Ionut Parfente, Kaufland: „Fructele si legumele ecologice, o piata in crestere si o oportunitate de diferentiere intre retaileri”

La Conferinta „Legume – Fructe: Filiera Dialogului intre Producatori si Retaileri”, Ionut Parfente, manager al departamentului de profil din cadrul Kaufland Romania, a prezentat audientei o ampla analiza a pietei de produse ecologice, punctand oportunitatile de diferentiere generate de aceasta nisa si lansand producatorilor o provocare.
„Pana mai de curand, in categoria legume-fructe exista un razboi foarte mare la nivel de pret, intre noi, retailerii. Cred ca incepem sa depasim incet, incet aceasta etapa. Clientii stiu foarte bine in acest moment cine este cel mai ieftin, cine are cea mai buna calitate, cine este cel mai apropiat de consumator, cine este cel mai cel, intr-o anumita zona. Din punctul meu de vedere, cred ca ar trebui sa lasam putin deoparte acest tip de provocari si sa ne diferentiem cu totii prin a oferi clientilor si altceva decat ceapa ieftina si pepeni la 0.49 de lei. Pentru noi, acest altceva vine si din zona legumelor si fructelor ecologice. Este o categorie de produse care urmeza sa se dezvolte foarte mult in perioada urmatoare, cred eu, de aceea lansez producatorilor romani o provocare: aceea de a analiza oportunitatea de a cultiva fructe si legume ecologice, de a intelege riscurile si avantajele unei astfel de nise. An de an, in plin sezon de vara, vedem cum foarte multi consumatori din mediul urban se urca in masina si parcurg cativa zeci de kilometri ca sa mearga in gospodariile din mediul rural pentru a-si cumpara un cos cu fructe si legume direct de la acesti mici producatori individuali. Iata de ce cred ca exista o piata, in ambele sensuri, atat la nivel de productie cat si la nivel de consumator. Este adevarat, vorbim inca de o piata mica, incipienta, firava, dar, credeti-ma, in plina dezvoltare. Intrebarea este: pot acesti producatori de legume sau fructe ecologice sa ajunga pe rafturile marilor magazine? Iar raspunsul meu este da”, a subliniat reprezentantul Kaufland.
Potrivit datelor prezentate de acesta, in Romania, in 2012, existau circa 290.000 de hectare certificate si inregistrate in agricultura ecologica, ponderea acestora fiind de doar 3% din totalul suprafetelor agricole din Romania. Din cele aproape 300.000 de hectare, peste 60% reprezinta cultura mare sau pasune si nu terenuri din care sa se obtina fructe si legume ecologice. De asemenea, o mare parte din fructele si legumele ecologice produse in Romania iau drumul exporturilor ca materii prime.
„Deci inca o data dovedim ca noi suntem foarte buni exportatori de materii prime, multe dintre ele reintorcandu-se pe piata interna sub forma unor produse finite. Exportul de fructe si legume ecologice nu trebuie blamat, din punctul meu de vedere. Fiecare dintre fermierii implicati in astfel de programe obtin clar preturi mult mai bune in momentul in care le exporta. Conform datelor oficiale disponibile in Romania, 80% din produsele ecologice sunt exportate in tari precum Germania – liderul european pe piata eco cu vanzari de 5-7 miliarde de euro anual-, Austria, Olanda si Italia. Noi, lanturile de retail, trebuie sa sprijinim productia interna de fructe si legume ecologice, iar cand spun asta ma refer in primul rand la a demonstra ca avem posibilitatea de a incheia parteneriate cu producatorii romani si de a le oferi acestora o piata de desfacere si o predictibilitate”, a mai spun Ionut Parfente, Manager Achizitii Legume Fructe la Kaufland Romania.

Acesta a mai subliniat ca reteaua de magazine pe care o reprezinta a inceput sa dezvolte categoria fructelor si legumelor ecologice in urma cu doi ani, iar rezultatele nu au intarziat sa apara. De la un an la altul, vanzarile de fructe si legume ecologice au inregistrat o crestere de 20%, in cazul magazinelor Kaufland, potentialul fiind in continuare unul ridicat. „Din pacate, piata din Romania este in general neconturata si se afla in „zodia” unei oferte inconstante. Spatiile din retail alocate produselor ecologice nu sunt astazi foarte generoase, semn ca exista o retinere la nivelul acesta. Indiferent de perioada sau sursa de achizitie, preturile produselor ecologice sunt clar mai mari in comparatie cu produsele conventionale. Diferentele pot fi de doua cifre sau pot ajunge si la 100% – 200%. Din pacate, majoritatea produselor aflate la vanzare nu au ca tara de origine Romania, iar daca va intrebati unde sunt cele mai mari profituri pe lantul de vanzare al produselor ecologice, va spun ca acestea sunt la distribuitori. In ceea ce-i priveste pe producatorii romani, din pacate, ei nu isi stabilesc preturile pe baza unor costuri de productie, a unor calcule atente, mecanismul fiind mai degraba unul speculativ. Cu alte cuvinte, se pleaca adesea de la comparatia cu produsele conventionale. In momentul in care te asezi la masa discutiilor cu un producator, prima intrebare pe care ti-o pune este: cat costa varza la dumneavoastra, in magazin? Dincolo de toate aceste provocari, cred ca legumele si fructele ecologice romanesti isi vor gasi tot mai mult loc pe rafturile retailului modern pentru ca exista o cerere, exista un consumator dispus sa plateasca mai mult pentru astfel de produse. Cel putin asa arata putinele studii disponibile la nivelul tarii noastre”, a mai subliniat Ionut Parfente.

Kaufland are in acest moment discutii avansate cu mai multi producatori romani de legume si fructe ecologice, intentia companiei fiind aceea de a imbogati acest sortiment si de a creste ponderea produselor romanesti la raft, in sezon. „Tututor celor care vin sa ne faca o propunere pe zona eco vreau sa le transmit si un alt mesaj: investiti si in marketing, investiti si in ambalaje care sa va diferentiere la raft, care sa-i atraga pe consumatori, care sa ne ajute sa punem mai mult in valoare aceasta categorie. Cred in potentialul de crestere al acesteia, iar in 2017 ne-am propus sa concretizam mai multe astfel de proiecte de colaborare cu producatori din diverse zone ale tarii”, a concluzionat Ionut Parfente.