Christian Morath, Linella: “Ne-am adaptat strategia la eventualele schimbari care vor avea loc in Republica Moldova”

0
875

Moldretail Group, companie ce opereaza in Republica Moldova magazinele Linella si Unimarket, a inregistrat in primele trei trimestre ale anului 2016 o crestere de circa 6% a cifrei de afaceri, like for like, comparativ cu perioada similara a anului trecut. „Anul 2016 a fost dedicat celor trei proiecte de baza si de importanta strategica majora: analiza de sortiment, implementarea proceselor operationale si optimizarea proceselor logistice”, spune Christian Morath, intr-un interviu recent acordat Modern Buyer.

Cum a fost 2016 pentru Linella si Unimarket din punct de vedere al rezultatelor obtinute?
In primele trei trimestre ale anului in curs, am inregistrat o crestere like for like de 6%. Aceste rezultate trebuie insa puse intr-un context mai larg. Datorita faptului ca, in continuare, foarte multi locuitori ai Republicii Moldova hotarasc sa-si caute un loc de munca in afara tarii, numarul cosumatorilor este intr-o continua descrestere. Acest fenomen are un impact major asupra pietei de retail si a vanzarilor in general. Mai mult, prelungirea acestui fenomen face extrem de dificila misiunea de bugetare si planificare a urmatorilor ani. In acest context, fiecare retea este obligata sa actioneze cu toate masurile necesare pentru fidelizarea clientilor ramasi in piata. Noi am reusit sa obtinem aceasta crestere like fo like, insa vorbim de o cifra ceva mai mica decat cea din anul anterior.

Cum a evoluat valoarea cosului de cumparaturi in 2016?
Datorita schimbarii sortimentului in reteau noastra si adaptarii acestuia la cerintele clientilor si a pietii in general, valoarea bonului mediu a cunoscut o usoara crestere in prima jumatate a acestui an fata de anii precedenti, respectiv de 6% (fara a lua in calcul inflatia din Republica Moldova).

Ce directii importante putem puncta din strategia Linella si Unimarket, in 2016?
Anul 2016 a fost dedicat celor trei proiecte de baza si de importanta strategica majora pentru noi: analiza de sortiment, implementarea proceselor operationale si optimizarea proceselor logistice. Putem spune ca am incheiat cu success analiza sortimentului existent, una din deciziile adoptate fiind intensificarea importurilor. Prin parteneriate cu mai multi furnizori externi vor reusi diversificarea sortimentului de care avem nevoie. Totodata, am inceput si proiectul de creare a marcilor proprii, insa acesta este un proiect mai amplu care se va prelungi pe mai mult timp.
In fine, un alt proiect important pentru noi este rebranduirea magazinelor Unimarket. Am dezvoltat un concept nou de magazin, Linella Express, iar din cele 30 de locatii Unimarket existe la momentul actual, circa 20 vor fi redeschise ca magazine Linella standard, iar 10 sub brandul Linella Express.

In acest an veti continua expansiunea?
Un proiect important pentru Moldretail Group este continuarea dezvoltarii retelei in mod efectiv. De aceea in acest an, vor fi deschise 5 magazine noi. In acelasi timp, vor renova si moderniza alte 6 magazine existente, pentru a le aduce la nivelul standardului ultimelor locatii deschise.
Nu putem vorbi despre o prudenta in strategia de dezvoltare, mai degraba putem sa spunem ca ne-am adaptat strategia la eventualele schimbari care vor avea loc in piata. Este bine cunoscut faptul ca reteaua Kaufland isi pregateste intensiv expansiunea in Republica Moldova, avand planificate trei magazine in orasul Chisinau.

Ce atuuri incercati sa capitalizati in acest an? Ce credeti ca va diferentiaza in acest moment, pe piata?
Atuurile noastre continua sa fie proximitatea si serviciile de calitate, la care se adauga acum si diversificarea portofoliului si competitivitatea in pret.
morath
Ce obiectiv de crestere v-ati propus pentru 2016?
Ca obiectiv pentru anul 2016 ne-am propus o crestere de 3-5% like for like.

Cum vedeti evolutia pietei de retail din Republica Moldova?
Piata de retail este in scadere, pe unele domenii putem vorbi chiar de scaderi dramatice, situatia fiind confirmata si de distribuitori si producatori lideri in piata. Evolutia de care vorbesc este generata pe de o parte de scaderea puterii de cumparare si, pe de alta parte, de diminuarea numarului clientilor ramasi in tara. Prognozele pe termen scurt si mediu sunt negative, deoarece nu se intrevad schimbari majore in piata din punct de vedere al puterii de cumparare, al investitiilor s.a.

Ce impact credeti ca va avea intrarea Kaufland in Chisinau?
Avand in vedere conjunctura in care se afla piata de retail in Republica Moldova, intrarea unui jucator de talia Kaufland va produce un cutremur puternic care va provoca daune colaterale masive in randul comerciantilor de mici dimensiuni dar nu numai. Cred ca vor fi puternic afectati si mai multi reprezentanti ai retailului modern. Nu in ultimul rand, cred ca aceasta intrare va provoca daune puternice si in randul diversilor producatori autohtoni care nu sunt inca familiarizati cu forma de negociere practicata in retailul modern din Europa si SUA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here