Nicoleta Ditu, Wu Xing: „Controlul costurilor, cel mai important obiectiv pe partea de achizitii”

0
854

Cu cinci locatii deschise in Bucuresti si o cifra de afaceri de 4,5 milioane de lei in 2011, Wu Xing este unul dintre cei mai dinamici operatori din horeca specializati in delivery. Intrarea pe segmentul locatiilor cu servire directa i-a adus companiei o crestere cu 7% a afacerilor (2011 fata de 2010), dar si o mai mare vizibilitate a brandului. Ce oportunitati ofera acest business furnizorilor din FMCG? Este doar una din intrebarile la care ne raspunde Nicoleta Ditu, Managerul de Aprovizionare al companiei.

Cate locatii gestionati in acest moment?

Avem doua puncte destinate exclusiv livrarilor la domiciliu (Calea Grivitei si Strada Cartojani), un restaurant cu servire directa in centrul comercial Afi Cotroceni (deschis in decembrie 2010), un altul in Pipera (servire si delivery) si un restaurant in Centrul Vechi al Bucurestiului.

In 2012 intentionati sa deschideti noi locatii?

Da, intentionam sa mai deschidem o locatie, dar nu ne-am hotarat inca asupra zonei. Este un proiect pentru toamna acestui an.

Cu cati furnizori lucrati in acest moment?

Colaboram cu 20-25 de furnizori, cifra ce-i include si pe cei pe care noi ii consideram de “back-up”. Numarul lor nu variaza foarte tare de la un an la altul.

Ce presiuni ridica actualul context economic asupra dumneavoastra, in calitate de manager de achizitii Wu Xing?

Presiunea vine din faptul ca, desi costurile de achizitie ale materiilor prime au crescut in ultimii ani, preturile catre clientul final au ramas aceleasi. Mai mult, consumatorii sunt obisnuiti acum cu promotiile, fiind mult mai atenti la cheltuielile pe care le fac. Prin urmare, a trebuit sa luam masuri de cost control, fara a diminua calitatea produselor. Din contra, pentru atragerea si fidelizarea clientilor, calitatea trebuie constant crescuta. In acest moment, identificarea de noi surse de achizitii nu este o prioritate pentru noi. Incercam sa mentinem si sa dezvoltam relatiile cu actualii parteneri, dar asta nu inseamna ca nu urmarim si evolutia unor piete. Tot timpul monitorizam ofertele din piata pentru a vedea daca partenerii nostri au ramas la fel de competitivi. Avantajul de a mentine un portofoliu constant de furnizori este acela al increderii reciproce. In cazul partenerilor de afaceri mai vechi, relatiile sunt mult mai flexibile, calitatea este constanta, iar daca totusi apar diverse probleme de receptie, plati s.a., totul se rezolva printr-o buna comunicare.

Ne puteti oferi un exemplu despre ceea ce inseamna cost control?

De exemplu, in cazul orezului, un ingredient de baza in bucataria noastra, am reusit sa obtinem o reducere de circa 20% a pretului de achizitie. In piata exista cativa jucatori importanti, iar noi am cautat un partener care sa ne ofere un raport calitate-pret foarte bun, avand in vedere faptul ca achizitionam lunar trei tone de orez. De asemenea, in 2011, am obtinut o reducere de 15% a costului la ambalaje prin schimbarea furnizorului de cutii pentru mancare chinezeasca.

Ce materii prime au suferit cele mai mari cresteri de preturi, in ultimii ani?

Carnea de toate tipurile, si legumele. De pilda, daca in 2009 kilogramul de piept de pui dezosat era 11 lei, acum il cumparam cu un pret de aproximativ de13 lei. Legumele, in sezonul de iarna, au fluctuatii foarte mari de pret.

Estimativ, ce alte volume achizitionati pe alte categorii de produse?

Lunar, cumparam circa doua tone de piept de pui si cinci-sase tone de legume (diverse sortimente).

Cat reprezinta bugetul dumneavoastra de achizitii din cifra de afaceri a companiei?

Acest procent variaza in functie de anotimp. Vara, materia prima reprezinta circa 19% din cifra de afaceri a companiei noastre, in timp ce iarna acest procent creste usor datorita preturilor mai mari la legume si fructe.

Ce cifra de afaceri ati atins in 2011?

Putin peste 4,5 milioane de lei.

In cazul dumneavoastra, care sunt cele mai importante criterii in selectia furnizorilor?

In primul rand, un raport calitate-pret cat mai bun. Fiecare ingredient adus in bucatarie este testat de colegii nostri din departamentul de calitate si apoi trecem la negocierea conditiilor comerciale pentru includerea lui in lista furnizorilor acceptati. Apoi, foarte importante pentru noi sunt calitatea serviciilor, concretizate in livrare constanta si prompta, conditii optime de transport s.a. Nu in ultimul rand, termenele de plata si flexibilitatea sunt obiective importante pe care le urmarim in colaborarea cu potentialii furnizorii.

Dar asteptarile fata de acestia, in 2012?

