MEDNET Research a derulat al patrulea val al studiului privind percepția asupra propriei bunăstări în rândul românilor din mediul urban. Datele au fost culese în luna martie 2023, pe un eșantion de 1.000 de persoane adulte, reprezentativ național pentru populația urbană. Precedentele ediții au fost derulate în toamna 2022, primăvara 2022 și iarna 2021 / 2022.
Satisfacția privind nivelul de trai
Pe o scală de la 1 la 5, unde 1 = total nemulțumit, iar 5 = foarte mulțumit, indicele de satisfacție s-a situat în această primăvară în zona neutră – 3,25 dar în creștere față de edițiile anterioare ale studiului. Cel mai mult a crescut ponderea celor care se declară mulțumiți și foarte mulțumiți – la 38% din totalul respondenților și în creștere cu opt puncte procentuale față de ediția de la finalul anului trecut (octombrie 2022).
De asemenea, în scădere semnificativă se află și ponderea celor nemulțumiți și foarte nemulțumiți – 16%, cu cinci puncte procentuale mai puțin față de precedenta ediție a studiului. Este cel mai mic procent de respondenți care s-au declarat complet nemulțumiți de nivelul lor de trai, din ultimul an. De asemenea, și ponderea celor aflați în zona neutră – 46%, s-a redus față de toamna trecută, când se situa la jumătate – 50%.
Principalele surse de îngrijorare
Inflația este principala sursă de îngrijorare, menționată de 28% dintre participanții la studiu. De remarcat că indicatorul a avansat cu peste zece puncte procentuale față de toamna lui 2022, când se situa la 16%.
La finalul lui 2021 circa o treime dintre români menționau ca principală sursă de îngrijorare sănătatea, pentru ca, la începutul acestui an, aceasta să cadă pe locul secund în topul îngrijorărilor noastre, cu 24% din mențiuni.
Mai suntem preocupați de bani – 19%, dar această îngrijorare tinde să se diminueze față de toamna trecută, când 25% dintre respondenți au menționat banii drept grija principală.
Cât despre război, acesta a devenit o obișnuință în viețile noastre, întrunind aproape 8% din mențiuni, după peste 30% la începutul anului trecut.
Alte lucruri care ne mai preocupă sunt situația economică a țării – 7%, în scădere semnificativă de la 13% în studiul precedent și 17% acum un an, precum și stabilitatea locului de muncă: constant, puțin peste 6% dintre respondenți s-au declarat preocupați de viitorul job-ului lor.
Percepția privind distribuția veniturilor pe tipuri de cheltuieli
Am întrebat respondenții cum percep că își cheltuie veniturile lunare. O treime din bugetul lunar al unei familii este cheltuit pe alimente, băuturi, produse de îngrijire personală și a casei, aproape un sfert merge către plata utilităților, iar circa 10% este folosit pentru achitarea creditelor curente.
Dacă ponderea cheltuielilor pe alimente a rămas constantă de-a lungul ultimului an, se observă fluctuații în privința cheltuielilor cu utilitățile. Astfel, este pentru prima oară în ultimul an când aceste cheltuieli reprezintă sub 24% din buget, adică în scădere cu circa două puncte procentuale față de edițiile precedente ale studiului.
Oricum, cheltuielile pe alimente și utilități depășesc jumătate din bugetul lunar – 54%, dar în scădere după un maxim de 57% în iarna anului trecut. Față de perioada de vară, plata utilităților pe timp de iarnă poate crește cheltuielile unei familii cu până la zece puncte procentuale.
Este de remarcat și o ușoară tendință de creștere a bugetelor alocate economiilor – 6,7%, față de 5,3% în toamna anului trecut și 6% cu un an în urmă, și al celor dedicate petrecerii timpului liber – 6,4%, față de 5,8%.
Percepția privind standardul de viață
Jumătate dintre respondenți afirmă că veniturile lunare le permit să trăiască decent, fără extravaganțe, în timp ce 26% afirmă că banii câștigați lună de lună le ajung doar ca să-și acopere cheltuielile de bază.
Cea mai mare pondere a celor care au declarat că trăiesc decent s-a înregistrat în primăvara anului trecut – 54%, iar cea mai mică – 47%, la finalul lui 2021. Pe de altă parte, numărul celor care declară că își pot acoperi doar cheltuielile a crescut cu circa trei puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cei care nu își pot acoperi nevoile de bază (alimente, plata utilităților) se situează la 8%, dar în scădere față de toamna anului trecut – 13%.
La polul opus, 14% afirmă că își pot permite lucruri scumpe, dar cu efort. Procentul este în creștere față de toamna trecută (11%), dar în scădere față de sfârșitul anului 2021 (18%). Doar un procent dintre respondenți declară că își permite orice fără efort.
Percepția asupra evoluției veniturilor gospodăriei
Peste jumătate dintre respondenți – 54% și cel mai mare procent din ultimul an, afirmă că se așteaptă ca veniturile lor să rămână la același nivel în următoarele șase luni. Mai mult, 21% afirmă că se așteaptă ca veniturile lor să crească în următoarea jumătate de an, cu cinci puncte procentuale mai mare față de anul trecut. Totuși, la finalul lui 2021 procentul era ușor mai mare, 22%.
Doar circa 14% dintre respondenți se așteaptă la o diminuare a veniturilor în următoarele șase luni, în scădere accentuată față de anul trecut – 20%.
Numărul de credite și intenția de a accesa un credit
Puțin peste o treime din populația urbană – 32% plătește rate la un credit, în timp ce 17% la două credite. Procentul celor cu două credite s-a diminuat față de toamna trecută, când se situa la 21%. Aproximativ o cincime dintre respondenți au trei credite sau mai mult, dar tendința este de diminuare.
Cifrele arată un comportament precaut, întărit de faptul că 83% dintre respondenți și în creștere cu patru puncte procentuale față de toamna trecută, afirmă că nu intenționează să contracteze un credit în următoarele șase luni.
Intenții privind cheltuieli / investiții majore
Ce planuri mari au românii în următoarele șase luni? Vacanța este unul din ele, menționată de 30% dintre respondenți, precum și achiziționarea de obiecte mari de mobilier – 16%, achiziționarea unei locuințe, a bunurilor mari de folosință îndelungată (frigidere, mașini de spălat etc.) sau a unui automobil – 13%.
Peste o treime dintre români – 36% – au menționat că au în plan o renovare majoră a locuinței, a curții / grădinii – 18% sau o revizie majoră la automobilul personal – 13%.
Optimismul privind finanțele personale și starea economiei
Suntem mai optimiști când vine vorba de propria bunăstare, decât de evoluția economică. Pe aceeași scală de la 1 la 5, indexul privind evoluția veniturilor în următoarele șase luni se situează la 3,24 de la 3,22 în edițiile precedente ale studiului. Când vine vorba de evoluția economiei, indexul rămâne în zona pesimistă, cu 2,45 de la 2,42 anul trecut.
(1 & 2 pesimist, 3 nici pesimist, nici optimist, 4 & 5 optimist)
Cu peste 20 de ani de experiență în cercetarea de piață, MEDNET Research oferă soluții de cercetare calitativă și cantitativă pentru o mare varietate de domenii: retail, FMCG, industria farmaceutică și medicală, DIY, asigurări, imobiliare, finanțe – bănci etc. Pentru mai multe detalii despre serviciile MEDNET accesați www.romednet.com.