ManpowerGroup: Majoritatea angajatorilor europeni din industria alimentara au asteptari stabile sau de crestere a fortei de munca

0
142

Sondajul online „Munca in sectorul alimentatiei: Tendinte si perspective de ocupare in sectorul food”, realizat de ManpowerGroup pentru Expo Milano 2015, urmareste sa sporeasca cunoasterea dinamicii si modelelor de organizare si sa deceleze cateva din tendintele de dezvoltare, pentru a oferi unele linii directoare de optimizare a strategiilor de investitii in resursele umane. Conform datelor extrase, majoritatea angajatorilor din Europa au asteptari stabile, sau de crestere (ce poate fi si sezoniera).
Principalul motor al angajarilor la nivel european este destul de omogen: in cazul industriei producatoare de alimente, angajarile se concentreaza in zona productiei, dar zona de marketing si cea de vanzari constituie la randul lor obiective de investitii, in timp ce sectoarele HoReCa si comert mizeaza hotarat pe marketing si vanzari, interpretate intr-o cheie moderna.
In Europa, comertul electronic (e-commerce) este principala prioritate, la egalitate cu alimentele bio (26%), fiind urmat de alimentele speciale (22%) si sustenabilitate (15%). De asemenea, 60% dintre angajatorii europeni prevad o amplificare a resurselor umane dedicate mediului digital.

Industria alimentara, cel mai mare angajator din Romania: peste 180.000 de angajati

In Romania, industria alimentara este unul dintre principalii contribuabili la economie, cu o cifra de afaceri estimata de 44,4 miliarde lei (circa 10 miliarde euro) in 2011. Datele statistice arata ca sectorul este, per ansamblu, cel mai mare angajator din Romania, cu peste 180.000 de angajati, se arata in raportul realizat de ManpowerGroup. Conform sursei citate, Romania importa produse agricole in valoare de circa 1,6 miliarde euro si are exporturi de circa 3,3 miliarde. In schimb, situatia se inverseaza cand este vorba de alimente (produse finite), unde exporturile sunt de circa 1,4 miliarde euro si importul de 3,1 miliarde. Sectorul este unul din putinele care nu sunt dominate de multinationale, circa 70% din exporturile alimentare apartinand companiilor cu capital romanesc, fata de doar 32% in alte sectoare de activitate. In topul primelor 10 companii din domeniul productiei alimentare, 3 sunt cu actionariat majoritar autohton.

Cadrul macroeconomic global

Cele mai recente estimari ale ONU, citate in raportul realizat de ManpowerGroup, arata ca pana in anul 2050 populatia lumii va creste de la cele 7 miliarde de persoane din prezent la 9,1 miliarde. Este de asteptat ca aceasta crestere sa se concentreze in tarile in curs de dezvoltare, dar populatia din Africa sub-sahariana va creste probabil mai repede (+108%, o crestere de circa 910 milioane de oameni), in timp ce populatia din Asia de Est si de Sud-Est va creste mai lent (+11%, adica aproximativ 228 milioane de oameni). Ca urmare a cresterii populatiei si a veniturilor, cererea de alimente va continua la randul ei sa creasca: e de asteptat ca nevoia de cereale (pentru alimentatia umana, dar si a animalelor) sa ajunga la aproximativ 3 miliarde de tone pana in 2050. Productia anuala de cereale ar trebui deci sporita cu cel putin un miliard de tone (fata de 2,1 miliarde in prezent), in timp ce productia de carne trebuie sa creasca cu peste 200 milioane de tone, pentru a ajunge la un total de 470 milioane de tone, din care 72% vor fi consumate in tarile curs de dezvoltare (in care astazi se consuma circa 58%).
Cresterea productiei agricole se va datora in proportie de 90% imbunatatirii randamentului culturilor si intensificarii exploatarii agricole, dar si terenul arabil va trebui sa creasca cu aproximativ 120 milioane de hectare in tarile curs de dezvoltare, in special in Africa sub-sahariana si America Latina. In tarile dezvoltate insa, suprafata arabila va scadea probabil cu aproximativ 50 milioane de hectare, fiind posibila totusi si o inversare a tendintei de scadere, pe fondul cererii sporite de bio-combustibili.

10 companii controleaza peste 70% din industria alimentara globala

Zece giganti alimentari, cu venituri anuale de 450 miliarde de dolari si capital de peste 7.000 miliarde, controleaza peste 70% din industria alimentara din lume. Primele doua companii in ordinea cifrei de afaceri sunt Nestle (90,3 miliarde USD) si Pepsi (66,5 miliarde USD). Coca-Cola (44 miliarde USD) se afla la distanta de rivalul istoric, fiind depasita de Unilever (60 miliarde USD) si Mondelez (55 miliarde USD), iar pe ultimul loc din top se afla Kellogg’s, cu venituri anuale de 13 miliarde USD.