DTZ Echinox: In 2017, livrarile de spatii moderne de retail din orasele regionale vor totaliza aproximativ 130.000 mp

0
354

La finalul anului 2016, stocul de retail modern din afara Bucurestiului era de 2.3 milioane de mp, reprezentand aproximativ 65% din totalul existent in Romania, potrivit studiului DTZ Romania Retail Regional Cities. Primele sase orase din tara dupa numarul de locuitori, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Constanta, Craiova si Brasov, considerate orase primare, au un stoc de retail modern cumulat de 923.000 mp, reprezentand 40% din stocul total existent in afara Capitalei. Aflat la a treia editie, studiul ofera informatii despre proprietatile moderne de retail din 27 de orase din Romania, grupate in trei categorii (primare, secundare si tertiare), in functie de numarul de locuitori..

„Aceasta concentrare a proiectelor de retail in orasele mari, cu o putere de cumparare ridicata, este normala, dar ne arata totodata potentialul de dezvoltare in orasele mai mici. Pe fondul unei cresteri generale a puterii de cumparare, observam ca unii retaileri au inceput sa isi indrepte atentia chiar si catre orase cu 30-40.000 de locuitori, care pana de curand nu prezentau interes pentru acestia. Daca trendul pozitiv al economiei se pastreaza, ne asteptam ca in urmatorii trei – patru ani in fiecare oras de peste 30.000 de locuitori sa fie dezvoltata cel putin o galerie comerciala care sa acopere nevoile primare de retail modern”, a declarat  Bogdan Marcu, Partener Retail Agency DTZ Echinox.

Ramnicu Valcea Mall, cel mai mare proiect al anului

Conform DTZ Echinox, pentru 2017 sunt programati pentru livrare aproximativ 130.000 mp de spatii moderne de retail, cel mai mare proiect anuntat fiind Ramnicu Valcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafata inchiriabila de 28.000 mp.

Cel mai mare proiect din 2016: Shopping City Timisoara

Anul trecut, au fost livrate un total de 140.000 mp de spatii de retail modern in afara Bucurestiului. Cel mai mare proiect livrat a fost Shopping City Timisoara, care a fost completat in primavara anului trecut cu o suprafata de retail si entertainment de 41.000 mp, dupa ce in toamna anului 2015 fusese deschis magazinul Carrefour si galeria comerciala adiacenta. Alte proiecte livrate anul trecut sunt Shopping City Piatra Neamt, Satu Mare Shopping Plaza, Mercur Craiova, galeria comerciala dezvoltata de InterCora la Tulcea, precum si extensiile proiectelor Coresi Brasov si City Park Constanta.

Timisoara, cel mai bine dezvoltat oras din afara Bucurestiului

Chiria headline pentru unitati de 100 mp situate la parterul centrelor comerciale dominante din afara Bucurestiului sunt in medie intre 22 si 27 €/ mp/ luna. In orase precum Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi sau Constanta, chiriile headline sunt cu 20%-30% mai ridicate. In orasele tertiare, chiriile prime pentru un spatiu cu caracteristici similare acestea variaza intre 15 – 20 €/ mp/ luna.

Cu un total de 220.000 mp, Timisoara este cel mai bine dezvoltat oras din afara Bucurestiului din punct de vedere al spatiilor comerciale moderne, urmat de Constanta si Iasi, cu 194.000 mp, respectiv 160.000 mp.

Orasele secundare, cu o populatie cuprinsa intre 150.000 si 250.000 de locuitori (Galati, Ploiesti, Oradea, Braila, Arad si Pitesti), au un stoc total de 607.500 mp, reprezentand 27% din stocul total de retail modern din orasele regionale. Oradea si Pitesti sunt singurele orase secundare care inregistreaza, la finalul lui 2016, un stoc de retail modern de peste 100.000 mp.

Aproximativ 33% din stocul total de retail modern existent in afara Bucurestiului, la final de 2016, se afla in 15 orase considerate tertiare (cu o populatie cuprinsa intre 60.000 si 150.000 de locuitori). Din punct de vedere al densitatii spatiilor moderne de retail la mia de locuitori, din cele 15 orase tertiare, Suceava inregistreaza cea mai ridicata valoare – 1.170 mp.

Spre deosebire de orasele primare si secundare, unde predominante sunt centrele comerciale (peste 60% din proiectele existente), in orasele tertiare cele mai raspandite sunt parcurile de retail. In ceea ce priveste indicele puterii de cumparare, valori peste media Romaniei au fost inregistrate in 16 dintre cele 27 de orase analizate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here