Patru factori majori in decizia de utilizare a sistemului de inchiriere a paletilor

0
317

Cele mai multe companii din Romania care si-au eficientizat distributia marfurilor pentru piata internă si de export, pe baza sistemului de inchiriere a paletilor, provin din sectoarele producatoare de ulei vegetal, ambalaje, zahar si din sectorul de produse de curatenie si igiena personala. Clasamentul este furnizat de filiala locala a CHEP, lider mondial in servicii de inchiriere a paletilor, pe baza analizei structurii lantului logistic al producatorilor autohtoni, multinationalelor cu fabrici in Romania si importatorilor din industria bunurilor de larg consum, la 31 martie 2017.

Pentru companiile din clasament, principalii factori de influenta in decizia de conversie la noul model logistic au fost: blocarea capitalului in parcul de paleti, recuperarea dificila din piata a acestora (atat de la retaileri, cat si de la distribuitori), nevoia de imbunatatire a disponibilitatii la raft si presiunile legislative referitoare la ambalajele puse pe piata. Conform datelor analizate pana la 31 martie, cel mai mare volum de paleti inchiriati se inregistreaza in sectorul de produse de curatenie si de igiena personala, pentru care se emit anual 700.000 de fluxuri de paleti, urmat de sectoarele de bauturi (662.000), ulei vegetal (375.000), morarit si panificatie (290.000), ambalaje (212.000) si zahar (109.000).

Piata de ulei vegetal imbuteliat inregistreaza cel mai ridicat nivel de penetrare a solutiei bazate pe inchirierea de paleti. In prezent, toti producatorii locali folosesc si acest model logistic, in comun cu alte companii din lantul de distributie.
Pe locul doi in topul sectoarelor economice in care companiile au trecut la sistemul de inchiriere este piata de ambalaje din carton pentru bunuri de consum si industrie (noua producatori din top 10), urmata de sectorul zaharului (patru dintre cei mai importanti cinci producatori), piata de produse de curatenie si ingrijire personala (patru producători din top 5) si sectorul de morarit si panificatie (sapte producatori din top 10). Producatorii si importatorii care au trecut de la managementul propriu al paletilor, la sistemul de inchiriere si externalizare a managementului echipamentelor au obtinut un nivel crescut de eficienta in bugetul logistic, de pana la 30% pe fluxurile externalizate, dupa primul an.

Compania a raportat venituri totale de 39,9 milioane RON (8,8 milioane EUR) din inchirierea paletilor, pentru anul fiscal incheiat la 30 iunie 2016, in crestere cu aproximativ 26% fata de anul fiscal precedent, cand a inregistrat o cifra de afaceri de 31,4 milioane RON (7 milioane EUR). Companiile autohtone de productie, multinationalele cu fabrici in Romania si importatorii inchiriaza anual 3 milioane de paleti albastri. CHEP Romania acopera circa 15% din piata serviciilor logistice cu paleti, fata de 10% in 2015 si isi mentine prognoza pentru o rata de crestere anuala medie de 20% pana in 2020.
In sistemul de inchiriere, companiile solicita paletii de care au nevoie pentru a-si expedia produsele catre comercianti, urmand ca CHEP sa colecteze din piata dupa descarcarea marfurilor, sa inspecteze si sa reconditioneze paletii, inainte de a ii repune in circuit. Pentru producatorii si importatorii de bunuri de larg consum alimentare si non-alimentare, conversia la sistemul de inchiriere elimina investitia in echipamente si costurile de depozitare, transport, colectare, reparatie si administrative, iar calitatea paletilor si a serviciilor de management al echipamentelor creste disponibilitatea la raft.
Datorita avantajelor oferite de un sistem in care nu se produc deseuri din lemn, iar impactul activitatilor din supply chain asupra mediului este redus, companiile din Romania sunt scutite de contributia la Fondul pentru mediu.

CHEP Pooling Services Romania este subsidiara liderului mondial in servicii de reutilizare prin inchiriere a paletilor si containerelor si parte a grupului Brambles. CHEP Pooling Services Romania ofera o gama de solutii logistice si servicii de consultanta care cresc performanta activitatilor logistice. De asemenea, modelul CHEP este unul sustenabil in esenta, reducand riscurile operationale si deteriorarea produselor.