Afacerea cu fructe și legume uscate− un producător din Republica Moldova a intuit la timp o oportunitate de viitor

Doina Cetulean, proprietar Lefrucom, Republica Moldova

Fructele și legumele uscate/deshidratate se bucură de o popularitate crescută în rândul consumatorilor preocupați de proprietățile nutritive ale alimentelor și de beneficiile lor pentru sănătate. Stela Cetulean din Soroca, Republica Moldova, conduce în continuare afacerea de familie pe care a înființat-o împreună cu soțul ei, acum mai bine de zece ani. Produsele propuse de Lefrucom sunt sănătoase − conțin fructe sau legume uscate prin deshidratare, fără adaosuri şi conservanţi. Rezultatul este un produs popular și mai des consumat decât alte tipuri de snackuri.


Cum v-a venit ideea înființării unei afaceri cu fructe și legume uscate?
Ca oricare altă idee de a înființa o firmă, ea vine din dorința de a crea ceva, de a face ceva nou, care, pe lângă faptul că ar putea genera profit ar mai împlini și o satisfacție sufletească. Ideea noastră de a înființa o firmă − suntem un business de familie− s-a axat pe mai mulți factori, care au creat fundamentul pe care ne aflăm în prezent. Nu am vrut să plecăm din țară, deși am avut această oportunitate; am vrut să creăm ceva aici și să ne bucurăm de frumusețea Republicii Moldova. Pentru că suntem într-o țară agrară, am hotărât să profităm de avantajele ei și să valorificăm producția autohtonă. Suntem înconjurați de vii și de livezi, de plantații cu pomi fructiferi, așa că am decis să înființăm o afacere cu fructe uscate, având multe facilități și materia primă la îndemână.

Cum a fost trecerea la antreprenoriat pentru d-voastră?
Trecerea la antreprenoriat a fost însoțită de un entuziasm enorm. În pofida faptului că nu am urmat după liceu o școală de afaceri, am îndrăgit antreprenoriatul. Această trecere a fost presărată cu multe seminare și cursuri tematice pe care le-am parcurs, cu urmărirea unor studii de caz, cu lectura de literatură profesională, dar și cu nevoia sau chiar necesitatea primordială de a-mi realiza ideea și dorința. Am apelat la consultanță SEO pentru a dezvolta si populariza site-ul companiei noastre.

Cum ați obținut fondurile necesare înființării acestei firme?
Fiind o afacere care necesită spații voluminoase, utilaj sofisticat, dar si brațe de muncă calificate, am avut nevoie de un capital pentru start-up destul de mare. Suma de care dispuneam la început n-ar fi putut să acopere nici costul celui mai mic utilaj din toată gama necesară. De aceea am fost nevoiți să apelăm la toate sursele posibile de a obține finanțare. Respectiv, ne-am împrumutat de la prieteni, de la rude și am luat un credit de la bancă.

Care au fost cele mai importante etape pe care le-ați parcurs în dezvoltarea businessului?
Pentru a dezvolta afacerea, ba chiar şi pentru a o iniţia, am avut nevoie de informaţie. Pentru a ajunge unde suntem acum, am parcurs mai multe etape. Iniţial, am colectat informaţia necesară, participând la multe expoziţii agrare, la multe cursuri şi laboratoare de idei. Apoi, am analizat piaţa de desfacere, atât internă, cât şi externă. După cercetarea amănunţită a pieţei, dar şi a costurilor utilajelor, materiei prime, am întocmit un plan de afaceri pentru a previziona următorii paşi, dar şi pentru a estima rentabilitatea firmei. În prezent, fabrica de la Soroca se află în stadiul de modernizare şi de extindere, dar şi de mărire a productivităţii. Piaţa de desfacere externă ne forţează să producem cantităţi mari, de aceea suntem nevoiți să mărim capacitatea de producţie a utilajelor. 70% din toată producţia pleacă la export, iar 30% este absorbită de piaţa internă.

Cum ați reușit să ieșiti pe piața externă?
Prin intermediul expoziţiilor agricole, al târgurilor de profil, participând la proiectele de promovare a produselor autohtone, la concursurile pe teme de agricultură. Așa ne-am întâlnit potenţialii clienţi. De asemenea, am fost contactaţi de diferite companii în urma promovării produselor noastre pe site-uri specializate, prin intermediul Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova.

Dintre sortimentele pe care le produceți, care este produsul-vedetă?
Pe piaţa internă, produsul-vedetă, care se bucură de o popularitate enormă în rândul consumatorilor, sunt prunele cu miez de nucă, glazurate. Combinaţia dintre prunele cu miez de nucă şi glazura de ciocolată, de înaltă calitate, face din acest produs unul cu mare priză la consumator. Pe piaţa externă, de o popularitate enormă se bucură, de asemenea și castraveţii muraţi, uscaţi. Acesta este un produs patentat chiar de firma noastră. Metoda uscării castraveţilor permite conservarea maximă a vitaminelor și a microelementelor.
Pe lângă castraveții uscați, manufactura Lefrucom din Soroca oferă consumatorilor roșii, sfeclă, morcov, dovleac, mere și vișine fără sâmburi, toate deshidratate.


Care este produsul cel mai greu de obținut și de ce?
Gama de fructe uscate trase în ciocolată reprezintă segmentul care necesită cele mai mari costuri de producţie. Din toată gama, prunele cu miez de nucă glazurate reprezintă produsul cel mai greu de obţinut, pentru că are în compoziție ingrediente costisitoare: ciocolata de foarte bună calitate, miezul de nucă, dar şi munca manuală depusă pentru a obţine produsul finit. Învelirea miezului de nucă cu prune se face manual, ceea ce necesită timp, dar şi braţe de muncă. Așa se face că acest produsul este cel mai greu de obţinut şi cel mai costisitor.


Care sunt planurile d-voastră de creștere pentru anul 2018 și de ce anume depinde ca ele să se îndeplinească?
Pentru anul 2018 plănuim o extindere a firmei, procurarea unui nou utilaj, mărirea productivităţii, dar şi cucerirea unor noi pieţe de desfacere. Toate aceste obiective necesită fonduri, de aceea plănuim să participăm activ în cadrul diferitor proiecte de susţinere a businessului.

Cel mai mare importator al fructelor uscate şi glazurate produse de Lefrucom este Germania, urmată de Polonia şi România, iar cel mai mare importator de legume uscate, în special de castraveţi muraţi, este Rusia.

Articolul precedentPurcari se listează la BVB
Articolul următorCoca-Cola lansează Fuze Tea simultan în 37 țări din Europa
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com