Serviciile de livrări rapide la domiciliu au reprezentat alternativa la cumpărături în contextul distanțării sociale impuse, atât pentru persoanele care voiau să își reducă vizitele în magazine, cât și pentru cele care efectiv nu se puteau deplasa, în această perioadă.
Decizia grupului american Uber Technologies de a retrage Uber Eats de pe piaţa românească ne-a determinat să privim mai cu atenție la ce se petrece pe această piață, extrem de efervescentă, de la instalarea stării de urgență/alertă, odată cu închiderea restaurantelor și aplicarea restricțiilor de mobilitate.
Un rezultat obținut empiric plasează Bringo pe primul loc în topul încrederii utilizatorilor de servicii tip food delivery. Reprezentanții companiei care administrează aplicaţia mobilă pentru livrat cumpărături, controlată de Carrefour, anunțau la mijlocul lunii martie că au de 10 ori mai multe comenzi și că puteau onora doar o jumătate dintre acestea. Lucrurile s-au reglat ulterior, și o comandă plasată de mine pe Bringo, mi-a fost livrată, într-un timp de așteptare agreat de 2 h.
Serviciul este prezent în 24 de orașe din țară. Carrefour deține pachetul majoritar din societatea Bringo Magazin, respectiv, 51%, din societatea care operează platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă.
Mega Image folosește la rândul său un serviciu la fel de popular în rândul utilizatorilor, pe platforma eMag. Ca urmare a extinderii acestui parteneriat, Mega Image anunța la începutul lunii mai că își crește capacitatea de livrare la numai 60 de minute. Pentru început, în faza pilot de lansare a platformei Tazz by eMag, serviciul de livrare rapidă acoperea o zonă limitată din București, în aria a 23 de magazine Mega Image din zona de nord, precum și în alte două orașe din țară: Timișoara și Cluj.
Pentru lansarea unei comenzi, utilizatorii pot accesa Tazz by eMag, fie direct pe tazz.ro , fie prin aplicațiile disponibile pentru Android și iOS și pot alege din peste 500 de produse alimentare și pentru casă, precum și din 6 pachete create special pentru a scurta timpul de pregătire și de livrare.
Fiecare comandă este preluată de cel mai apropiat magazin Mega, aflat în program, în care echipe dedicate pregătesc cumpărăturile. În același timp, un curier este anunțat prin platformă și este trimis pentru livrare, care se face între 30 și 60 de minute. Plata se face doar online, prin card bancar.
Noul serviciu de livrări la domiciliu Tazz by eMag completează cumpărăturile online care pot fi făcute în supermarketul online Mega Image, direct pe mega-image.ro sau în marketplace-ul eMag, pe www.emag.ro/supermarket.
Tot la începutul lunii mai, Kaufland anunța extinderea serviciului de livrări la domiciliu prin Glovo în 11 orașe noi și că ajunge, astfel, la o rețea de 25 de orașe acoperite în țară. În toate cele 25 de orașe din România, clienții vor putea comanda cu livrare la domiciliu, prin aplicația digitală Glovo, dintr-un sortiment de peste 2.000 de produse, cu plata prin card bancar sau cash la livrare.
De la începutul parteneriatului, din Kaufland au fost livrate peste 4 milioane de produse prin Glovo. Cele mai mari valori ale unor comenzilor înregistrate de Glovo pentru Kaufland au fost de 3001 lei pentru o listă de cumpărături de 293 de produse și, respectiv, 2561 lei pentru o listă de cumpărături de 281 de produse.
Aplicația de servicii de livrare rapidă care permite utilizatorilor să comande orice din orașul lor și să primească sau să trimită pachete rapid, împlinește doi ani de activitate în România. În acești doi ani, utilizatorii Glovo au comandat peste 16,3 milioane de produse.
La finalul lunii aprilie, cora își anunța consumatorii că vor putea comanda de acasă, prin platforma foodpanda, dintr-o sortimentație de peste 1.000 de produse alimentare și non-alimentare comercializate de hipermarket. Foodpanda se angaja să le livreze în regim expres, într-o primă etapă, în zona de proximitate a hipermarketului cora Lujerului.
Proiectul a avut o fază-pilot, ceea ce presupus livrarea de comenzi rapide doar în zona hipermarketului cora Lujerului, pe o rază de aproximativ 5 kilometri. Începând din luna mai serviciul urma să se extindă la nivelul tuturor hipermarketurilor cora din Capitală, pe o rază de aproximativ 8 km în jurul acestora.
