunităţi

Retailerul își va respecta în continuare misiunea de a oferi un raport calitate-preț corect clienților săi și de le oferi oportunități pentru a-și face cumpărăturile în mod chibzuit.

“Vom rămâne alături de producătorii români și vom continua parteneriatele cu aceștia pentru sprijinirea economiei locale”.

Digitalizarea și tehnologizarea vor deveni inevitabile. Dacă până acum aceste procese erau mai lente, peisajul economic se va schimba și chiar va forța unii actori economici să își schimbe procedurile de lucru.

“În domeniul comerțului, posibilitatea de a comanda online va deveni foarte importantă pentru consumatori, iar noi va trebui să ne adaptăm la aceste noi comportamente.”

Prioritatile companiei rămân, în continuare, după cum urmează: remodelarea, expansiunea, parteneriatele pe lanţul de aprovizionare, programele aflate în derulare.

„Continuăm cu planul nostru pentru România: 600 de magazine în 10 ani”

În această perioadă, cele mai importante obiective pentru companie sunt de a-și proteja angajații și clienții și de a asigura disponibilitatea produselor în magazine.

„Continuăm cu planul nostru pentru România: 600 de magazine în 10 ani. Ne-am propus să deschidem 20 – 25 de noi magazine în 2020. Am început pregătirile și pentru cel de-al 4-lea centru logistic în regiunea Oltenia, planificat pentru deschidere în următorii doi-trei ani. Bugetul de investiții a rămas deocamdată neschimbat.”

Procesul de modernizare a magazinelor a început încă de anul trecut, iar până în prezent există 26 de magazine în noul format Penny. Acest design modern va fi aplicat fiecărui nou magazin deschis începând de anul acesta, astfel că, până în 2022, toate magazinele Penny din tară vor fi adaptate noului concept.

Pentru anul 2020 sunt planificate 75 de remodelări Penny.

Pentru anul 2020 sunt planificate 75 de remodelări Penny., cu un buget de investiții de 7,5 mil. de euro, ceea ce duce la un buget total de investiții de 22 mil. euro.

“Suntem o companie cu origini germane, dar ne adaptăm local. An de an urmărim să îmbunătăţim parteneriatele pe care le avem cu producătorii locali sau să colaborăm cu noi furnizori. Colaborăm îndeaproape cu furnizorii noștri, 80% dintre aceștia sunt din România.”

Ceo-ul a oferit câteva exemple de parteneriate cu producătorii locali și a menționat că pâinea proaspătă, de exemplu, provine de la 72 de furnizori locali din întreaga ţară.

“Alimentarea cu pâine se face din proximitatea magazinelor. Distanţa medie dintre brutării şi magazinele Penny este, în medie de 50 de km.” a precizat el.

Carnea de porc, pui şi vită provine de la animale crescute în România. În prezent, la nivel naţional, sunt aproximativ 110 de magazine Penny unde există măcelării partenere, operate de producători locali sau regionali, cu produse proaspete, din România.

Retailerul trece printr-un proces de restructurare a portofoliului de branduri private, de origine românească, pe cele mai importante categorii

“Extinderea gamei de produse sustenabile este o prioritate pentru noi. În prezent, suntem în plin proces de restructurare a portofoliului de branduri private, de origine românească. Ne concentrăm atenția și pe prospețimea cărnii, fructelor și legumelor, cele mai importante categorii de produse din magazinele noastre.”

Ce aduce viitorul? Penny va oferi, în continuare, prețuri corecte și produse proaspete de calitate, iar la acestea se va adăuga un plus de modernitate. În viitor, prioritățile managementului Penny se vor concentra pe aspectul magazinelor, pe mai multe produse de proveniență românească, cu mărci proprii reprezentative, precum: Hanul Boieresc, San Fabio, Kristal Perle etc.

Oamenii vor fi pe primul loc

Compania are în prezent peste 4.800 de angajați. Venitul minim net de intrare în companie este de 2.100 de lei, începând din aprilie 2020.

“Ne dorim să îi transformăm pe angajații noștri în suporteri. În direcția aceasta mergem cu multă încredere și cu mult efort. Acest lucru nu se obține doar crescând salariul și beneficiile acordate, lucru pe care l-am făcut deja. Acest lucru rezultă și din modul în care îți tratezi angajații în fiecare zi. La acestea se adaugă oportunitățile create pentru dezvoltarea lor personală.”

Compania le oferă angajaților o asigurare de sănătate medicală privată, indiferent de nivelul ierarhic, pachete-cadou pentru ocazii speciale (prima zi de școală sau pentru nou născuți), zile suplimentare pentru concediu de odihnă sau pentru ziua de naștere, dar și traininguri variate pentru dezvoltarea profesională, programe de wellbeing sau de parenting.

Retailerul lucrează în continuare la îmbunătătirea experienței pentru client în magazinele fizice, concentrându-se pe zona de queue management, comanda și livrarea automată, dar ia în considerare și comerțul online.

În privința comerțului online, Daniel Gross a făcut următoarea declarație:
“Credem că este un moment bun să testăm. De altfel, vedem la colegii din Germania că testează mult, iar dacă business case-ul este de succes, el va fi replicat și în alte țări.”

Sustenabilitatea este o componentă strategică pentru viitorul companiei, axată pe următorii piloni: produse locale, energie, climă & mediu, angajati, responsabilitate socială corporatistă.

Compania va miza în continuare pe expansiune, pentru care există un plan pe zece ani, dar și pe comunicarea integrată, odată cu schimbarea identității vizuale și a conceptului de comunicare, sub sloganul „Economisim bani, nu dragoste”.

“Rămânem aproape de cei peste 2 milioane de clienți care ne trec pragul săptămânal și lucrăm în continuare să devenim discounterul preferat al cât mai multor români.” a reafirmat, în final, Daniel Gross.

Penny Market este conceptul de succes al grupului german Rewe și unul dintre cei mai activi retaileri din România, cu primul magazin deschis pe piața locală în anul 2005.

Întreaga rețea este deservită de trei centre logistice situate în localitățile Ștefăneștii de Jos, Turda și Bacău. În prezent, rețeaua Penny Market în România este alcătuită din 262 de magazine la nivel național și o echipă dedicată formată din peste 4.800 de angajați.

Mulţumim partenerilor

Vă invităm să vizualizaţi Galeria Foto a evenimentului