Anatolie Sîrbu, Asconi Winery: „În România am început cu HoReCa, dar suntem deschişi oportunităţilor din diverse canale de vânzare”

Crama Asconi, unul dintre cei mai mari exportatori de vinuri din Republica Moldova, îşi doreşte creşterea exporturilor şi pe piaţa românească, unde se află la început de drum şi unde a intrat prin semnarea unui parteneriat cu importatorul Wine Art Office.

„Avem obiective importante pentru piaţa românească pe care vrem să o dezvoltăm cel puţin la fel de mult ca pe alte pieţe, unde avem o prezenţă şi parteneriate solide. În prezent, exportăm circa 98% din tot ceea ce producem şi o facem prin parteneriate stabile cu cumpărători profesionişti din Cehia, Polonia, Slovacia, UK, China ş.a. Suntem prezenţi în mult mai multe pieţe dintre care aş mai aminti Germania, SUA, Canada, Japonia, Australia, Țările Baltice, Israel.”, a precizat Anatol Sîrbu, proprietarul Ascony Winery, cu prilejul unui dialog cu mai mulţi jurnalişti din România invitaţi să viziteze crama.

Anatol Sîrbu, proprietarul Ascony Winery, Republica Moldova

„Succesul nostru pe aceste pieţe se explică şi prin deschiderea şi flexibilitatea faţă de cerinţele clienţilor. Analizăm cererile şi nevoile acestora şi facem eforturi să venim în întâmpinarea lor cu vinul pe care şi-l doresc. Realizăm etichete private pentru distribuitorii externi cu care lucrăm pentru a-i ajuta să se diferenţieze la rândul lor şi căutăm să fim un partener de încredere care ţine cont de trendurile de consum din fiecare piaţă. În România, am început cu segmentul HoReCa, dar suntem deschişi oportunităţilor din diverse canale de vânzare.”

„Am studiat împreună cu întreaga echipă piaţa românească şi trendurile de consum şi am decis că nu ne vom vom poziţiona în segmentul prim preţ. Din portofoliul nostru, vinurile albe foarte proaspete şi cele roze cred că au cel mai mare potenţial pe piaţa românească”, a mai precizat proprietarul.

La rândul său, Simona Mardale, consultant strategie şi marketing, Wine Art Office, subliniază că strategia pentru România a Cramei Asconi este creşterea brandului Sol Negru pe segmentul HoReCa. Pe termen mediu şi lung, Wine Art Office are în plan crearea unei etichete personalizate pentru lanţurile de retail.

„Targetăm clientul tânăr, deschis care a auzit de vinurile din Moldova, de vinurile cu un raport calitate-preţ foarte bun, vinuri proaspete şi prietenoase, dar în aleaşi timp complexe. Consumatorul va gasi vinurile Asconi atât în rastaurantele cu bucătărie urbană, cât şi în cele mai sofisticate, gourmet sau cele fine dining. Intenţionăm ca importul să ajungă la 500.000 de sticle în urmatorii 5 ani, iar în prezent suntem listaţi atât în restaurante nou deschise cât şi în câteva cu istorie culinară pe piaţa HoReCa din Bucureşti”, a adăugat Simona Mardale.

Crama Asconi care are în proprietate peste 500 ha de vie în rod şi, în prezent, o capacitate de producţie de aproximativ 13 milioane de sticle anual, este prezentă şi în România cu gama Sol Negru, Ice Wine şi Rezerva. Vinurile Asconi au un raport calitate preţ excelent, oferta de preţ a importatorului fiind între 28-35 ron, fără TVA, per sticla.

Investiţiile continuă la Crama Asconi, pe toate planurile

Vinăria a fost fondată în 1994 și este o afacere de familie. Anatol Sîrbu, oenolog de profesie, a absolvit studii superioare de profil în Chişinău, în ’85, lucrând apoi circa cinci ani în administraţia publică şi alţi trei ani în controlul calităţii. După un stagiu de pregătire în Franţa, obţinut în urma unui concurs pe care l-a câştigat, Anatol Sîrbu intră în antreprenoriat.

În cei 25 de ani de experienţă antreprenorială, Anatol Sîrbu a avut parte de multe provocări, după cum chiar povesteşte. Mai exact, Crama Asconi a traversat mai multe momente de cotitură, respectiv criza din august 1998 din Rusia, care a lovit în întreaga economie a Moldovei, apoi embargoul rusesc din 2006 care a afectat extrem de mult toate vinăriile şi podgoriile. Toate acestea nu l-au împiedicat însă să investească în permanenţă în tehnologii moderne, în creşterea suprafeţelor cultivate şi, mai nou, în turismul viticol, devenind un reper şi în acest segment de business.