Până la finalul lunii mai, serviciul de livrare expres va fi disponibil şi în alte orașe în care cora e prezentă – București, Ploiești, Constanța, Cluj, Bacău și Baia Mare, Drobeta Turnu Severin – pentru a putea deservi un număr cât mai mare de clienți.
Flota de livratori foodpanda se angajează să livreze comanda la domiciliu într-un interval de 60 de minute de când este plasată în aplicația foodpanda, pentru o taxă de livrare variază care variază între 10 – 20 lei, în funcție de aria de livrare. Valoarea minimă a comenzii este de 50 lei și greutatea maxim acceptată pentru o comandă este de 20 kg.
Clienții cora, au de asemenea, la dispoziție serviciul de livrări la domiciliu prin comanda pe www.cora.ro , dar si serviciul coraDrive, care presupune comandarea produselor dorite pe platforma www.cora.ro și ridicarea, de către clienți, a comenzilor din spațiile Drive disponibile în București – la toate cele patru hipermarketuri cora , precum și la cora Brătianu în Constanța, cora Cluj-Napoca și cora Bacău.
Înainte de instalarea pandemiei, foodpanda.ro, parte a grupului Delivery Hero, colabora cu un număr de 2100 de restaurante din țară și raportase în 2019 o creștere cu 300% a numărului de comenzi online de mâncare, comparativ cu anul precedent.
O decizie extrem de surprinzătoare a venit din partea Auchan, care la mijlocul lunii mai s-a hotărât să acorde încrederea sa Poștei Române și și-a extins opțiunile de livrare a comenzilor online printr-un parteneriat cu compania de stat, mai întâi pentru Suceava și localitățile limitrofe.
Practic, retailerul integrează serviciul StaiAcasă Plus, soluția de livrare door-to-door dedicată distribuției rapide oferite de Poșta Română.
Clienții vor putea comanda alimente la temperatură ambientală, dar și produse nealimentare, din toate categoriile listate pe auchan.ro, cu o greutate maximă a comenzii de 30kg.
Comenzile astfel expediate sunt monitorizate în sistem track&trace pe tot fluxul de livrare. Salariații poștali contactează destinatarul și fac livrarea comenzilor la adresa indicată. Destinatarul confirmă primirea prin semnătură pe formularul AWB, iar factorii poștali încasează contravaloarea trimiterii. În perioada următoare, compania Auchan va căuta să extindă treptat această opțiune la nivel național.
În plus, datele comparative pe lunile martie – aprilie furnizate de Reveal Marketing Research pentru Restograf arată că în București au apărut o serie de modificări în privința aplicațiilor de food delivery. Potrivit studiului, doar Glovo și-a menținut clienții în această perioadă, 61% dintre cei intervievați nominalizând-o. Dacă în luna martie, 56% dintre bucureșteni au folosit Food Panda, în aprilie procentul a scăzut la 51%. Cele mai mari scăderi le-au înregistrat însă Uber Eats (care a fost utilizat de 36% dintre respondenți în luna aprilie, față de 41% în martie) și Takeaway.com (folosit de 12% dintre bucureșteni în aprilie, față de 21% în martie).
Comparativ cu alte piețe, în România comerțul online de bunuri de larg consum este încă într-un stadiu incipient și acoperă mai puțin de 1% din vânzări, din cauza unui nivel redus de penetrare. Chiar și în acest context, cu 13% mai multe familii și-au făcut cumpărăturile de larg consum online în primul trimestru din acest an, față de primul trimestru al anului trecut. În plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achiziționat în mod repetat din online, potrivit datelor furnizate de GfK Consumer Panels & Services, în luna mai 2020.
În final însă, nu știu dacă ar trebui să ne îngrijoreze așa de tare plecarea Uber Eats din România. Pe de o parte, pentru că informațiile recente indică faptul că locul său va fi ocupat de Bolt Food, compania estoniană cunoscută anterior ca Taxify, care se pregătește să își lanseze propriul serviciu pentru livrarea comenzilor de mâncare în România.
Pe de altă parte, marile lanțuri de retail ar putea avea un cuvânt greu de spus pe această piață a livrărilor de hrană – piață aflată încă în formare. Marile rețele comerciale și-ar putea extinde și crește acest tip de servicii pe viitor, în beneficiul consumatorului final.