Sensibilitatea la promotii: ce s-a schimbat in atitudinea romanilor in ultimii cinci ani?

0
1394

Promotiile sunt asul din maneca, spuneau in anii trecuti retailerii si furnizorii de bunuri de larg consum. Toate studiile aratau ca, cel putin in anii 2009-2012, un procent covarsitor al populatiei cumpara dupa un singur criteriu: ofertele.
Incet, incet, avalansa de promotii si asemanarea dintre mecanisme a inceput sa-i oboseasca pe consumatorii romani, comportamentul acestora trecand printr-o metamorfoza radicala. Noul slogan a devenit: mai putin si mai bun.
Consumatorul mediu a ramas sensibil la pret, dar a devenit extrem de atent atent la raportul calitate-pret. Cu alte cuvinte, se orienteaza in principal dupa calitate, cautand insa pretul cel mai mic pentru o calitate inalta. „Promotiile inteligente” au devenit o adevarata provocara pentru ambii parteneri aflati la masa negocierilor.
In fiecare an, agentia de cercetare Nielsen Romania ne prezinta in raportul Shopper Trend cateva schimbari importante in comportamentul de consum al romanilor, subiectul „sensibilitatea la promotii” fiind unul din topicurile anuale abordate.

Ce s-a schimbat in aitudinea fata de promotii?

O prima observatie interesanta rezultata din analiza Niensen arata o diminuare a interesului fata de promotii pe mai multe paliere. Daca acum cinci ani, aproape un sfert dintre consumatororii romani declarau ca atunci cand intra intr-un magazin cauta activ promotii, in 2015, procentul acestora a scazut la 17%. Un alt fenoment care confirma trendul „mai putin si mai pun” se refera la atitudinea consumatorilor in raport cu brandurile. Mai exact, in 2015, un procent de 26% dintre consumatori declarau ca promotiile schimba rar decizia de a cumpara un brand, ponderea acestora fiind cu 4% mai mare fata de 2011. Totusi, promotiile au ajutat consumatorul sa acceseze branduri pozitionate pe un palier de pret superior, iar acest lucru se vede si din cresterea ponderei celor care spun ca datorita ofertelor cumpara regulat branduri.
Grafic shopperImpactul promotilor s-a diminuat usor si in privinta criteriilor de alegere a unui magazin. In 2015, un procent de 15% dintre consumatori declarau ca schimba magazinele in functie de promotii, ponderea acestora scazand cu 1% fata de 2011.
Asadar, in Romania, avem un consumator care ramane vigilent si sensibil la promotii, dar reuseste sa cantareasca mai atent aceste promotii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here