Cehia si Slovacia: Retailerii vest europeni au sustinut expansiunea marcilor private

0
213

In Slovacia, cota de piata a marcilor private a ajuns la aproape 44%, in volum, procent ce plaseaza aceasta tara pe primul loc in topul tarilor din Europa Centrala si de Est, si pe locul trei in clasamentul european, dupa Elvetia si Marea Britanie. In schimb, in Cehia, ponderea marcilor private este in usoara scadere fata de anul precedent, depașind totuși 35%, in volum.

Potrivit studiului „International Private Label Yearbook”, realizat de Nielsen impreuna cu Asociatia Producatorilor de Marci Private, in Slovacia, marcile proprii ale retailerilor au ajuns la o cota de 29,7% in valoare. Toate categoriile de produse din top 20 au depasit anul trecut cota de piata de 50% in volum, primele noua ajungand chiar la o cota de peste 70%: prosoape de bucatarie (86%), turta dulce (80,7%), lapte UHT (79,9%), servetele umede pentru copii (79,2%) si produse igienice din bumbac (75,7%), batiste de hartie (75,1%), soft drinksportocale (74%), specialitati de biscuiti si napolitane (72,7%), inghetata de impuls (72,6%) . In valoare, primele zece categorii au o cota de piata de peste 50%, in timp ce primele cinci categorii trec pragul de 60 de procente: prosoape de bucatarie (76,4%), lapte UHT (75,2%), turta dulce (73,57%), servetele umede pentru copii (63,1%) si batiste de hartie (60,5%). Studiul Nielsen ne arata, intr-un top 10 al categoriilor care au performat cel mai bine anul trecut, ca faina a castigat, fata de anul precedent, cele mai multe puncte procentuale, peste 20, atat in volum, cat si in valoare. Printre categoriile care au performat in 2009, inregistrand o majorare a cotei de piata de doua cifre fata de anul precedent, se mai numara solutiile de curatare de uz casnic (17,4%), soft drinks (13,6%) si bateriile (11,6%).

Cehia: Marcile private au inregistrat un usor regres

In Cehia, in schimb, cota de piata a marcilor private a inregistrat anul trecut o usoara scadere fata de anul anterior, de 0,9%, atat in volum, cat si in valoare. Din clasamentul pe categorii, in volum, se observa ca primele sapte locuri sunt ocupate de categorii ale caror cote au trecut de 50%, primul loc fiind detinut de prosoapele de bucatarie (82,1%), urmate de o categorie mai putin intalnita in gamele proprii, anume tabletele efervescente (62,5%), pe locurile urmatoare aflandu-se, in ordine descrescatoare batistele de hartie (61,1%), sapunul (57,7%), alunele sarate (57,4%), turta dulce (56,6%) si betisoarele de urechi (56,2%). In clasamentul pe valoare, aceleasi categorii ocupa locuri fruntase, cu cote de piata de peste 45%: prosoape de bucatarie (73,6%), tablete efervescente (50,8%), batiste de hartie (49,7%), turta dulce (49,6%), lapte UHT (49,3%), alune sarate (45,7%) si hartie igienica (45,3%). In ceea ce priveste cele mai performante categorii, in volum, in 2009 s-au remarcat odorizantele de camera, care au inregistrat o crestere a cotei de piata de 13 procente fata de 2008, sucurile la ambalaj de un litru (8,6%), pastele fainoase (8,1%), branzeturile cu mucegai (7,8%), pentru restul categoriilor din top 10 cota de piata majorandu-se cu procente cuprinse intre 4,8% si 5,9%. In valoare, „castigatoare” au fost doua categorii de produse, pozitionate in general pe un segment superior de pret: branzeturile cu mucegai si sucurile in ambalaj de un litru, cu cresteri de 7%, respectiv 6% a cotei de piata, urmate de servetelele umede pentru copii (5,1%), branza proaspata (4,3%) si prosoapele de bucatarie (4%).

„Dezvoltarea marcilor private in Slovacia și Cehia a fost sustinuta in principal de expansiunea marilor retaileri vest europeni, precum Ahold și Tesco sau Rewe Group si Lidl, la care se adauga succesul si expansiunea din aceasta perioada a hard discounterilor. Este cunoscut faptul ca aceștia impun o politica de pret extrem de agresiva, precum si ca isi promoveaza la maxim propriile marci, in special pe cele economy. Era evident ca ope ratorii de supermarketuri si hipermaketuri vor incerca sa faca fata acestei ofensive, prin dezvoltarea propriilor strategii de private label”, a explicat Matthias Queck, Research Director Planet Retail.
45-47 marca proprie_carmen.indd