Polonia: marcile retailerilor au o calitate din ce in ce mai buna

0
240

Perceptia consumatorilor polonezi fata de produsele marca proprie este in schimbare. Imaginea traditionala a acestora – produse cu o calitate scazuta, a ajuns sa se estompeze.

In Polonia, brandurile private care se bucura de cea mai mare notorietate in randul consumatorilor sunt Tesco (Tesco) si Real Quality (Real), fiind recunoscute de catre 61% dintre respondentii participanti la studiul „Private labels in Poland”, realizat de PMR Research. Marca retailerului francez Carrefour a fost recunoscuta de 60% dintre respondenti, in timp ce 41% dintre acestia au recunoscut Tesco Korzystny Zakup, un alt brand detinut de Tesco. In schimb, marci precum Wiodaca Marka (E.Leclerc), Pierwsza Cena (Auchan) si ECO+ (E.Leclerc) au fost recunoscute de un numar mic de respondenti.
Din aceste date reiese faptul ca polonezii cunosc intr-o mai mare masura brandurile al caror nume poate fi asociat cu numele unui lant de retail, sau brandurile care contin numele comerciantului.

Alimentele, in topul vanzarilor

Dintre toate categoriile de produse marca proprie achizitionate de catre respondenti, alimentele si produsele de intretinere a casei se afla in top. Din categoria alimente, in topul produselor cumparate frecvent de consumatorii polonezi se afla lactatele si produsele de bacanie, cum ar fi paste, orez, faina, ceai si cafea. Relativ frecvent, sunt achizitionate carnea refrigerata, pestele si dulciurile.

Perceptia consumatorilor

Perceptia consumatorilor polonezi fata de produsele marca proprie este in schimbare, imaginea traditionala a acestora, de produse cu o calitate scazuta, ajungand sa se estompeze gradual. Astfel, 66% dintre participantii la studiu nu mai privesc achizitionarea de produse private label doar ca o solutie de a economisi. In opinia acestora, marcile proprii sunt o modalitate de a face cumparaturi in mod inteligent si intelept. Mai mult de doua cincimi dintre respondenti sustin ca achizitioneaza astfel de marfuri mai des comparativ cu 2008, iar 27% spun ca acestea constituie o parte semnificativa a cosului lor de cumparaturi.

De ce marci private?

66% dintre respondenti considera marcile private o modalitate de a face economii;
56% considera marcile private o modalitate a face cumpara intelept;
56% cred ca produsele marca proprie au o calitate din ce in ce mai buna;
41% cumpara produse marca privata mai des decat cu un an in urma;
27% sustin ca produsele private label ocupa un procent semnificativ in cumparaturile lor.

Magazinele preferate

Retailul modern polonez este foarte bine dezvoltat, pe aceasta piata fiind prezente un numar important de lanturi internationale – Tesco, Carrefour, Biedronka (detinut de portughezii de la Jeronimo Martins), Auchan, E.Leclerc, Intermarche, Kaufland, Lidl, Makro Cash and Carry, Plus, Real – , precum si locale – Lewiatan, Piotr i Pawel, Polomarket etc. Potrivit raspunsurilor primite, patru lanturi sunt de departe cele mai frecventate: Biedronka, Real, Tesco si Carrefour.

Metodologia studiului

Studiul a fost efectuat in toate regiunile administrative ale Poloniei, in perioada 16-20 septembrie 2009. In fiecare regiune au fost alese doua orase: capitala regiunii respective si un oras cu o populatie de 10.000-100.000 de locuitori. Esantionul a cuprins 416 de consumatori. Sondajul a fost realizat prin metoda interviului fata in fata. PMR a intervievat oamenii responsabili pentru cumpararea produselor alimentare si articolelor uz zilnic, in gospodaria proprie.
Scopul cercetarii a fost examinarea obiceiurilor de cumparare a consumatorilor polonezi, precum si opiniile acestora cu privire la produsele private label. Un element important al proiectului a fost identificarea preferintelor in ceea ce priveste formatele de magazin, precum si factorii care influenteaza alegerea fiecarui canal de distributie si comportamentul de consum. De asemenea, PMR a luat in considerare starea de spirit actuala a consumatorilor, legata de criza economica, si a examinat relatiile dintre perceptia consumatorilor cu privire la circumstantele actuale si obiceiurile de consum ale acestora.