Fundamentul vinurilor Asconi este bazat pe soiuri clasice franţuzesti, ca Chardonnay, Sauvignon-Blanc, Muscat, Cabernet-Sauvignon, Merlot. Există plantate şi soiuri speciale ca Riesling, Malbec, Pinot Noir și desigur soiurile autohtone regionale Fetească Albă, Fetească Neagră, Rară Neagră şi Saperavi.

„Extindem via şi până anul viitor vom planta 35-50 ha, avem deja achizitionaţi butaşii. Apoi intenţionăm să creştem organic şi avem în vedere o dezvoltare anuală de 5-10 ha de butaţi plantaţi. Până la începutul lunii viitoare vom avea pregătite să îşi primească vinul şi cele 21 de cisterne noi, cu un volum de 150.000 litri, achiziţionate pentru a stoca vinul şi a raspunde cererii la export, în creștere”, a subliniat Ion Mereuță, vinificator Asconi.

În ceea ce priveşte turismul viticol, Crama Asconi se poate lăuda cu performanţe notabile, deşi a intrat în circuit de doar patru ani. Iniţial, compania a deschis un prim restaurant, lângă cramă, care a avut foarte mare succes. Încurajat de numărul mare de clienţi, managementul companiei a continuat să extindă constant numărul de locuri la mese, reuşind să servească astăzi circa 500 de clienţi care le trec zilnic pragul pentru a se bucura de vinurile de calitate superioară şi preparatele tradiţionale realizate aici.


Pasionată de industria ospitalităţii şi absolventă a unei prestigioase universităţi de profil din Elveţia, Mihaela, fiica proprietarului Asconi Winery, este implicată 100% în dezvoltarea business-ului de turism viticol. Aceasta a prezentat jurnaliştilor din România cel mai nou proiect realizat de Asconi Winery, dedicat clienţilor care apreciază şi caută turismul rural.

În curând, lângă cramă vor fi inaugurate 12 căsuţe tradiţionale ce însumează 20 de locuri de cazare. Toate aceste case au fost realizate împreună cu meşteri din Republica Moldova specializaţi în acoperişuri de stuf. Lângă ele a fost deschis recent şi un restaurant cu specific balcanic: Sol Negru, unde oaspeţii pot degusta diverse preparate inspirate din diverse bucătării balcanice şi care completează oferta restaurantului tradiţional existent deja. Investiţiile nu se opresc aici pentru că urmează o terasă cu o capacitate de peste 300 de locuri şi deschiderea unei piscine pentru oaspeţii cazaţi la Asconi.

Oaspeţii ce se vor caza în aceste căsuţe vor beneficia pe toată durata sejurului de produse sănătoase, tradiţionale. „De pildă, în mini bar nu dorim să punem ciocolată şi băuturi răcoritoare, ci biscuiţi şi compot realizat de bucătăresele noastre. Aşa înţelegem noi că trebuie să facem turism rural autentic” spune Mihaela Sîrbu, Tourism Development & Marketing at Asconi Winery.

Republica Moldova dispune de 112 mii ha de vița de vie, plantate cu peste 50 de tipuri de soiuri tehnice. Arealul viticol este repartizat în 3 regiuni vitivinicole istorice: Valul lui Traian (sud-vest), Ștefan Voda (sud-est) și Codru (centru), destinate producerii vinurilor cu indicație geografica protejată. Viticultura Republicii Moldova corespunde tendințelor mondiale, cuprinzând soiuri de origine vest-europeană, caucaziană, dar și autohtonă.

Arealul viticol constituie circa 112 mii ha plantate cu Vitis Vinifera, dintre care 70 % plantate cu soiuri albe (Rkatsiteli, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Aligote, etc.), preponderent în zona Codrunși 30% soiuri roșii (Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Saperavi, etc.), specifice regiunilor de sud. Soiurile aromate ocupă 36 % din podgorii.

Autenticitatea și unicitatea vinului moldovenesc este asigurat prin soiurile autohtone, care reprezintă 10% din suprafețe, printre care: Fetească Albă, Fetească Regală, Fetească Neagră, Rară Neagră, Plavai, Viorica etc.

Sectorul vitivinicol formează 3,2% din produsul intern brut, 7,5% din totalul exporturilor din Republica Moldova, angajează peste 250 mii de oameni la cele 140 întreprinderi vitivinicole. Moldova are cea mai mare densitate a viilor din lume, de 3,8% din suprafața tarii și 7% din terenurile arabile.

Articolul precedentProdusele Cris-Tim au primit certificarea internațională “fără gluten”
Articolul următorBrandul Antonio Di Vaio se extinde şi pe segmentul covrigeilor
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.