Le recomand sa elimine, pe cat posibil, rupturile de stoc. Exista si acum companii, chiar furnizori mari, care, desi cunosc consumurile noastre lunare pentru ca lucram cu ei de mult timp, “reusesc” sa ramana fara anumite produse pentru perioade scurte de timp, motivand intarzieri la transport, la import s.a. Pe de o parte inteleg ca exista aceasta tendinta de a nu bloca banii in stocuri mari, insa noi nu ne permitem sa nu onoram o comanda catre client pe motiv ca nu avem materia prima pentru acel produs. Am incercat sa diminuam aceste riscuri, avand intotdeauna furnizori de back-up pentru fiecare produs. Intr-un final, daca procesul se repeta, acel partener isi va pierde calitatea de furnizior principal. De asemenea, mi-ar placea sa-i vad pe unii dintre furnizori mai proactivi, mai dornici sa se plieze pe nevoile clientilor lor. De exemplu, in 2011 ne-am propus sa externalizam cat se poate anumite procese, cum este cel de tocat legume si transat carne, insa nu am reusit sa facem inca acest lucru din cauza imposibilitatii de a gasi furnizori dornici sa ne livreze produse proaspete sau congelate care sa respecte anumite specificatii tehnice caracteristice mancarii chinezesti (forme cuburi, pai etc). Desi am identificat cativa furnizori in piata si am deschis discutiile, in afara unei oferte pentru legume, incomplete la acest moment, nu am primit alte propuneri, oferte concrete.

Credeti ca in ultimii ani, furnizorii din FCMG au inteles mai bine nevoile specifice ale pietei horeca? S-au facut totusi niste progrese in aceasta directie?

Da, cred ca majoritatea nu au avut incotro si au fost nevoiti sa gaseasca solutii adaptate nevoilor noastre. Intr-o piata in care consumul a scazut este normal ca alte piete sa devina interesante si importante pentru ei, sa incerce sa acorde mai multa atentie clientilor, sa-i fidelizeze prin oferte complete, preturi si servicii competitive. Practic, ne dorim de la ei aceeasi abordare, aceeasi strategie pe care si noi, la randul nostru, o avem fata de clientul final, cel aflat in varful piramidei si al preocuparilor noastre comune.

Ce preferati, ca politica de achizitii: discounturile punctuale sau termenele de plata mai lungi?

Ambele sunt importante pentru noi. Consider ca trebuie sa existe intotdeauna un echilibru intre cele doua cerinte.

In linii generale, care sunt cele mai importante directii ale strategiei de achizitii pe termen scurt si mediu?

Negocierea unor preturi avantajoase, urmarind mentinerea raportului calitate-pret, orientarea catre producatorii si procesatorii de carne pentru a avea o garantie mai buna a sigurantei alimentare si externalizarea proceselor de transat legume si carne. In ceea ce priveste carnea, o noutate ar fi ca preferam sa lucram direct cu fermierii. Pana acum apelam la distribuitorii specializati, insa consider ca o colaborare directa cu producatorii ne ofera o mai mare siguranta a calitatii produselor si a respectarii trasabilitatii si sigurantei alimentare.

xing02Ce oportunitati le ofera furnizorilor colaborarea cu Wu Xing?

In 2011 am trecut printr-o reorganizare interna si am luat decizia realizarii unei platforme logistice, amplasata in locatia noastra din cartierul Rahova. Prin urmare, desi avem cinci locatii deschise, majoritatea furnizorilor livreaza intr-un singur punct de lucru, ceea ce inseamna o eficientizare a cheltuielilor de transport pentru furnizor si o optimizare a stocurilor pentru noi. De asemenea, livrarile se fac aproape saptamanal, in zile prestabilite de comun acord, pentru marea majoritate a furnizorilor care au nevoie de un astfel de program si care, de ce nu, ne ajuta si pe noi in organizarea activitatii de aprovizionare. La acestea se adauga volume constante, deloc de neglijat, pentru ingredientele de baza din bucataria chinezeasca (orezul, pieptul de pui, legumele), seriozitatea, increderea care de altfel trebuie sa fie reciproca, si o colaborare de lunga durata cu noi care, la randul ei, respecta aceleasi valori.

Segmentul cash&carry reprezinta pentru dumneavoastra o alternativa in aprovizionare? Daca da, ce categorii de produse achizitionati de regula din aceste magazine?

Da, avem contracte de delivery cu ambii operatori din segmentul cash&carry. In general, apelez la ei pentru produse din categoria fresh food, dar si pentru cele la care avem consumuri mici deoarece nu este rentabil sa am furnizori dedicati de la care nu as obtine un pret la fel de bun. Tot din magazinele cash&carry achizitionez de ceva timp uleiul de floarea soarelui la un pret mai bun decat cel pe care l-am putut gasi la furnizori, desi volumele de care am nevoie sunt destul de mari.

Ne puteti spune cum arata un top cinci al celor mai bine vandute produse din meniul dumneavoastra?

In acest top apar preparate precum orezul cu legume, spaghetele prajite cu pui, furnici in copac, vita pe plita incinsa si pui shanghai.

Ce proiecte noi aveti in privinta meniului, cu impact si asupra activitatii dumneavoastra?

Avem un plan de marketing foarte activ, promotii, actiuni de fidelizare a consumatorilor s.a. In urmatoarele luni vom lansa doua noi proiecte: Smart Wok – o noua categorie de produse de la Wu Xing cu portii economice de 200 gr si Panda Wok – o categorie destinata copiilor, care va veni la pachet si cu jucarii surpriza.