Anul trecut, din valoarea bunurilor de larg consum care au luat drumul gospodariilor din Capitala (aproximativ 487,5 mii lei), 4% s-a cheltuit pe bauturi alcoolice, potrivit cercetarii realizate de Unlock Research Market, pe un panel de gospodarii dezvoltat exclusiv in Bucuresti.
Bugetul alocat acestei categorii a fost distribuit astfel: bere – 49%; vin – 29%; altele (coniac, vin spumos/spumant, tuica/palinca/rachiu, lichior, whisky, vodca, rom, gin ) – 22%.
In structura grupei, berea reprezinta 75% ca volum (litri), 80% ca numar de bucati achizitionate si 71% din actele de cumparare.
Marci castigatoare: Timisoreana si Tuborg
Dintre toate marcile de bauturi alcoolice, in 2011, bucurestenii au cumparat cel mai des berea Tuborg, brand caruia i-a revenit si numarul cel mai mare de unitati achizitionate si care a atras si cea mai mare suma de bani cheltuita pe alcool. Cantitativ, insa, Timisoreana a inregistrat cele mai mari vanzari (in litri).
Desi, per ansamblu, nu s-au achizitionat mai putine bunuri de larg consum decat in 2010, cantitatea de bauturi alcoolice vandute s-a diminuat cu 14%, iar numarul de unitati cu 18%, fiind vorba de o categorie de care consumatorii se pot dispensa. Faptul ca numarul de bucati a scazut intr-o masura mai mare decat numarul de litri poate fi explicat prin preferinta pentru ambalajele mari, datorita pretului avantajos per litru.
Si din punct de vedere valoric piata bauturilor alcoolice a scazut in 2011, comparativ cu 2010 (cu 7%).
Persoanele casatorite, fara copii, dar cu trei membri in gospodarie si cu venituri medii – intre 2.000 si 4.000 de lei/luna – cumpara mai des bauturi alcoolice si in cantitate mai mare. Segmentul care cheltuie cea mai mare suma de bani pentru aceste produse este reprezentat de consumatorii fara copii (77%), cu doi membri in gospodarie (33%) si cu venituri medii (41%).
Cand si de unde se cumpara
Perioada de varf a consumului se inregistreaza vara, cand vanzarile de bere – categorie care domina grupa de bauturi alcoolice – inregistreaza o crestere semnificativa. Ca rata de penetrare, cele mai vizibile branduri sunt Timisoreana (45%), Bergenbier (38%), Tuborg (27%), Beck’s (20%) si Ursus (20%).
Studiul Unlock Research Market releva faptul ca berea si vinul sunt complementare: atunci cand scade consumul uneia dintre categorii, creste consumul celeilalte si invers.
Bauturile alcoolice par sa se potriveasca mai bine comercializarii in formatele comertului modern, probabil datorita faptului ca berea este mult mai bine reprezentata in KA. Astfel, ca frecventa a cumpararii, retailul modern si-a adjudecat 53% din piata, iar ca volum, 51%.
Diana Tomescu, research consultant, Unlock Research Market
„Date fiind noile conditii economice, consumul a fost rationalizat, iar bugetul familiei atent distribuit, bauturile alcoolice fiind una dintre categoriile de bunuri de larg consum afectate de scaderea acestuia.Ca atare, se cumpara alcool mai rar, in cantitate mai mica si cu mai putini bani. Practic, scaderea sumei de bani alocate achizitionarii categoriei are legatura cu reducerea volumului/cantitatii cumparate.”
Metodologia studiului
– Esantionul este compus din 160 de gospodarii din Bucuresti.
– Datele au fost culese utilizand metoda jurnalului, respondentii fiind rugati sa inregistreze toate cheltuielile pentru gospodarie pentru produse alimentare si non-alimentare, timp de o saptamana in fiecare luna.
– Cele 160 de gospodarii au fost impartite in patru grupe, astfel ca fiecare dintre ele sa completeze jurnalul in alta saptamanaa a lunii. De exemplu, grupa 1 completeaza in prima saptamana din prima luna, urmand ca in a doua luna sa completeze in a patra saptamana, pentru a putea asigura reprezentativitatea si continuitatea in timp a cheltuielilor/consumului.
Autor: Maria Vaschi