Valoarea cumparaturilor online a depasit 1,4 miliarde euro in 2015

0
157

Valoarea totala a retailului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde euro in 2014 la peste 1,4 miliarde euro in 2015, potrivit cifrelor si estimarilor oferite de de principalii jucatori din comertul electronic romanesc si GpeC. Cifra face referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) si nu la servicii, plati de facturi la utilitati, bilete de avion, rezervari hoteliere sau de vacante si calatorii, bilete la spectacole etc.

6,7 milioane de romani au facut cumparaturi online macar o data
Potrivit ultimelor date disponibile, Romania are in prezent circa 11 milioane sunt utilizatori de Internet, comparativ cu decembrie 2014 cand numarul internautilor era de aprox. 10 milioane. Astfel, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 49,76% la sfarsitul anului 2014 la aprox. 56% la finele anului 2015. Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au facut cumparaturi online macar o data. Majoritatea prefera sa foloseasca inca desktop-ul atunci cand cumpara online, dar Mobile-ul a crescut spectaculos in 2015, iar trend-ul se amplifica in decursul acestui an. Astfel, in ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile. In 2015, 1,4 milioane de romani au cumparat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aprox. 850.000 prin intermediul unei aplicatii mobile. In prezent, rata de penetrare Mobile in Romania este de peste 100%, existand mai multe sim-uri active decat populatia tarii. Rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone a cunoscut o ascensiune fulminanta in ultimii 4 ani. Daca in Romania anului 2012 existau aprox. 2,5 milioane de smartphones, in prezent numarul acestora depaseste 10 milioane, indicand o rata de penetrare de peste 50%.

Un cumparator online face, in medie, 8,2 achizitii pe an

Un cumparator online face, in medie, 8,2 achizitii pe an – in usoara crestere fata de anul 2014 cand media era de 8,1 si fata de anul 2013 cand cifra era de 7,9 achizitii/an. In schimb, cumparatorii online romani prefera in continuare si intr-o majoritate covarsitoare de aprox. 90%, sa plateasca ramburs (in numerar, la livrarea produselor). Desi procentele au mai crescut usor, doar 6-7% sunt plati online prin card si 3-4% plati prin alte metode decat numerar sau card, cum ar fi: online banking, micro-plati prin sms etc.
Totusi, potrivit oficialilor Visa, numarul de tranzactii online platite prin carduri Visa la magazinele online a crescut cu 20-25% in 2015 fata de 2014. Tot cifrele Visa arata ca romanii cheltuiesc mai mult la magazinele online din strainatate decat la cele autohtone, valoarea medie a unei tranzactii fiind de 58 euro in cazul magazinelor de peste hotare si de 40 euro in cazul magazinelor online din Romania.

5.000 de magazine online
Numarul magazinelor online care inregistreaza activitate comerciala constanta a ramas in 2015 la acelasi nivel cu anul 2014, respectiv aprox. 5.000 de magazine online. Potrivit cercetarilor GPeC exista, insa, peste 20.000 de website-uri pe domeniu .ro care au functie de „adauga in cos”, asadar teoretic numarul de website-uri de comert electronic este semnificativ mai mare. Practic, doar cele 5.000 din acestea (cele la care ne raportam mai sus) genereaza trafic suficient de important si constant in timp, in asa fel incat sa poata fi luate in calcul.
Se estimeaza ca din cele 5.000 de magazine online active in peisajul e-commerce romanesc, aprox. 200 sunt afaceri medii si mari, adica depasesc cel putin pragul de 1 milion euro cifra de afaceri anuala.
Din totalul de 5.000 de magazine, 1.374 sunt inrolate in standardul de securitate 3D Secure, comparativ cu 1.173 la finele anului 2014.
In Romania exista, in prezent, aprox. 14,5 milioane de carduri inrolate in sistemul 3D Secure, dar din acestea doar 1.329.919 sunt activate in sistem, adica sunt folosite efectiv in tranzactionarea online.

Platile cu cardul, in crestere

Din punct de vedere al platilor online prin card, volumul total inregistrat in 2015 depaseste cu mult bilantul pe 2014, respectiv: 514 milioane euro au fost generate de plati online prin card in 2015 (e-tail, dar si servicii, travel, plati utilitati etc.), comparativ cu 337 milioane euro inregistrate in 2014. Din cele 514 milioane euro, RomCard a generat un volum de 394 milioane euro, iar procesatorul mobilPay un volum de aprox. 120 milioane euro – ambele companii inregistrand cresteri semnificative in 2015 fata de 2014.

Produsele electro-IT continua sa fie cele mai vandute
Facand abstractie de modalitatea de plata preferata, principalele categorii de produse vandute in 2015 au fost, in aceasta ordine: produsele din gama Electro-IT (ex.: PC si componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice si electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion si subsidiare (imbracaminte, incaltaminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casa si decoratiuni, precum si produsele destinate copiilor (de la jucarii pana la articole pentru copii de tip: carucioare, vestimentatie, consumabile etc.).
Din punct de vedere al valorii cosului mediu, segmentul Electro IT a inregistrat o scadere in 2015 comparativ cu 2014, de la 800 RON in 2014 la aprox. 680 RON in 2015, dar numarul de tranzactii a crescut. Produsele destinate copiilor au ramas pe o linie similara atat in 2014, cat si in 2015, valoarea medie a unei tranzactii fiind de aprox. 210 RON.
Cresteri ale valorii cosului mediu au inregistrat produsele din gama Fashion de la 160 RON in 2014 la 180 RON in 2015, precum si produsele din categoria Home & Deco de la 180 RON in 2014 la 220 RON in 2015, romanii cheltuind mai mult pe aceste categorii.

Transportul gratuit, principalul serviciu dorit de romani
Principalele beneficii si servicii pe care romanii si le doresc de la magazinele online sunt, pe rand: transport gratuit, promotii si reduceri de pret, costul transportului in cazul returului sa fie suportat tot de magazinul online (chiar daca legislatia in vigoare prevede ca intra in sarcina cumparatorului), iar livrarea produselor achizitionate sa fie facuta cat mai repede.

“Piata romaneasca de e-commerce continua sa creasca de la un an la altul, iar cifrele tocmai publicate demonstreaza acest lucru. Traim in secolul vitezei, deci clientul vrea ca totul sa se intample cat mai repede, daca se poate ieri si nu azi. Magazinele online si companiile de curierat trebuie sa fie neaparat pregatite pentru a raspunde acestei nevoi. poi se contureaza un shift foarte important in piata: daca pana de curand pretul produselor era factorul decisiv in decizia de cumparare, acum pretul cel mai mic nu inseamna totul – cumparatorii incep sa se orienteze catre calitatea serviciilor si catre serviciile post-vanzare, catre timpul de raspuns rapid din partea comerciantului si – chiar daca este covarsitor inca in decizia de cumparare – pretul nu mai inseamna hotarul peste care nu se trece. Calitatea serviciilor devine din ce in ce mai importanta. Deloc in ultimul rand, magazinele online trebuie sa fie in pas cu tehnologia si ma refer aici la optimizarea site-urilor pentru dispozitivele mobile. Mobile Commerce-ul a devenit deja prezentul si nu un trend de viitor, iar magazinele trebuie sa inteleaga acest lucru”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC. (sursa: GPeC)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here