Criza untului se adanceste in Europa

0
161

Europenii consuma tot mai mult unt intr-un moment in care preturile sunt in crestere, stocurile sunt scazute, iar producatorii mondiali de lactate avertizeaza ca urmeaza o criza iminenta.

Séverine Nobis, care conduce o scoala de patiserie la Paris, a declarat pentru CNBC ca temerile pietei legate de criza untului in Europa nu pot fi ignorate.
„Teama reala este legata de schimbarea obiceiurilor alimentare la nivel global”. Daca cererea de unt ar exploda, s-ar instala o criza a untului, iar in acest caz si preturile viennoiseriei (patiseriei dulci) ar putea exploda „, a declarat ea.

La inceputul lunii iulie, CEO-ul Arla, al patrulea cel mai mare producator de lactate din lume, a provocat un val de panica in randul consumatorilor cand a sugerat ca laptele furnizat de fermieri este insuficient si ca ar putea duce la o lipsa untului pe piata. Peder Tuborgh declarase pentru BBC ca in Europa cumparatorii vor incepe sa simta criza de unt in lunile care urmeaza.

Cresterea cererii de unt vine intr-o perioada in care productia de lapte scade si preturile cresc. Lipsa laptelui este deosebit de acuta in Franta, unde fermierii se tem ca excedentul de 350.000 de tone al stocurilor de lapte praf ar putea scadea in continuare preturile de achizitie a laptelui ca materie prima de la ferma.

In luna iunie, preturile la unt au crescut cu 14% si au ajuns la valori maxime, potrivit cifrelor oficiale publicate de Organizatia Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura.
In Uniunea Europeana, rezerva de unt scazuse la 1.396 de tone la sfarsitul lunii mai, potrivit raportarilor UE, o scadere cu 99% fata de cele 92.548 de tone existente in mai 2016.

Kevin Bellamy, specialist de talie mondiala in domeniul produselor lactate al grupului olandez Rabobank, sustine ca lipsa untului se suprapune si cu o „schimbare pe termen lung” a obiceiurilor de consum, consumatorii indreptandu-se spre produse mai naturale, precum si pe fondul cresterii preturilor la unt.

Studiile recente pun la indoiala legatura dintre unt si bolile cardiovasculare, alimentand astfel entuziasmul consumatorilor pentru produs. In plus, publicitatea negativa la unele produse pe baza de ulei vegetal, cum ar fi margarina, pare, de asemenea, sa-i convinga pe consumatori sa revina la consumul de lactate.

La Fédération des Entreprises de Boulangerie et Pâtisserie Françaises anuntase ca, intr-adevar, cresterea preturilor untului in ultimele 12 luni s-a constituit intr-o „criza majora”. Matthieu Labbé, purtator de cuvant al federatiei, a declarat pentru CNBC ca deplange faptul ca preturile la unt au urcat la „cote nebune”.

 

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentBulgaria: 50 de distribuitori ruleaza afaceri de circa 1 miliard de euro
Articolul următorPrivate Label Innovation Show ajunge la editia cu numarul VI
Daniela Oancea
Redactor Sef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventa a Universitatii din Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Daniela are o experienta de peste 20 de ani in presa. A inceput sa lucreze ca reporter si apoi ca redactor de stiri externe la cele mai importante cotidiene nationale. Si-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax si apoi ca redactor-sef la diferite publicatii business to business, precum si ca expert media in trei proiecte europene PHARE/SAPARD.