Opt tendinte globale in industria bauturilor racoritoare

0
270

Materii prime mai scumpe, interes tot mai mare pentru mixurile de fructe sau bauturi de nisa. Iata doar trei dintre cele mai importante opt tendinte semnalate la nivel global, in industria bauturilor racoritoare.

1. Mai putin si mai scump

In 2009 si 2008, pretul sucului concentrat de fructe, materie prima pentru bauturile racoritoare, a continuat sa urmeze trendul crescator din ultimii ani, una dintre explicatiile oferite de jucatorii din aceasta industrie fiind schimbarea conditiilor climatice. „Anul trecut, de exemplu, pretul sucului concentrat de portocale a crescut din cauza faptului ca aproximativ 16% din culturile din Florida au fost compromise de uragane, fapt ce a generat o presiune pe productia din Brazilia. Si productia de portocale din Cuba a fost semnificativ compromisa de vremea nefavorabila din sezonul trecut. Diminuarea cantitatii de portocale de pe o anumita plantatie, influenteaza piata globala”, a precizat Catalin Bilbie, Key Account Manager pentru Romania si Republica Moldova la Doehler, companie specializata in obtinerea si prelucrarea materiilor prime utilizate in industria bauturilor racoritoare. Florida este al doilea mare producator global de suc concentrat de portocale, dupa Brazilia, tara care revendica 60% din productia mondiala. Alte piete mari sunt Grecia, Valencia sau Costa Rica. Cea mai mare pondere a sucurilor concentrate de portocale care ajung in Romania (sub forma de produs congelat la -18% sau sub perna de azot), reprezinta un mix de portocale (blend) din mai multe regiuni ale lumii, mix standardizat in scopul mentinerii unei calitati constante a produsului finit. Exista insa diferente intre nivelul de calitate al blendurilor achizitionate de fiecare producator. Potrivit lui Catalin Bilbie, intrarea Romaniei in spatiul UE a schimbat semnificativ calitatea bauturilor racoritoare produse si comercializate pe piata interna, producatorii fiind obligati sa se alinieze standardelor europene de productie. Un alt motiv ce sustine cresterea preturilor la sucurile deshidratate de fructe este inlocuirea plantatiilor de pomi fructiferi cu alte culturi considerate mai profitabile, cum ar fi cele destinate obtinerii de combustibili bio. Nu numai sucul concentrat de portocale inregistreaza cresteri de pret, ci si sucul obtinut in urma stoarcerii fructelor rosii (rodii, capsuni, zmeura, coacaze, afine s.a.). „Exista, in ultimii ani, un focus pe acest produs, ori cand cererea este tot mai mare pentru un anumit tip de fruct, atunci si pretul este in crestere”, motiveaza reprezentantul Doehler. O parte a cresterilor de pret la materia prima ar putea fi absorbita de producatorii de bauturi racoritoare, insa nu este exclus ca in perioada urmatoare sa asistam si la o crestere sensibila a preturilor la produsele finite. In ceea ce priveste sucurile concentrate de mere, de pilda, pretul acestora inegistreaza o tendinta de scadere.
bilbie
2. Ingrediente naturale

Consumatorii devin din ce in ce mai atenti la consumul alimentar, preferand bauturile care contin cat mai multe ingrediente naturale ce nu dauneaza functiilor organismului si care aduc un plus de substante nutritive (vitamine, minerale, proteine s.a.). Evolutiile deosebite ale sucurilor naturale, ice teaului, bauturilor light, necarbonatatelor si nectarurilor sunt firesti, intrucat reprezinta o consecinta a schimbarii stilului de viata al multor romani. Consumul de sucuri naturale a crescut cu rate anuale cuprinse intre 11 si 50%. Nectarurile au inregistrat, la randul lor, rate anuale de crestere de 10, pana la 30% in ultimii ani.

3. Wellness

Noile tendinte incurajeaza, de pilda, consumul de bauturi racoritoare care ofera o stare de bine. „Aceasta stare poate fi conferita fie de gustul produsului, fie de anumite ingrediente adaugate, cum ar fi extractele de plante”, precizeaza Catalin Bilbie. Bauturile wellness targeteaza consumatorii preocupati de propria sanatate, de starea de bine, consumatori aflati in cautare de produse cu ingrediente sensibile si valoare adaugata ridicata. Aceste bauturi s-au nascut din nevoia tot mai accentuata a pietei de bauturi functionale, de gusturi noi. Bauturile wellness permit consumatorilor sa-si completeze dieta zilnica, fara a face compromisuri in privinta beneficiilor pentru organism. „Trendul poate fi denumit si astfel: valoare suplimentara pentru sanatate.
Produsele functionale s-au dezvoltat in urma cresterii constientizarii unei dezvoltari sanatoase in contextul traiului intr-o lume industrializata, intr-un mediu tot mai aglomerat si in conditiile unei vieti active. In functie de proprietatile si proportia componentelor, produsele functionale determina si sustin procesele ce se desfasoara in organismul uman, care, in combinatie cu stilul de viata al consumatorului, realizeaza starea de bine, armonie, relaxare”, completeaza Nicolae Voic, Sales Manager la Esarom Romania.

4. Convenience

o mare parte din succesul unui produs consta in disponibilitatea acestuia. Cu totii ne dorim produse gata preparate, amestecuri de bauturi care sa satisfaca gusturile cele mai exigente si mai ales dorim sa le avem la indemana (in statii de benzina, in magazine, supermarketuri, in cluburi de fitness, take-away, prin e-commerce etc.). Trendul numit convenience presupune ca produsul sa fie la indemana, usor de consumat, disponibil in ambalajul corect, in functie de momentul de consum (2 l pentru consum familial, 0,5 sau 0,33 pentru consum individual etc.). Un produs inovativ ce se poate inscrie in acest trend si care a cunoscut un bum in tarile din vestul Europei este bautura numita smoothie (un piure concentrat de fucte, asemanator cu cel preparat acasa intr-un blender). Produsul este suta la suta natural, fiind disponibil in ambalaje mici (150 ml sau 200 ml), fapt ce-l face extrem de accesibil pentru o categorie larga de consumatori. Considerat o bautura de tip snack drinks, ea poate fi consumata in diverse ocazii, fiind in acelasi timp foarte sanatoasa (raspunde astfel si consumatorilor preocupati de alimentatia naturala).

5. Mixomania

Termenul defineste orientarea producatorilor catre combinatia unor produse, scopul fiind obtinerea de noi gusturi si mentinerea interesului consumatorilor aflati in cautare de nou.
„Tinerii, si nu numai, sunt tot timpul in cautare de gusturi noi. Oricat de mult am indragi sucul de portocale, de pilda, exista momente in care fiecare dintre noi ne-am dori sa consumam si altceva. Consumatorii au nevoie de experiente noi, iar acestea apar fie din utilizarea unor noi fructe, fie, cum este in cazul de fata, din combinarea mai multor sucuri diferite. Daca ne uitam la bauturile racoritoare tropicale, vom vedea ca ele sunt, in fapt, o combinatie de trei, patru sau mai multe sucuri diferite”, spune Catalin Bilbie. Astfel, in functie de ponderea fiecareia dintre arome se pot obtine gusturi noi in piata, deci in concluzie, produse noi, inovatoare. Chiar si asa, studiile au demonstrat ca atunci cand incearca o noua bautura, un consumator doreste sa regaseasca, sa identifice involuntar o experienta de gust anterioara, motiv pentru care este evidentiata o anumita nota, un anumit gust. In aceasta zona, posibilitatea de a inova este nemarginita. „Poti sa combini fructe autohtone cu fructe exotice, poti sa mergi doar pe mixurile de fructe tropicale sau doar pe mixurile de fructe autohtone”, explica reprezentantul Doehler. In Romania, de pilda, printre cele mai bune vanzari in segmentul racoritoarelor tip cocktail il inregistreaza bauturile tropicale cu nota de mango. O bautura racoritoare inovatoare care se inscrie in trendul mixomania este aqua tea, ce combina apa minerala plata cu ceaiul, sau beer mix (berea cu arome, un produs de succes pe piete precum Germania, Olanda, Belgia si chiar Romania). Un beneficiu foarte important al acestor produse consta in posibilitatea de a atrage un target tot mai larg de consumatori. Pe anumite piete exista, de pilda, mixuri intre bere si energizante, obtinandu-se un produs numit energy beer. De exemplu, in Germania, exista o bautura mezomix, care este combinatia dintre Coca-Cola si Fanta de portocale.

6. Low calory

Principiul ce sta la baza controlului greutatii se refera la echilibrul energetic. Noile tendinte incurajeaza consumul bauturilor cu un continut caloric foarte mic. „Consumatorii atenti la aportul caloric verifica adesea pe etichetele produselor tabelul nutritional al acestora, alegand acele produse bogate in principii nutritive, dar cu un continut mic de calorii”, spune reprezentantul Doehler Romania. In industria materiilor prime s-au dezvoltat foarte multe ingrediente solubile de indulcire, naturale si cu un continut scazut de calorii. Dat fiind interesul tot mai crescut al consumatorilor pentru alimente cu continut redus sau fara calorii (low-calory sau calory-free), tot mai multi producatori si-au indreptat atentia asupra modificarii tehnologiilor de preparare sau a ingredientelor utilizate.

7. Target group

Individualizarea produselor in scopul unei targetari clare. Exemple: bauturi racoritoare pentru sportivi, pentru femei, pentru copii, pentru diabetici, pentru persoane cu diverse alergii s.a. Satisfacerea unor nevoi speciale a fost folosita in ultimii ani ca o adevarata directie strategica de catre companiile producatoare de bauturi racoritoare. „Astfel de produse au inceput sa apara, incet, incet si in Romania, insa nu putem vorbi de o diversitate. Din pacate, Romania este inca o piata in care pretul conteaza foarte mult si in care se incurajeaza copierea produselor”, a mai precizat Bilbie.

8. Premium

Se pune din ce in ce mai mult accent pe produsele premium, aceste bauturi continand ingrediente naturale, cu beneficii asupra sanatatii consumatorilor. Bauturile premium reprezinta, in acelasi timp, principalul motor de dezvoltare si de promovare a imaginii companiilor. Marii producatori, care vor sa ramana in mintea consumatorilor, se impun in atentia acestora cu produsele premium, nu cu cele ieftine. Dat fiind faptul ca este dominata de doua mari companii multinationale, 80% din piata de bauturi carbogazoase din Romania este formata din produse premium.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentRadisSon BLU hotel: Departamentul f&b, un business-cheie al hotelului
Articolul următorStrategii comerciale pe piata laptelui UHT
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.